Korzár logo Korzár
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Napriek penalizácii Francúzsko stále dominuje

Po náhlej smrti dubajského emira Sheikha Maktouma bin Rashida Al Maktouma začiatkom roka sa na znak smútku zrušili pretky A1 Grand Prix v Indonézii,

ktoré sa mali konať v polovici januára (zakladateľ a prezident A1 GP, šejk Maktoum bol synovcom dubajského ministerského predsedu). Ich termín sa síce neskôr presunul na 12. februára, kde nahradia zrušené podujatie v Brazílii, no v kalendári vyrástla diera a na siedme preteky v poradí sme si počkali až do uplynulého víkendu. Práve poslednú nedeľu sa totiž v juhoafrickom Durbane stretli po prvýkrát v tomto roku všetky tímy (okrem Ruska a Japonska) novovzniknutej zimnej série, aby stotisícovej návšteve predviedli dramatické preteky. Skutočne napínavé to bolo dokonca už v kvalifikácii, kde síce nakoniec znova dominovalo Francúzsko, no dlhý čas mu v hre o pole position boli rovnými súpermi írsky pilot Firman, Holanďan Verstappen, Angličan Kerr, Švajčiar Jani a Čech Enge. Sobotňajšie dianie tak navnadilo divákov, ktorí rozhodne neľutovali peniaze za vstupné ani v nedeľu. Nezvyčajnou zaujímavosťou v tejto sérii bolo aj to, že pakistanského pilota Adama Khana, ktorý havaroval v treťom voľnom tréningu, nahradil Talian Toccacelo. Enrico však v kvalifikácii nenastúpil a do "šprintu" vyrážal z posledného miesta.

Hneď po štarte prvých pretekov však v prvej zákrute skončili monoposty Talianska a Indonézie a na trať muselo bezpečnostné vozidlo. Na čele sa zatiaľ usadil Francúz Premat za ktorým sa po vydarenom štarte zaradili Jos Verstappen a Tomáš Enge. Reštartovalo sa v piatom kole, no na čele sa nič nezmenilo a tento stav trval prakticky až do posledného kola. Práve posledné kilometre však bývajú korením týchto pretekov a výnimkou nebol ani Durban. Verstappen sa totiž cítil dostatočne silný na útok a tesne pred cieľom aj zaútočil. Výsledkom však boli nakoniec hodiny a prepad na šestnáste miesto. Okrem neho mal však smolu aj Enge, ktorý v závere dostal defekt (asi z úlomkov na trati po predošlých kolíziách) a s klesajúcim tlakom v pravej zadnej pneumatike klesala aj jeho pozícia v štartovom poli. Český pretekár bol napokon rád, že skončil na piatom mieste.

Zaujímaví veci sa diali aj na štarte druhých hlavných pretekoch. Hneď do prvej vlásenky sa pre zmenu nevmestil vedúci pilot Francúzska a predbehol ho Neel Jani zo Švajčiarska. Premat sa potom asi rozhodol zmeniť taktiku, pretože do depa zamieril už v druhom kole a odštartoval tak celú sériu PIT-STO. Do depa však nešli všetky vozidlá a na čele zostali monoposty tímov, ktoré sa pokúsili ostatným s ľahšou nádržou poodskočiť (Nový Zéland, Brazília, Pakistan, Libanon). Táto taktika sa však neskôr ukázala nesprávna, pretože už zakrátko sa na trati objavilo safety car a zopakovalo si to ešte niekoľkokrát. V dvanástom kole tak na svoje postavenie rezignoval najprv Matt Halliday z Nového Zélandu, keď zamieril do depa, a postupne k nemu pribudli aj (dnes pakistánsky) Toccacelo a Libanončan Shaaban. Najdlhšie svojej pozícii veril mladý Nelson Piquet, ktorého však pravidlá nakoniec predsa vyhnali na PIT-STOP a prepadol sa z čela na konečné deviate miesto. Vedenia sa tak niekoľko kôl pred záverom konečne ujal favorizovaný Neel Jani. Na všeobecné prekvapenie však Verstappen v poslednom kole zaútočil znova a tentoraz úspešne. Mimochodom odvážny atak mu nakoniec priniesol vytúžené víťazstvo po takmer pätnástich rokoch čakania! Dopovedzme si však ešte, že Francúz Premat aj napriek smole došiel do cieľa na siedmom mieste. Neskôr bol však penalizovaný 25 sekundovým trestom, ktorý sa mu prirátal k záverečnému času. Ten dostal za to, že počas problémovej zastávky, keď jeden mechanik nestačil na výmenu zaseknutého kolesa, prijal pomoc ďalšieho mechanika. To v konečnom súčte potom znamenalo prepad vo výsledkovej listine o jedno miesto, za Rakúšana Laudu. Premat však nebol sám, kto trpel smolou. Český pretekár Tomáš Enge bol totiž diskvalifikovaný po tom, keď zostal stáť na štarte (zhasol mu motor) a následne ho odtlačili a naštartovali mimo trať. "Sme sklamaní, lebo sme prepásli príležitosť na dobrý výsledok" smútil Tomáš Enge. "Mal som nižšie otáčky a motor mi proste zhasol." "Aspoň že sme ukázali, že vieme byť rýchli," utešoval seba aj celý tím manažér Antonín Charouz. Čo to všetko znamenalo pre priebežné poradie? Stále vedie Francúzsko, no vyrovnané výkony podávajúci Jani o čosi ich náskok stiahlo. Do záveru série však stále zostávajú štyri podujatia všetko sa ešte môže zmeniť.

Výsledky Durban šprint: 1. Francúzsko (Premat), 2. Anglicko (Kerr), 3. Švajčiarsko (Jani), 4. Firman (Írsko), 5. Česká Republika (Enge), 6. Nový Zéland (Halliday), 7. Nemecko (Scheider), 8. Portugalsko (Parente), 9. Austrália (Martinez), Mexiko (Davison). Hlavné preteky: 1. Holandsko (Verstappen), 2. Švajčiarsko (Jani), 3.Portugalsko (Parente), 4. Nový Zéland (Halliday), 5. JAR (Simpson), 6. Taliansko (Busnelli), 7. Rakúso (Lauda), 8.Francúzsko (Premat), 9. Brazília (Piquet jr.), 10. Kanada (McIntosh).

Priebežné poradie: 1. Francúzsko 119 b., 2. Švajčiarsko 92, 3. Brazília 63, 4. Anglicko 58, Nový Zéland 54, 6. Portugalsko 50, 7. Írsko 44, 8. Holandsko 44, 9. Malajzia 33, 10. Kanada 32, Česko 30.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 918
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 848
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 512
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 237
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 691
  6. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 685
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 662
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 336
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 199
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 960
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 7 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop