Korzár logo Korzár
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Stíhacie lietadlo F-22A Raptor už slúži v USAF

Veliteľstvo amerických vzdušných síl (USAF) oznámilo, že v polovici decembra minulého roka bolo do operačnej služby zaradených prvých 12 lietadiel

F-22A Raptor. Raptor predstavuje najmodernejšie lietadlo pre boj so vzdušnými cieľmi a na útoky na pozemné ciele. Lietadlá Raptor majú zabezpečiť americkému letectvu dominanciu vo vzdušnom priestore, a to nad domácim územím i v oblastiach prípadných vojnových konfliktov a nad územím protivníka.

K zaradeniu lietadiel F-22A Raptor do operačnej služby došlo približne 20 rokov po začatí celého programu, ktorého cieľom je nahradiť v súčasnosti používané lietadlá F-15. Program dostal názov ATF, čiže Advanced Tactical Fighter (pokročilé taktické stíhacie lietadlo). V októbri 1986 vybralo veliteľstvo USAF firmy Lockheed a Northrop a požiadalo nich, aby každá z nich postavila dva prototypy na vyhodnocovanie. Prototypy slúžili aj na porovnávacie testy konkurenčných pohonných jednotiek, ktoré pre program ATF vyvinuli firmy General Electric a Pratt&Whitney. Firma Lockheed sa spojila s firmami General Dynamics a Boeing a ich spoločný prototyp YF-22 vykonal svoj prvý let 29. septembra 1990. Konkurenčný typ YF-23, pripravený firmami Northrop a McDonnell Douglas, vzlietol na prvý let už 27. augusta 1990. Po skúškach sa v apríli 1991 letectvo rozhodlo pre typ F-22, poháňaný motormi P&W 119. Prvý prototyp sériového lietadla štartoval na svoj prvý let 7. septembra 1997. Prvý sériový stroj vykonal svoj prvý let 16. septembra 2002. Koncom roka 2004 sa v rôznych fázach testovania nachádzalo okolo 40 lietadiel F-22. Program vývoja a výroby lietadiel F-22 sa postupne tak predražil, že USAF bolo nútené znižovať počty objednaných kusov. V súčasnosti to vyzerá tak, že do konca roka 2010 bude vyrobených len 180 lietadiel. Vedenie USAF však v Pentagone lobuje o to, aby bolo vyrobených aspoň 276 lietadiel.

Lietadlo F-22A Raptor je dvojmotorové viacúčelové stíhacie lietadlo, ktoré síce nepatrí do kategórie tzv. neviditeľných (stealth) lietadiel, ale ktoré je konštruované tak, aby bolo protivníkom len ťažko zistiteľné. Raptor má rozpätie krídiel 13,56 m, dĺžku 18,87 m a výšku 5,05 m. Hmotnosť prázdneho lietadla je okolo 14,4 tony, maximálna vzletová hmotnosť je vyše 27 ton. Maximálna rýchlosť lietadla v malej výške je 1 470 km/h, vo výške nad 10 975 metrov môže lietadlo letieť maximálnou rýchlosťou až1 915km/h (M 1,8). Zvláštnosťou lietadla je, že bez zapnutého prídavného spaľovania môže trvalo letieť (vo veľkej výške) rýchlosťou 1 595 km/h (M 1,5, čiže jedenapolnásobok rýchlosti zvuku). Raptor je preto považovaný za najvýkonnejšie stíhacie lietadlo na svete. Maximálny bojový dostup je vyše 16 700 metrov. Výzbroj lietadla tvorí šesťhlavňový 20 mm revolverový kanón M61A2 s 80 nábojmi, dve protivzdušné strely AIM-9s infračerveným navádzaním a až šesť protivzdušných striel AI-120, navádzaných radarom. Pri operáciách proti pozemným cieľom môže lietadlo niesť dve bomby po 450 kg. Na pohon lietadla súžia dva prúdové motory F119-PW-100, ktoré pri zapnutom prídavnom spaľovaní vyvíjajú maximálny ťah 156 kN. Pri vypnutom prídavnom spaľovaní je maximálny ťah jedného motora 116 kN. Pre porovnanie možno uviesť, že je to vyšší ťah ako majú napríklad motory dopravného lietadla A319, určeného na dopravu až 153 cestujúcich. Výtokové dýzy motorov lietadla F-22A možno vychyľovať v rôznych smeroch, čo prispieva k vynikajúcej obratnosti a veľmi dobrým manévrovacím schopnostiam lietadla. Nové stíhacie lietadlo Raptor by malo mať vyššiu spoľahlivosť a nižšie nálady na údržbu než doterajšie stíhacie lietadlá USAF. Predpokladá sa, že viacúčelové stíhacie lietadlá F-22A Raptor by mohli v americkom letectve slúžiť až 30 rokov.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  2. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 019
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 951
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 844
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 791
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 522
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 283
  7. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 905
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 890
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 259
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 384
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop