poháňané motormi s veľkým zdvihovým objemom a na európske pomery vysokým výkonom. Automobilky ani nemali veľkú motiváciu meniť osvedčenú technickú koncepciu, ktorej základom bola na ráme uložená karoséria, vpredu umiestnený motor (zväčša vidlicový osemvalec) a poháňané zadné kolesá. Samozrejmosťou výstroja bola automatická prevodovka, klimatizačný systém, elektrické ovládanie okien a ďalšie prvky, prispievajúce k pohodliu jazdy. V podstate každá odchýlka od tejto technickej "konvencie" spôsobovala rozruch. Priam senzáciu však vyvolala automobilka Oldsmobile (súčasť koncernu General Motors), keď ako novinku pre modelový rok 1966 predstavila kupé Toronado. Senzáciou bolo to, že išlo o prvé americké auto v povojnovej histórii, ktoré malo poháňané predné kolesá. Na pohon vozidla slúžil mohutný sedemlitrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon bol úctyhodných 287 kW pri 4 800 ot/min. Výkon motora sa na predné kolesá prenášal prostredníctvom automatickej prevodovky Turbo-Hydramatic. Pretože táto prevodovka bola pôvodne konštruovaná pre pohon zadných kolies, musel byť jej planétový prevodový systém otočený o 180o , pričom z hydraulického meniča sa krútiaci moment na planétovú prevodovku prenášal pomocou širokej reťaze. Pretože motor a prevodový systém zaberal veľmi veľa miesta, použili sa na odpruženie predných kolies netypické skrutné (torzné) tyče, uložené pozdĺžne. Tuhá zadná náprava bola odpružená listovými pružinami. Zaujímavým konštrukčný prvkom bolo to, že skriňový podvozok s priečnymi nosníkmi končil pod zadnými sedadlami, pretože zadná časť karosérie už bola konštruovaná ako samonosná. Toronado bolo postavené na podvozku s rázvorom 302 cm a jeho dĺžka bola 536 cm. Vývoj Toronada trval niekoľko rokov, pretože pre predný pohon muselo byť vyvinutých veľa nových súčastí a konštrukčných skupín. Pretože kupé nemalo ani vpredu samostatné sedadlá, ale priebežnú lavicu (typickú pre americké automobily tej doby), mohlo v Toronade cestovať až šesť osôb. Veľmi elegantne pôsobiacu karosériu vozidla navrhol dizajnér David North. Zvláštny ráz prednej časti vozidla dodávali reflektory, ktoré sa pri rozsvietení vyklápali z prednej kapoty. Toronado modelového roku 1966 dosahovalo maximálnu rýchlosť 205 km/h. Základná verzia Toronada, vážiaceho dve tony, sa predávala za 4 617 dolárov. Od roku 1968 sa do Toronada montoval 7,5-litrový osemvalec, ktorého výkon bol sprvu až 300 kW, v ďalších rokoch bol postupne znižovaný až na 184 kW. Toronado sa v sortimente automobilky Oldsmobile naposledy objavilo v modelovom roku 1992. Na pohon poslednej verzie Toronada slúžil 3,8-litrový vidlicový šesťvalec výkonu 127 kW.
Dnes už však do automobilovej histórie nepatrí len legendárne a na svoju dobu veľmi pokrokové kupé Toronado, ale všetky automobily značky Oldsmobile divízia Oldsmobile koncernu General Motors totiž v apríli roku 2004 vyrobila posledné vozidlo, model Alero. Zakladateľ firmy Oldsmobile, istý pán Ransom Eli Olds, sa asi obracia v hrobe.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.