mnohé sa po nej ešte pohybujú, bolo dielom ľudského umu a ľudských rúk. Keď spomíname chrobákov na motoristickej strane, nemôžme mať na mysli nič iné než legendárne auto firmy Volkswagen, ktoré sa síce spočiatku volalo len Volkswagen (ľudové auto), pretože výrobca pôvodne vyrábal len tento jediný typ, ale ktoré do dejín automobilizmu vošlo pod názvom chrobák (v nemčine Käfer, v angličtine Beetle).
História nemeckého ľudového auta siaha do 30. rokov minulého storočia, teda do obdobia vlády A.Hitlera. Ten sľúbil Nemcom auto, ktoré by stálo okolo 1 000 ríšskych mariek (Nemecko sa vtedy oficiálne nazývalo Nemecká ríša) a ktoré by si teda mohli kúpiť aj priemerne zarábajúci občania. Nemecká vláda preto v roku 1934 prostredníctvom Ríšskeho združenia automobilového priemyslu požiadala už vtedy známeho konštruktéra Ferdinanda Porscheho, aby navrhol malý automobil, vhodný na veľkosériovú výrobu. Vozidlo malo mať rázvor okolo 2 600 mm, hmotnosť 650 kg, maximálnu rýchlosť 100 km/h, spotrebu 8 l/100 km a stúpavosť 30 %. Na pohon vozidla mal slúžiť motor výkonu okolo 19 kW pri 3 500 ot/min. Porsche sa pri vývoji nového auta opieral o svoje staršie návrhy malých áut, ktoré vyhotovil pre firmy Zündapp a NSU. Nové malé auto malo podvozok s centrálnou rúrou, na ktorej boli vpredu a vzadu upevnené nápravy. Vzadu, na rozvidlenej časti nosnej rúry spočíval motor. Výber vhodného motora sa ukázal ako veľmi ťažký, napokon sa presadil jednolitrový plochý štvorvalec (boxer), chladený vzduchom a vyvíjajúci výkon 17,3 kW pri 3 000 ot/min. Porsche dostal povolenie zhotoviť dva predbežné prototypy na overenie celkovej koncepcie a v decembri 1934 povolenie na stavbu troch vozidiel na dlhodobé skúšky (na snímke je jeden z týchto prototypov). Od októbra do konca roka 1936 najazdili tieto prototypy, označené neskôr ako vozidlá I, II a III, po 50 000 kilometrov. Po odstránení zistených nedostatkov nariadil Hitler vyrobiť 30 vozidiel zlepšeného typu 30, ktoré zhotovila firma Mercedes-Benz. Tieto vozidlá boli testované v roku 1937 a v roku 1938 bolo vozidlo Volkswagen zrelé pre sériovú výrobu, pre ktorú sa začala stavať úplne nová továreň vo Wolfsurgu. Začatie sériovej výroby sa však nekonalo vypukla druhá svetová vojna a závod vo Wolfsburgu sa musel preorientovať na vojenskú výrobu. Ku koncu vojny, v roku 1945, bol závod veľmi ťažko poškodený spojeneckým bombardovaním.
K znovuzrodeniu závodu Volkswagen a začatiu sériovej výroby volkswagenov prispela britská vojenská správa, ktorá 22. augusta 1945 objednala u firmy Volkswagen vyše 20 000 osobných automobilov, 500 zvláštnych vozidiel s prívesmi pre pošty a 200 prívesov pre potreby armády. Prvý sériový automobil s charakteristickou siluetou, ktorý sa o niekoľko rokov stal na celom svete známy pod názvom chrobák, zišiel z montážneho pásu 27. decembra 1945, teda pred 60 rokmi. Do konca roka 1945 bolo vyrobených ďalších 54 vozidiel. Napriek veľkým problémom sa v roku 1946 podarilo vyrobiť 10 020 volkswagenov. Briti, ktorí mali závod vo svojej správe do októbra 1949, umožnili v auguste 1947 exportovať (do Holandska) prvých päť vozidiel. Po menovej reforme a prechode na trhové hospodárstvo sa začal nebývalý rozvoj závodu Volkswagen. Podnik Volkswagen sa stal jedným zo symbolov nemeckého hospodárskeho zázraku. V marci 1950 sa na báze chrobáka začal vyrábať minibus Transporter, ktorý sa stal najmä v USA kultovým autom. V roku 1955 oslávilo osadenstvo závodu Volkswagen výrobu miliónteho chrobáka. V roku 1956 sa na báze chrobáka začalo vyrábať športové kupé, ktoré navrhla talianska dizajnérska firma Ghia a ktorú vyrábala firma Karmann. Exportné úspechy viedli výrobcu k zriadeniu montážnych závodov v Brazílii, Južnej Afrike a v Mexiku. 29. novembra 1967 schádza z montážneho pásu desaťmiliónty chrobák. V období rokov 1973 až 1975 rozširuje firma Volkswagen svoj výrobný sortiment o nové, moderné modely Passat, Golf a Polo. Nezadržateľne sa blíži koniec chrobáka a v roku 1974 sa toto vozidlo prestáva vyrábať v materskom závode vo Wolfsburgu, v roku 1978 sa zastavujú pásy v Emdene. Štvorkolesový chrobák má však tuhý život a naďalej sa vyrába v Brazílii a Mexiku. Raz sa však musí skončiť život nie len "prírodných" chrobákov, ale aj "umelého", ľudskými rukami vytvoreného automobilového súrodenca. A tak robotníci mexického závodu firmy Volkswagen vdýchnu 30. júla 2003 automobilový život poslednému vyrobenému chrobákovi. Jeho výrobné číslo bolo 21 529 480.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.