Korzár logo Korzár

Zachránení obviňujú z potopenia lode posádku

Safaga (SITA/AP/TASR) - Tragédiu lode Al-Salám Boccaccio 98 zapríčinilo nesprávne rozhodnutie posádky plaviť sa s horiacou loďou do 170 kilometrov

vzdialeného Egypta namiesto návratu do 30 kilometrov vzdialenej Saudskej Arábie. Tvrdia to niektorí zo zachránených.

Podľa nich oheň vypukol v priestore, kde sa prevážali autá. Na lodi vypukla panika, keď sa ľudia snažili dostať na palubu a obliecť si záchranné vesty. Niektorí svedkovia tvrdia, že únikové cesty posádka zamkla, aby sa na palubu nedostali ženy. Iní túto informáciu popierajú, pretože na palube bolo veľa žien a detí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Oheň vypukol tam, kde boli autá," povedal 30-ročný Ahmed Abdel Wahab, Egypťan pracujúci v Saudskej Arábii. "Vráťme sa, zavolajme pomoc, hovorili sme posádke. Oni to však odmietli s tým, že situáciu majú pod kontrolou. Loď sa však začala nakláňať a nemohli oheň zvládnuť. Potom sa ozval výbuch a asi o päť minút sa loď potopila," tvrdí Ahab.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Bakra el-Rašidiho, guvernéra egyptskej červenomorskej provincie, potopenie spôsobilo nahromadenie množstva príčin. Zatiaľ čo posádka bojovala s ohňom, "loď sa nahla, bol silný vietor, ľudia sa nahrnuli na jednu stranu a to všetko spolu spôsobilo nešťastie".

Pred dvoma nemocnicami v Hurgade, kam previezli zachránených, sa zhromaždili príbuzní, ktorí hľadajú svojich blízkych. Sťažujú sa, že úrady ich neinformujú. Nemocnice chránia policajné kordóny. Do Hurgady v sobotu priletel prezident Husní Mubarak a navštívil zranených v nemocniciach. Sľúbil, že rodiny obetí dostanú odškodnenie v prepočte asi 5 200 dolárov, zachránení 2 600 dolárov.

Pred egyptským generálnym prokurátorom Mahérom Abdúlom v sobotu vypovedal nemenovaný člen posádky. Podľa tohto dôstojníka situácia na lodi začala byť nebezpečná po načerpávaní vody určenej na hasenie požiaru. Oheň vypukol na druhom z deviatich poschodí plavidla po približne 1,5 hodine po vyplávaní z prístavu. Kapitán mal údajne v úmysle vrátiť sa späť do saudskoarabského prístavu, ale informovali ho, že sa požiar podarilo dostať pod kontrolu. Zatiaľ nie je známe, či aj samotný kapitán lode nešťastie prežil. Ako ďalej uviedol dôstojník, kapitán pred potopením plavidla nariadil pasažierom, aby si obliekli záchranné vesty. Loď, jej pasažieri a náklad boli údajne poistení v istej nemenovanej britskej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Končený počet obetí zatiaľ nie je známy. Podľa egyptských úradov 389 ľudí nešťastie prežilo a z mora zatiaľ vytiahli 185 tiel. Pátranie po tých, ktorí mohli haváriu prežiť, naďalej pokračuje, aj keď šance, že tragédiu niekto prežil, sú minimálne.

Na palube lode sa nachádzalo dovedna 1 414 ľudí, pričom približne 1 200 z nich boli Egypťania. Ďalších sto pasažierov pochádzalo zo Saudskej Arábie, zvyšok tvorili príslušníci rôznych krajín ako Sýrie, Palestíny, Ománu, Sudánu, Jordánska, Kanady, Spojených arabských emirátov, Jemenu, Filipín, Indonézie a 96 členov posádky.

Priebeh katastrofy

štvrtok: 17.20 SEČ: 36-ročná loď vyplávala zo saudského prístavu Duba. Do cieľa, egyptského prístavu Safaga mala doraziť v piatok okolo 2.00 SEČ, v prípade nepriazne počasia o dve hodine neskôr

SkryťVypnúť reklamu

- 20.30 až 1.00 SEČ: Po asi tridsiatich míľach plavby na lodi vypukol oheň. Kapitán rozhodol, že loď sa vráti späť do Duby. Posádka mu neskôr oznámila, že oheň sa podarilo zvládnuť, a preto nabral pôvodný kurz smerom do Egypta.

piatok: - 1:00 SEČ: Na lodi znovu vypukol požiar, loď sa v zlom počasí začala točiť a nakláňať, posádke sa nepodarilo zachovať jej stabilitu.

- 4:00 SEČ: Spoločnosť Al-Salam Maritime Transport sa začala obávať o osud lode. Kontaktovala správu námornej plavby v Safage. Ďalšej svojej lodi, Saint Catherine, prikázala, aby sa kontaktovala s Al-Salam Boccaccio 98. Jej posádka zistila, že boli spustené záchranné člny.

- 7.00 SEČ: Egyptské helikoptéry a lode začali záchrannú operáciu.

- 9.00 SEČ: Pilot helikoptéry oznámil nadriadeným, že vo vode sú mŕtve telá a záchranné člny. Bola to prvá oficiálna informácia, že loď sa potopila. Egyptská fregata Šharm el-Šejk a ďalšie lode zastavili pátranie po lodi.

Autor: Donovaly (TASR)

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 946
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 950
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 776
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 906
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 687
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 583
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 892
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu