Korzár logo Korzár

Pred 40 rokmi debutovalo legendárne Toronado

Americký automobilový trh sa v prvých desaťročiach po druhej svetovej vojne vyznačoval tým, že v kurze boli najmä veľké a priestranné limuzíny,

poháňané motormi s veľkým zdvihovým objemom a na európske pomery vysokým výkonom. Automobilky ani nemali veľkú motiváciu meniť osvedčenú technickú koncepciu, ktorej základom bola na ráme uložená karoséria, vpredu umiestnený motor (zväčša vidlicový osemvalec) a poháňané zadné kolesá. Samozrejmosťou výstroja bola automatická prevodovka, klimatizačný systém, elektrické ovládanie okien a ďalšie prvky, prispievajúce k pohodliu jazdy. V podstate každá odchýlka od tejto technickej "konvencie" spôsobovala rozruch. Priam senzáciu však vyvolala automobilka Oldsmobile (súčasť koncernu General Motors), keď ako novinku pre modelový rok 1966 predstavila kupé Toronado. Senzáciou bolo to, že išlo o prvé americké auto v povojnovej histórii, ktoré malo poháňané predné kolesá. Na pohon vozidla slúžil mohutný sedemlitrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon bol úctyhodných 287 kW pri 4 800 ot/min. Výkon motora sa na predné kolesá prenášal prostredníctvom automatickej prevodovky Turbo-Hydramatic. Pretože táto prevodovka bola pôvodne konštruovaná pre pohon zadných kolies, musel byť jej planétový prevodový systém otočený o 180o , pričom z hydraulického meniča sa krútiaci moment na planétovú prevodovku prenášal pomocou širokej reťaze. Pretože motor a prevodový systém zaberal veľmi veľa miesta, použili sa na odpruženie predných kolies netypické skrutné (torzné) tyče, uložené pozdĺžne. Tuhá zadná náprava bola odpružená listovými pružinami. Zaujímavým konštrukčný prvkom bolo to, že skriňový podvozok s priečnymi nosníkmi končil pod zadnými sedadlami, pretože zadná časť karosérie už bola konštruovaná ako samonosná. Toronado bolo postavené na podvozku s rázvorom 302 cm a jeho dĺžka bola 536 cm. Vývoj Toronada trval niekoľko rokov, pretože pre predný pohon muselo byť vyvinutých veľa nových súčastí a konštrukčných skupín. Pretože kupé nemalo ani vpredu samostatné sedadlá, ale priebežnú lavicu (typickú pre americké automobily tej doby), mohlo v Toronade cestovať až šesť osôb. Veľmi elegantne pôsobiacu karosériu vozidla navrhol dizajnér David North. Zvláštny ráz prednej časti vozidla dodávali reflektory, ktoré sa pri rozsvietení vyklápali z prednej kapoty. Toronado modelového roku 1966 dosahovalo maximálnu rýchlosť 205 km/h. Základná verzia Toronada, vážiaceho dve tony, sa predávala za 4 617 dolárov. Od roku 1968 sa do Toronada montoval 7,5-litrový osemvalec, ktorého výkon bol sprvu až 300 kW, v ďalších rokoch bol postupne znižovaný až na 184 kW. Toronado sa v sortimente automobilky Oldsmobile naposledy objavilo v modelovom roku 1992. Na pohon poslednej verzie Toronada slúžil 3,8-litrový vidlicový šesťvalec výkonu 127 kW.

Dnes už však do automobilovej histórie nepatrí len legendárne a na svoju dobu veľmi pokrokové kupé Toronado, ale všetky automobily značky Oldsmobile divízia Oldsmobile koncernu General Motors totiž v apríli roku 2004 vyrobila posledné vozidlo, model Alero. Zakladateľ firmy Oldsmobile, istý pán Ransom Eli Olds, sa asi obracia v hrobe.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 462
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 372
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 679
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 985
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 644
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 394
  1. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  2. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  3. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  4. Martin Pánik: Sú premnožené
  5. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  6. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  7. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  8. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 092
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 456
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 334
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 230
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 329
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 695
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  8. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  2. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  3. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  4. Martin Pánik: Sú premnožené
  5. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  6. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  7. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  8. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 092
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 456
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 334
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 230
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 329
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 695
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  8. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu