americká pobrežná stráž. Táto inštitúcia disponuje modernými a rýchlymi člnmi i lietadlami, ktoré sú vystrojené rôznymi detekčnými systémami, radarmi a špeciálnymi snímačmi. Americká pobrežná stráž si nedávno u škótskej firmy Selex Sensors and Airborne Systems (Selex S&AS) špičkové radarové systémy typu Seaspray 7500E tento radarový systém pracuje metódou elektronického skenovania a jeho digitálny vyhodnocovací systém poskytuje zreteľnejší obraz, čo umožňuje ľahšiu identifikáciu malých cieľov. Novým radarovým systémom bude vystrojených 27 lietadiel typu HC-130H americkej pobrežnej stráže. US Coast Guard používa lietadlá spomenutého typu nie je len na hliadkovacie lety pozdĺž pobrežia, ale aj pri vyhľadávacích a záchranných operáciách, pri monitorovaní životného prostredia a pri sledovaní morskej fauny a flóry. Lietadlá pobrežnej stráže musia byť schopné lietať aj za veľmi nepriaznivých poveternostných podmienok. Radarový systém Seaspray 7500E umožní lietadlám HC-130H detegovať malé ciele na morskej hladine aj za nepriaznivých poveternostných podmienok, ďalej detegovať prítomnosť olejových škvŕn na hladine a sledovať pohyb plávajúceho ľadu. S testovaním nových radarov sa začalo v októbri a zástavba nových radarových systémov do všetkých 27 lietadiel US Coast Guard by mala byť ukončená v roku 2012. Modernizované lietadlá by mali ostať v službe ďalších 25 rokov. Kontrakt pre US Coast Guard má pre firmu Selex S&AS hodnotu 67 miliónov dolárov. Spomenutá firma, ktorá je vo vlastníctve talianskej spoločnosti Finmeccanica, získala aj objednávku na dodávku radarov pre nemecké vojenské letectvo a je jednou z firiem, ktoré vyvíjajú špeciálny senzorický systém na ochranu európskych železníc i na ochranu vonkajšej hranice Európskej únie.
Možno ešte spomenúť, že lietadlo typu HC-130H je jednou z temer "nekonečných" verzií základného typu C-130, známeho na celom svete pod značením Hercules. Hercules je jediným lietadlom na svete, ktoré sa samozrejme v priebežne modernizovaných verziách vyrába už pol storočia. Prototyp Herculesa odštartoval na svoj prvý let 23. augusta 1954, sériová výroba začala v roku 50 rokov. Záchranná a pátracia verzia HC-130H odštartovala na svoj prvý let 8. decembra 1964. Na pohon tejto verzie slúžia štyri turbovrtuľové motory Allison T56-A-15, každý výkonu 3 362 kW. Lietadlo má rozpätie krídiel 40,41 m, dĺžku 30,73 m, výšku 11,66 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 70 307 kg. Maximálna rýchlosť je 602 km/h, odlet je okolo 3 800 km. Doteraz bolo vyrobených vyše 2 200 kusov herculesov všetkých verzií. Lietadlá typu Hercules už niekoľko ráz pristáli aj na košickom letisku.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.