Korzár logo Korzár

Pasce" na ľudí v obchodoch dospievajú v závere roku k dokonalosti

Brusel (ČTK) - Supermarkety a hypermarkety sa snažia prinútiť ľudí k utrácaniu po celý rok, v posledných decembrových týždňoch však ich vynaliezavosť

nepozná

hraníc. Vychádzajú pritom zo zistení, ako píše belgická tlač, že sa zákazníci z troch štvrtín rozhodujú pre kúpu toho či onoho tovaru až v obchode. I tí, čo si pripravujú nákupný zoznam, len zriedka kúpia iba to, čo si predsavzali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cieľom počínania obchodníkov je zariadiť, aby ľudia toho pri platení mali v košíku podstatne viac. Ostrieľaní marketingoví kozáci vedia, že klienta treba silne zaujať hneď pri vstupe do obchodu. "Veľkým problémom je prvých pár metrov," vysvetlil v denníku Le Soir Vincent De Coster z firmy Field and Concept. "Klient ešte nie je v duševnom rozpoložení spotrebiteľa. Potrebuje sa aklimatizovať a má tendenciu prvé metre ľahostajne odbiť," upozornil. Preto mu sem prinesú najrôznejšie zlacnené lákadlá alebo sezónny tovar ako šampanské teraz pred Silvestrom a hračky pred Vianocami. Belgické supermarkety Delhaize (v Česku a na Slovensku Delvita) nechávali dlhé roky zákazníkov vstupovať "svetom vín". V poslednom čase však menia taktiku - muži si vraj víno nájdu tak či tak a ženy ponechávajú často chladnými. Tým je lepšie priniesť k prvým krokom zlacnené ovocie a zeleninu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zásad odborníkov je potrebné usporiadať obchodnú plochu tak, aby zákazníci kolovali proti smeru hodinových ručičiek, aby ich prirodzený prúd niesol od jednej príťažlivej veci k druhej. Výrobcovia značkového tovaru platia zlatom za to, že sa ich produkty objavia "na exponovanom mieste" jednotlivých uličiek. Naopak sa vie, že prvý meter-dva po odbočení dáva zákazník menší pozor, pretože manipuluje s vozíkom. Tam sa potom ocitnú lacnejšie alebo banálne výrobky. Úplne vzadu na nezaujímavých a nudných miestach sú umiestnené také veci ako mlieko, minerálka, chlieb, ryža či cestoviny, teda to, čo sa musí kúpiť tak či tak. Naopak, uprostred uličiek a vo výške očí sa na zákazníka "ceria" predmety drahšie, značkové, pekne zmajstrované, prípadne tovar vyrábaný exkluzívne prekonkrétny reťazec, pri ktorom je záujem na rychlom obrate.

SkryťVypnúť reklamu

Claude Boffa, profesor pre spotrebiteľské otázky v bruselskej škole Solvay, považuje za dôležitú celkovú atmosféru obchodu, rovnako ako voľbu hudby. Napríklad vínny kút s atmosférou pivničky, tlmeným teplým osvetlením a Frankom Sinatrom má oveľa väčšiu šancu predať drahé fľaše ako strohá polica pod žiarivkou. Pascu podľa neho treba klásť do posledných centimetrov pobytu v obchode. Pri pokladni sa predá omnoho viac žuvačiek, bonbónov a malých čokolád ako v príslušných oddeleniach, pokiaľ sú dostupné nudiacim sa vo fronte. "Tu už spotrebiteľova ostražitosť opadáva, je zraniteľný. Je teda potrebné predostrieť mu posledné pokušenie", dodal Boffa.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 257
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 857
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 342
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 969
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 320
  6. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 2 858
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 589
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 351
  1. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  2. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  3. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 3.
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 3
  6. Peter Štefãnik: Stav Slovenska je predovšetkým vizitkou našich elít
  7. Štefan Šturdzík: Sme ešte spojenci ?
  8. Otilia Horrocks: Pitný režim na Úrade vlády SR
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 318
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 370
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 216
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 984
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 080
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 752
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 746
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 479
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  2. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  3. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 3.
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 3
  6. Peter Štefãnik: Stav Slovenska je predovšetkým vizitkou našich elít
  7. Štefan Šturdzík: Sme ešte spojenci ?
  8. Otilia Horrocks: Pitný režim na Úrade vlády SR
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 318
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 370
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 216
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 984
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 080
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 752
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 746
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 479
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu