absolvujú nové mercedesy triedy GL na januárovom medzinárodnom autosalóne v americkom Detroite.
Nový Mercedes-Benz triedy GL patrí do segmentu luxusných športovo-úžitkových vozidiel. Ide o sedemmiestny automobil, ktorý sa vyznačuje vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami pri jazde na diaľniciach, bežných cestách i v teréne. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 3 075 mm a jeho dĺžka je 5 088 mm, šírka 1 920 mm a výška 1 840 mm. Vozidlo má súčiniteľ aerodynamického odporu O,37, čo je pre túto triedu relatívne nízka hodnota. V interiéri sú tri rady sedadiel pre až sedem cestujúcich. Aj dve sedadlá tretieho radu poskytujú cestujúcim prijateľné pohodlie. Ak tieto sedadlá netreba, možno ich elektricky zložiť do podlahy, čím vznikne veľká a úplne rovná ložná plocha. Pri päťmiestnom usporiadaní má batožinový priestor objem 1 240 litrov, čo je najviac v tejto triede vozidiel. Maximálny objem batožinového priestoru je úctyhodných 2 300 litrov, pričom dĺžka ložnej plochy je 2 128 mm (pri sklopenom aj druhom rade sedadiel). K vysokej miere pasívne bezpečnosti prispievajú dvojstupňové čelné nafukovacie vankúše, bočné vankúše na predných sedadlách (na želanie aj na stredných) a okenné airbagy, siahajúce od predného stĺpika až po zadný stĺpik. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené aktívnymi opierkami hlavy pre vodiča a spolujazdca. Za príplatok môže byť vozidlo vystrojené aj preventívnym systémom PRE-SAFE. Ktorý na základe informácií z rôznych snímačov "predvída" možnú kolíziu a optimalizuje ochrannú funkciu pasívnych bezpečnostných prvkov (napríklad pritiahne bezpečnostné pásy a zavrie okná). Pri návrhu vozidla GL sa dbalo aj na bezpečnosť chodcov a to tým, že v prednej časti sú medzi karosériou a jednotlivými agregátmi pomerne veľké voľné priestory, čím sa predlžuje deformačná dráha a tým sa znižujú následky kolízie pre chodca. K výborným jazdným vlastnostiam vo všetkých situáciách prispieva aj permanentný pohon všetkých kolies 4MATIC. Vozidlo je sériovo vystrojené vzduchovým pružiacim systémom AIRMATIC a adaptívnymi tlmičmi ADS. Stabilizačný systém ESP zahrnuje funkciu TSA (Trailer Stability Assist), ktorá zabraňuje vzniku kritických situácií pri jazde s prívesom. Pri jazde v teréne ocení vodič rozjazdovú pomôcku, terénny antiblokovací systém a systém na udržiavanie konštantnej rýchlosti pri prudkých zjazdoch. Pre jazdu v ťažšom teréne možno vozidlo vystrojiť aj redukčnou prevodovkou, a uzávierkou diferenciálu a modifikovaným systémom AIRMATIC, ktorý umožňuje zvýšiť svetlú výšku na 307 mm a brodivosť na 600 mm. Na pohon vozidla sú k dispozícii moderné vznetové a zážihové motory. Na pohon modelu GL 320 CDI slúži vznetový vidlicový šesťvalec s maximálnym výkonom 165 kW. Model GL 420 CDI je poháňaný vznetovým vidlicovým osemvalcom, ktorý má maximálny výkon 225 kW a najvyšší krútiaci moment 700 Nm. Obidva spomenuté motory splňujú normu Euro 4 a sú vystrojené bezúdržbovým časticovým filtrom. Model GL 500 je poháňaný 5,5- litrovým zážihovým vidlicovým osemvalcom, ktorý je prevzatý z limuzíny triedy S a ktorého maximálny výkon je 285 kW. V modeli GL 450 má svetovú premiéru nová verzia spomenutého osemvalca, ktorá má zdvihový objem 4,6 litra a vyvíja výkon 250 kW. Všetky motory sú kombinované so sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-TRONIC, ktorá umožňuje aj ručné radenie. Údaje o dynamických vlastnostiach a spotrebe jednotlivých verzií neboli zatiaľ zverejnené.
Nový luxusný model GL nie je náhradou za už klasický terénny model triedy G, ktorý sa vyrába už 26 rokov. Model GL sa bude vyrábať v závode firmy Mercedes-Benz v americkom meste Tuscaloosa, a to popri modeloch triedy M a R. Závod v Tuscaloose, ktorý bol do činnosti uvedený v roku 1997, bol nedávno modernizovaný a jeho teoretická ročná kapacita je 160 000 vyrobených vozidiel. Na americkom trhu sa nové luxusné terénne mercedesy triedy GL začnú predávať na jar budúceho roka, predaj v Európe by sa mal začať v septembri.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.