Korzár logo Korzár
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Pred 40 rokmi debutovalo legendárne Toronado

Americký automobilový trh sa v prvých desaťročiach po druhej svetovej vojne vyznačoval tým, že v kurze boli najmä veľké a priestranné limuzíny,

poháňané motormi s veľkým zdvihovým objemom a na európske pomery vysokým výkonom. Automobilky ani nemali veľkú motiváciu meniť osvedčenú technickú koncepciu, ktorej základom bola na ráme uložená karoséria, vpredu umiestnený motor (zväčša vidlicový osemvalec) a poháňané zadné kolesá. Samozrejmosťou výstroja bola automatická prevodovka, klimatizačný systém, elektrické ovládanie okien a ďalšie prvky, prispievajúce k pohodliu jazdy. V podstate každá odchýlka od tejto technickej "konvencie" spôsobovala rozruch. Priam senzáciu však vyvolala automobilka Oldsmobile (súčasť koncernu General Motors), keď ako novinku pre modelový rok 1966 predstavila kupé Toronado. Senzáciou bolo to, že išlo o prvé americké auto v povojnovej histórii, ktoré malo poháňané predné kolesá. Na pohon vozidla slúžil mohutný sedemlitrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon bol úctyhodných 287 kW pri 4 800 ot/min. Výkon motora sa na predné kolesá prenášal prostredníctvom automatickej prevodovky Turbo-Hydramatic. Pretože táto prevodovka bola pôvodne konštruovaná pre pohon zadných kolies, musel byť jej planétový prevodový systém otočený o 180o , pričom z hydraulického meniča sa krútiaci moment na planétovú prevodovku prenášal pomocou širokej reťaze. Pretože motor a prevodový systém zaberal veľmi veľa miesta, použili sa na odpruženie predných kolies netypické skrutné (torzné) tyče, uložené pozdĺžne. Tuhá zadná náprava bola odpružená listovými pružinami. Zaujímavým konštrukčný prvkom bolo to, že skriňový podvozok s priečnymi nosníkmi končil pod zadnými sedadlami, pretože zadná časť karosérie už bola konštruovaná ako samonosná. Toronado bolo postavené na podvozku s rázvorom 302 cm a jeho dĺžka bola 536 cm. Vývoj Toronada trval niekoľko rokov, pretože pre predný pohon muselo byť vyvinutých veľa nových súčastí a konštrukčných skupín. Pretože kupé nemalo ani vpredu samostatné sedadlá, ale priebežnú lavicu (typickú pre americké automobily tej doby), mohlo v Toronade cestovať až šesť osôb. Veľmi elegantne pôsobiacu karosériu vozidla navrhol dizajnér David North. Zvláštny ráz prednej časti vozidla dodávali reflektory, ktoré sa pri rozsvietení vyklápali z prednej kapoty. Toronado modelového roku 1966 dosahovalo maximálnu rýchlosť 205 km/h. Základná verzia Toronada, vážiaceho dve tony, sa predávala za 4 617 dolárov. Od roku 1968 sa do Toronada montoval 7,5-litrový osemvalec, ktorého výkon bol sprvu až 300 kW, v ďalších rokoch bol postupne znižovaný až na 184 kW. Toronado sa v sortimente automobilky Oldsmobile naposledy objavilo v modelovom roku 1992. Na pohon poslednej verzie Toronada slúžil 3,8-litrový vidlicový šesťvalec výkonu 127 kW.

Dnes už však do automobilovej histórie nepatrí len legendárne a na svoju dobu veľmi pokrokové kupé Toronado, ale všetky automobily značky Oldsmobile divízia Oldsmobile koncernu General Motors totiž v apríli roku 2004 vyrobila posledné vozidlo, model Alero. Zakladateľ firmy Oldsmobile, istý pán Ransom Eli Olds, sa asi obracia v hrobe.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  2. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 069
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 619
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 592
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 575
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 8 862
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 719
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 6 233
  8. Po Slovensku na motorke 5 753
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 238
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 5 039
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zľava viceprimátor Vladimír Feľbaba, primátorka Andrea Turčanová a poslanci Lukáš Anderko, Jozef Demčák a Mikuláš Komanický.

Podnikateľ: Chcú platiť viac ako milión?


5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na zápase Maďarsko - Portugalsko v Budapešti boli desaťtisíce fanúšikov.

Vláda sprísni podmienky návratu na Slovensko. Ako, rozhodne o týždeň.


56m
Kritický pohľad Michala Havrana.

Venované pamiatke Jána Myšľanova.


16. jún
Marek Hamšík počas zápasu Slovensko - Poľsko na EURO 2020 / 2021.

Slovákom dáva vstup do EURO 2020 veľkú šancu na osemfinále.


Marián Szűcs 2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop