Technická univerzita v Košiciach a košický Dom techniky ZSVTS. Odbornými garantmi tejto konferencie sú Dr.h.c. prof. Ing. Juraj Sinay, DrSc., rektor Technickej univerzity, a prezident Združenia automobilového priemyslu v SR Dr.h.c. Ing. Jozef Uhrík, CSc. Ako nám povedal profesor Sinay, konferencia by mala prezentovať potenciál automobilového priemyslu pre jednotlivé regióny Slovenska, pretože v súčasnosti sa tento priemysel a jeho dodávateľské firmy koncentrujú prakticky len do západnej časti našej republiky. Rokovanie konferencie by malo naznačiť smery a možnosti rozvoja automobilového a dodávateľského priemyslu aj v ďalších regiónoch, a to aj na východnom Slovensku.
Veľmi zaujímavá bola už úvodná prednáška, v ktorej Ing. Uhrík predstavil slovenský automobilový priemysel ako veľmi významnú súčasť našej priemyselnej základne. Automobilový priemysel hýbe celým hospodárstvom, a my máme takú šancu, aká sa vyskytne raz za sto rokov, povedal pán Uhrík, pričom dodal, že táto šanca sa nerealizuje sama, ale na jej využitie treba vytvoriť dobré podmienky. V súčasnosti je najdôležitejšie pripraviť našu vzdelávaciu sústavu na to, aby naši ľudia získali tie kvalifikačné predpoklady, ktoré automobilový priemysel potrebuje. Napriek skeptikom, ktorí hovoria o akomsi celosvetovom útlme automobilovej výroby a teda o rizikách výstavby ďalších automobiliek, štatistiky hovoria niečo iné. Od roku 1995 do roku 2004 vzrástla celosvetová výroba motorových vozidiel o plných 27 %, pričom vlani sa vo svete vyrobilo 64,1 milióna motorových vozidiel. Zaujímavé je, že Európa si na celosvetovej produkcii udržuje od roku 2000 podiel približne 40 %. Najväčší rozmach automobilovej výroby zaznamenáva v súčasností Čína, ktorá počtom vyrobených vozidiel dobieha tradičnú automobilovú veľmoc Nemecko. Traja výrobcovia z prvej dvadsiatky najväčších automobiliek investujú do nových výrobných závodov na Slovensku.
Slovenská priemyselná výroba od roku 1989 do roku 1994 neustále klesala, a z tohto prepadu jej výrazne pomohol najmä príchod zahraničných automobiliek. V súčasnosti má už automobilová výroba podiel 26,9 % na celkovej slovenskej priemyselnej výrobe. Vlani bol obrat našej automobilovej výroby (vrátane výroby komponentov pre automobily) už 310 miliárd korún. Slovenské podniky automobilového priemyslu zamestnávali vlani 55 000 pracovníkov, čo je nárast o približne 20 000 ľudí v porovnaní s rokom 2000. V ostatných štyroch rokoch neklesli investície do slovenského automobilového priemyslu pod 20 miliárd korún za rok, pričom sa predpokladá, že do roku 2008 sa preinvestuje 130 miliárd korún. Predpokladaný nárast výroby automobilov je taký, že okolo roku 2008 by sa na Slovensku malo ročne vyrobiť 800 000 až 1,1 milióna áut, takže na tisíc obyvateľov by sa vyrábalo 148 až 204 vozidiel ročne. Za jednu z hlavných príčin anomálneho či asymetrického rozloženia podnikov automobilového priemyslu na území Slovenska považuje Ing. Uhrík nedostatočnú cestnú infraštruktúru, čiže chýbajúce kvalitné prepojenie medzi západnými a východnými regiónmi Slovenska. Nedávno založené priemyselné fórum, v ktorom sú zástupcovia podnikov i štátnych inštitúcií, si preto za jeden z hlavných cieľov kladie zrovnomernenie rozloženia priemyselných aktivít na území Slovenska. Automobilový priemysel je považovaný za generátor ďalšieho rozvoja nášho priemyslu, pričom za tri až štyri roky by v podnikoch automobilového priemyslu malo pracovať už 95 000 až 100 000 ľudí. Tento priemysel potrebuje vzdelaných ľudí a preto boli vytvorené pilotné centrá učňovského školstva, pričom jedno z nich je aj v Košiciach. V spolupráci s niekoľkými univerzitami sa pripravujú špeciálne študijné programy, ktorých absolventi sa budú môcť priamo uplatniť v automobilovej výrobe. Okrem výroby je dôležité rozvíjať aj výskum a vývoj v oblasti automobilového priemyslu. Pripravuje sa zriadenie piatich vedeckovýskumných centier, z toho štyri budú na univerzitách a jedno v rámci Slovenskej akadémie vied. Na Technickej univerzite v Košiciach by mali byť špičkové pracoviská v oblasti autoelektroniky, tvárnenia plechov, metalurgie farebných kovov, výroby komponentov z hliníka horčíka a v oblasti robotických systémov. Medzi zaujímavými prednáškami, ktoré včera odzneli na spomenutej konferencii, bola prednáška o inovatívnych prevodovkách s dvomi spojkami, ktorú predniesol R. Najork z spoločnosti Getrag Ford Transmissions, ktorá buduje nový závod v Kechneci.
Profesor Sinay povedal, že je trochu rozčarovaný z toho, že o konferenciu je malý záujem zo strany východoslovenských podnikov, ktoré by sa mohli zapojiť do automobilovej výroby. Keď však chceme, aby nášmu regiónu niekto pomohol či pomáhal, musia byť viac aktívne aj naše podnikateľské subjekty bez toho to totiž nepôjde.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.