Korzár logo Korzár

Lietadlo AN-24 nemalo prístroj na varovanie pred nebezpečným priblížením k zemi

Vojenské lietadlo ANZ hľadiska legislatívy toto zariadenie na palube nemuselo podľa neho byť. Na lietadle však bol rad ďalších zariadení, ktoré

Vojenské lietadlo AN

Z hľadiska legislatívy toto zariadenie na palube nemuselo podľa neho byť. Na lietadle však bol rad ďalších zariadení, ktoré informujú pilota o jeho aktuálnej polohe, zdôraznil. Môže použiť v určitom mode napríklad meteorologický radar a rádiovýškomer. Otázka zabudovania spomínaného zariadenia sa nastolila podľa Mikušku v roku 2004. S vybavením lietadiel takýmto systémom sa počíta až v ďalšom období v závislosti od finančných zdrojov. Zabudovanie zariadenia aj do lietadiel inej triedy by si vyžiadalo približne sto miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlá AN-24, aj keď sú morálne zastarané, sú podľa Mikušku stále bezpečné. Vyrobených bolo 1332 kusov tohto typu lietadla, počet katastrof predstavuje 130.

Nesúhlasí s názorom, že piloti nie sú dostatočne vycvičení. Nedá sa však podľa neho porovnať nálet vojenského dopravného pilota s náletom pilotov komerčných spoločností. Pilot havarovaného stroja nalietal podľa neho za rok 200 hodín, čo je blízko k optimálnemu náletu a nemožno ho považovať za nebezpečný. Odmieta tiež, že by k viacerým leteckým nehodám v krátkom čase došlo v dôsledku zlého manažmentu.

S modernizáciou strojov Antonov sa začalo v roku 2001. Z dôvodu zavádzania štandardov NATO, nových predpisov pristúpila armáda k úprave komunikačných, navigačných a identifikačných systémov lietadla. Zabudovaná bola napríklad rádiostanica, satelitný navigačný prijímač GPS a taktický navigačný systém Takan a ďalšie zariadenia na navigáciu a odpovedací systém APX 117. Došlo tiež k zlepšeniu bezpečnostných ukazovateľov, uviedol Mikuška.

SkryťVypnúť reklamu

Poukázal na vybavenie antikolíznym majákom a antikolíznym systémom Tekas, ktorý slúži na zníženie nebezpečenstva nehody s druhým lietadlom. Už spomínaný modernizovaný nový trojdimenzionálny radar vo svojom režime umožňuje prehľadanie povrchu zeme tak, aby bol pilot varovaný pred nebezpečnými útvarmi, pohoriami. Vymenilo sa tiež záznamové zariadenie. Modernizácia havarovaného lietadla stála 92 miliónov korún.

Proces obstarania nových dopravných lietadiel sa už naštartoval. Minulý rok minister obrany Juraj Liška schválil informačnú správu o nadobudnutí nových dopravných kapacít, uviedol ďalej Mikuška. Terajšie lietadlá totiž svojou kapacitou nepostačujú na plnenie úloh dopravného letectva ozbrojených síl, a to aj z hľadiska budúcnosti. "Celková operačná potreba vzdušných síl je trošku iná, ako sú naše schopnosti, ako sú schopnosti našej ekonomiky túto operačnú potrebu kryť a aké nám povinnosti vyplývajú z toho, že sme zapojení do euroatlantických štruktúr," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Keby sa to malo všetko riešiť len nákupom novej techniky, armáda by si podľa neho zruinovala svoj rozpočet. Riešiť sa to bude preto aj výmenou kapacít s inými krajinami alebo prepravou komerčnými spoločnosťami.

Hlavný inžinier letectva vzdušných síl Jaroslav Kuča informoval, že každé lietadlo má svoju dobu životnosti, ktorú stanovuje výrobca a počas nej absolvuje generálne opravy. Počas nich demontujú všetky agregáty, ktorých je asi tisíc, a každý z nich sa testuje. Od roku 1993 sa urobilo 115 generálnych opráv slovenských lietadiel a vrtuľníkov. Od poslednej generálnej opravy lietadlá AN-24 nalietali približne 1 350 hodín. V priemere lietadlá AN-24 nalietali 10- až 11-tisíc km a stotisíc hodín bez leteckej nehody.

Kuča tiež potvrdil, že každý pilot je vycvičený aj na riešenie zvláštnych prípadov počas letu a vie, ako má postupovať pri poruche.

Naďalej platí v armáde všeobecný zákaz lietania na strojoch Antonov, kým sa nezistí hlavná príčina katastrofy.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 069
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 723
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 074
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 949
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 486
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 911
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 229
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 439
  1. Ján Valchár: O bizároch českej politickej scény a protestoch v Gruzínsku
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!)
  4. Jozef Huljak: Zrod mesta na hranici impérií
  5. Ivan Čáni: Všetko je v najlepšom poriadku. Veď bol napadnutý „iba“ Demokrat!
  6. Štefan Šturdzík: Babišova nočná mora Okamura.
  7. Marian Mudrák: Ako zariadiť detskú izbu s retro a starožitnými prvkami: odborný sprievodca
  8. Vladimír Krátky: A r m a d e g o n .
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 801
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 339
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 796
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 652
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 059
  6. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 001
  7. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 776
  8. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 4 772
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu