Korzár logo Korzár

KOMENTÁR - Virtuálna realita na Vianoce

Zrejme aby sa ľuďom pri vianočných stoloch lepšie trávilo, expedujú agentúry do predsviatočného zhonu ešte posledné batérie preferencií a

prieskumov. Keď už nás tá politika tak baví, že županov príde voliť každý desiaty, prečo neosoliť búrlivý verejný život kvapkou hlbokej analýzy?

No tak - jasné, že robia len svoju prácu. V prípade UVVM, čo je odbor štátneho Štatistického úradu, však nikdy nie je dosť pripomínať, že daňovým poplatníkom za ich vlastné peniaze oznamujú to, čo už všetci x-krát počuli aj od súkromných agentúr: Že pokiaľ by sa voľby konali v decembri (akože sa našťastie nebudú), vyhral by ich Smer, a najdôveryhodnejší politik je jeho líder Fico. Už sme to povedali viackrát - nevidieť jediný dôvod, prečo by štátny sektor mal duplicitne merať to, čo môže a aj robí sektor privátny. Pridaná hodnota UVVM oproti konkurencii je nesmierna; raz sú to 2 percentá pre tú-ktorú stranu navyše, inokedy menej. Úžitok obrovský, všetci sme múdrejší. Len musíme pamätať na jedno: Tak, ako avizujú sociologické firmy dnes, voľby nedopadnú. Výpovedná hodnota všetkých cifier začína a končí pri informácii, ako by voľby dopadli vtedy, keď sa nekonajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Isteže, každá práca, po ktorej je nejaký trhový dopyt, má svoj zmysel. Nič proti IVO (Inštitút pre verejné otázky), napríklad. Je však pochybné, či informačný prínos, ktorý existuje v jemnejších detailoch ako hrubé preferencie, má zmysel pozitívny. Percentá obľuby strán či dôveryhodnosti osôb sa hlucho opakujú a akoby samopotvrdzujú, čo samo osebe ovplyvňuje verejnú mienku a formuje nálady obyvateľstva, a to bez reálnej väzby na politickú realitu. Poznáme kliatbu podprahových strán, ktorým občania nevenujú pozornosť, hoci by sa im aj pozdávali, ale si povedia - načo hádzať hlas do koša, keď 5 percent nedosiahnu. Z rovnakého súdka je aj tzv. efekt lavíny; preferenčne bohatá strana získava ďalšiu podporu len preto, lebo mnohí ľudia sú vnímaví na silu a podvedome inklinujú k víťazom. Jedno i druhé deformuje politickú realitu veľmi zlým spôsobom, keďže v kritickej chvíli sa moc distribuuje aj na základe virtuálnych cifier, ktoré neodrážajú názory ľudí, ale ich davové inštinkty.

SkryťVypnúť reklamu

Na tom, že nejaká marginálna ľavica získa miesto 2,3 percenta 0,3 a Smer zarobí, by ešte nemuselo byť nič zlé. V pomerných volebných systémoch je to úplne normálne. Väčší a stále väčší problém je, že verejná mienka a percentá sa fetišizujú. Bohatá nádielka v UVVM, Focuse či kdekoľvek sa v politickej debate interpretuje, akoby to bol nejaký dôkaz pravdy a kvality subjektu, ktorý boduje. A naopak, kto je neúspešný a dole, sa v diskusii vyníma ako zlý. Zrada je v tom, že kolektívne vnímanie nie je veľmi objektívne, podlieha emóciám, povrchným dojmom z imidžov a marketingov. Vládne strany, ktoré niečo robia, sú práve v medzivolebnom období vždy hendikepované voči opozíciám, ktoré len kritizujú. To nie je fenomén Slovenska, podobne to vyzerá všade. Iste, aj to je normálne, taký je život. Deformácia, a nebezpečná, ale začína v momente, keď sa preferencie z výskumov stávajú faktorom politickej diskusie a zaberajú priestor na úkor informácií často omnoho podstatnejších. Kde je tá hranica, nikto nikdy nepovie, ale na Slovensku sa už zjavne posunula smerom k virtuálnej politike. Pričom, a to je paradoxné, analytická hodnota slovenských prieskumov je výrazne plytšia ako v krajinách, kde je viac peňazí na objednávanie a výrobu ilúzií. Pretože, a aj to treba povedať, keď sa na Slovensku mediálne servírujú nejaké čísla, zostáva temer vždy utajené, kto si výskum objednal... Také čosi sa v lepších demokraciách nedeje.

SkryťVypnúť reklamu

Jediné nóvum decembrovej nádielky, hodné zmienky, je, že sa potvrdil prielom Slobodného fóra do "vyššej spoločnosti". Teda nad 5 percent. To už je trend, nie jednorázovka. Martinákovej mediálne galeje sa zrejme chytajú, k čomu ale výrazne prispel i rozval ANO a kolmý pád Ruska. Na príklade SF sa dá aj pekne dokumentovať vyššie povedané; recitačné schopnosti, príjemné zafarbenie hlasu a gestikulácia ženy, ktorá okrem hyperkritičnosti k Zajacovi, Dzurindovi a SDKÚ neponúkla jedinú predstavu, nič, čo by stálo za vetu, vytláča protestnú stranu bez obsahu na dohmat úspechu. A Martinákovú na tretiu "najdôveryhodnejšiu" priečku (IVO). Stačí hlásať "morálku v politike" a odvolávať sa na "štandardné demokracie", kde, mimochodom, nič ako SF ešte nevideli. Asistujú pri tom, okrem agentúr, aj médiá. Ale čo už - politika sa plazivo mení na odvetvie šoubiznisu. Menejcenné, samozrejme. Na Vyvolených politici mať nikdy nebudú, ale preberajú odtiaľ aspoň hmaty a techniky.

Preferencie treba čítať, ale nesmú sa brať vážne. Používať zásadne vlastný úsudok a selektovať informácie.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 231
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 839
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 301
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 951
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 317
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 563
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 2 460
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 393
  1. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 3
  2. Peter Štefãnik: Stav Slovenska je predovšetkým vizitkou našich elít
  3. Štefan Šturdzík: Sme ešte spojenci ?
  4. Otilia Horrocks: Pitný režim na Úrade vlády SR
  5. Milan Buno: Temnota v podaní Stephena Kinga. Desivá a vražedná! | 7 knižných tipov
  6. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  7. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  8. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 309
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 363
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 190
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 967
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 075
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 913
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 728
  8. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 703
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 3
  2. Peter Štefãnik: Stav Slovenska je predovšetkým vizitkou našich elít
  3. Štefan Šturdzík: Sme ešte spojenci ?
  4. Otilia Horrocks: Pitný režim na Úrade vlády SR
  5. Milan Buno: Temnota v podaní Stephena Kinga. Desivá a vražedná! | 7 knižných tipov
  6. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  7. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  8. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 309
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 363
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 190
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 967
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 075
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 913
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 728
  8. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 703
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu