Korzár logo Korzár

Legendárny chrobák sa začal vyrábať pre 60 rokmi

Na našej zemeguli žijú miliardy chrobákov, ktoré vytvorila príroda, ale len 21 529 480 chrobákov, ktoré sa vyskytli na našej planéte a z ktorých

mnohé sa po nej ešte pohybujú, bolo dielom ľudského umu a ľudských rúk. Keď spomíname chrobákov na motoristickej strane, nemôžme mať na mysli nič iné než legendárne auto firmy Volkswagen, ktoré sa síce spočiatku volalo len Volkswagen (ľudové auto), pretože výrobca pôvodne vyrábal len tento jediný typ, ale ktoré do dejín automobilizmu vošlo pod názvom chrobák (v nemčine Käfer, v angličtine Beetle).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

História nemeckého ľudového auta siaha do 30. rokov minulého storočia, teda do obdobia vlády A.Hitlera. Ten sľúbil Nemcom auto, ktoré by stálo okolo 1 000 ríšskych mariek (Nemecko sa vtedy oficiálne nazývalo Nemecká ríša) a ktoré by si teda mohli kúpiť aj priemerne zarábajúci občania. Nemecká vláda preto v roku 1934 prostredníctvom Ríšskeho združenia automobilového priemyslu požiadala už vtedy známeho konštruktéra Ferdinanda Porscheho, aby navrhol malý automobil, vhodný na veľkosériovú výrobu. Vozidlo malo mať rázvor okolo 2 600 mm, hmotnosť 650 kg, maximálnu rýchlosť 100 km/h, spotrebu 8 l/100 km a stúpavosť 30 %. Na pohon vozidla mal slúžiť motor výkonu okolo 19 kW pri 3 500 ot/min. Porsche sa pri vývoji nového auta opieral o svoje staršie návrhy malých áut, ktoré vyhotovil pre firmy Zündapp a NSU. Nové malé auto malo podvozok s centrálnou rúrou, na ktorej boli vpredu a vzadu upevnené nápravy. Vzadu, na rozvidlenej časti nosnej rúry spočíval motor. Výber vhodného motora sa ukázal ako veľmi ťažký, napokon sa presadil jednolitrový plochý štvorvalec (boxer), chladený vzduchom a vyvíjajúci výkon 17,3 kW pri 3 000 ot/min. Porsche dostal povolenie zhotoviť dva predbežné prototypy na overenie celkovej koncepcie a v decembri 1934 povolenie na stavbu troch vozidiel na dlhodobé skúšky (na snímke je jeden z týchto prototypov). Od októbra do konca roka 1936 najazdili tieto prototypy, označené neskôr ako vozidlá I, II a III, po 50 000 kilometrov. Po odstránení zistených nedostatkov nariadil Hitler vyrobiť 30 vozidiel zlepšeného typu 30, ktoré zhotovila firma Mercedes-Benz. Tieto vozidlá boli testované v roku 1937 a v roku 1938 bolo vozidlo Volkswagen zrelé pre sériovú výrobu, pre ktorú sa začala stavať úplne nová továreň vo Wolfsurgu. Začatie sériovej výroby sa však nekonalo vypukla druhá svetová vojna a závod vo Wolfsburgu sa musel preorientovať na vojenskú výrobu. Ku koncu vojny, v roku 1945, bol závod veľmi ťažko poškodený spojeneckým bombardovaním.

SkryťVypnúť reklamu

K znovuzrodeniu závodu Volkswagen a začatiu sériovej výroby volkswagenov prispela britská vojenská správa, ktorá 22. augusta 1945 objednala u firmy Volkswagen vyše 20 000 osobných automobilov, 500 zvláštnych vozidiel s prívesmi pre pošty a 200 prívesov pre potreby armády. Prvý sériový automobil s charakteristickou siluetou, ktorý sa o niekoľko rokov stal na celom svete známy pod názvom chrobák, zišiel z montážneho pásu 27. decembra 1945, teda pred 60 rokmi. Do konca roka 1945 bolo vyrobených ďalších 54 vozidiel. Napriek veľkým problémom sa v roku 1946 podarilo vyrobiť 10 020 volkswagenov. Briti, ktorí mali závod vo svojej správe do októbra 1949, umožnili v auguste 1947 exportovať (do Holandska) prvých päť vozidiel. Po menovej reforme a prechode na trhové hospodárstvo sa začal nebývalý rozvoj závodu Volkswagen. Podnik Volkswagen sa stal jedným zo symbolov nemeckého hospodárskeho zázraku. V marci 1950 sa na báze chrobáka začal vyrábať minibus Transporter, ktorý sa stal najmä v USA kultovým autom. V roku 1955 oslávilo osadenstvo závodu Volkswagen výrobu miliónteho chrobáka. V roku 1956 sa na báze chrobáka začalo vyrábať športové kupé, ktoré navrhla talianska dizajnérska firma Ghia a ktorú vyrábala firma Karmann. Exportné úspechy viedli výrobcu k zriadeniu montážnych závodov v Brazílii, Južnej Afrike a v Mexiku. 29. novembra 1967 schádza z montážneho pásu desaťmiliónty chrobák. V období rokov 1973 až 1975 rozširuje firma Volkswagen svoj výrobný sortiment o nové, moderné modely Passat, Golf a Polo. Nezadržateľne sa blíži koniec chrobáka a v roku 1974 sa toto vozidlo prestáva vyrábať v materskom závode vo Wolfsburgu, v roku 1978 sa zastavujú pásy v Emdene. Štvorkolesový chrobák má však tuhý život a naďalej sa vyrába v Brazílii a Mexiku. Raz sa však musí skončiť život nie len "prírodných" chrobákov, ale aj "umelého", ľudskými rukami vytvoreného automobilového súrodenca. A tak robotníci mexického závodu firmy Volkswagen vdýchnu 30. júla 2003 automobilový život poslednému vyrobenému chrobákovi. Jeho výrobné číslo bolo 21 529 480.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 61 628
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 134
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 703
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 810
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 964
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 89 228
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 102
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 222
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 89 228
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 102
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 222
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu