jubilejné 50-té víťazstvo v majstrovstvách sveta značiek, ktoré sa rátajú od roku 1973. "Je to fantastický výsledok," povedal Fín, ktorý práve tu v roku 2000 začal dvadsiatku svojich víťazstiev v rely šampionáte. "Po zimných testoch som si síce myslel, že nový Focus RS je auto s ktorým môžem bojovať o slušný výsledok, ale vyhrať úvodné dve súťaže je priam ako sen. Ešte cennejšie ako moje dnešné narodeniny je však tiež zistenie, že Focus dokázal byť konkurencieschopný po celý víkend. Ak by to takto pokračovalo aj na šotoline, tak by to bolo úžasné." Grönholm totiž už od šiestej rýchlostnej skúšky v Monte Carle nepustil nikoho do vedenia a švédsku rely absolvoval vo veľkom štýle štart cieľ. Vyzerá to teda, že nový Ford Focus RS je nielen vydarené auto, ale Fínovi aj padlo do ruky ako uliate. "Robili sme čo sme mohli, ale na Marcusa sme jednoducho nestačili," uznanlivo priznal aj úradujúci šampión Sebastien Loeb, ktorý túto prechodnú sezónu absolvuje v kokpite súkromného tímu Kronos Racing. Lenže ani Grönholm to nemal vo Švédsku úplne bez problémov. Počas záverečného dňa mu na šestnástom meranom úseku vypovedala hydraulika a do časovej kontroly Fín došiel s manuálnym radením. "Auto stratilo tlak v hydraulike a tiež prestal fungovať centrálny diferenciál," vysvetľoval šéf tímu, Malcolm Wilson. "Marcus musel prejsť na ručné radenie a naviac mu aj unikal olej, ktorý striekal na predné sklo." Našťastie však po tejto ereske nasledoval posledný servis a mechanici stihli vymeniť prevodovku v patričnom časovom limite. "Vyľakalo nás to a stratili sme aj nejaký čas," priznal v cieli šampión z rokov 2000 a 2002, ktorý, ako sa zdá, vykročil správnou nohou za svojim tretím majstrovským titulom.
A čo konkurencia? Jediným, kto s Markusovým Fordom ako tak držal tempo bol Sebastien Loeb na vlaňajšej Xsare. Francúz vyjazdil osem najrýchlejších eresiek (Grönholm o dve viacej), no aj keby sme mu odrátali jeho desať trestných sekúnd, ktoré dostal za to, že sa mu v úvode druhej rýchlostnej skúšky otvorila kapota motora (rozbila mu predné sklo), tak aj tak by v cieli strácal asi dvadsať sekúnd. Rozhodnutie však prišlo už v druhej etape, keď Seb v snahe dotiahnuť stratu experimentoval s pneumatikami, no ukázalo sa, že nesprávne a aj keď jazdil naplno, aj tak sa mu súper definitívne vzdialil a zvyšok súťaže mohol už bezpečne kontrolovať svoj náskok. Druhým mužom od ktorého sa čakalo, že bude o víťazstvo bojovať spoločne s Loebom a Grönholmom bol nórsky ex-šampión Petter Solberg. Víkend však obhájcovi vlaňajšieho severského prvenstva ukázal, že najlepším riešením bolo asi zostať doma, pretože vystúpenie jeho subaru bolo absolútnym fiaskom. V úvodnej rýchlostnej skúške sa mu zlomila poloos a nabral stratu, ktorá ho odsunula až do treťej desiatky. Nór sa však nevzdával a začal svoj hendikep skracovať. Lenže potom prišla porucha prevodovky na štvrtom meranom úseku a aby vôbec došiel do časovej kontroly, tak musel zastaviť a pokúsiť sa poruchu odstrániť ručne. To však znamenalo oneskorený príchod do kontroly a penalizáciu 130 sekúnd. Solberg však bojoval ďalej a postupne sa prepracoval asi o desať miest dopredu. Lenže problém s prevodovkou sa opakoval aj v poslednej etape a vyvrcholil na osemnástej rýchlostnej skúške, keď posádka subaru nedokázala odštartovať do eresky. Auto preto odtlačili a po približne ôsmych minútach naštartovali. Strata teda znova narástla, ale Solberg s Millsom chceli aspoň čestne dôjsť do cieľa. Nepodarilo sa. Komisári dodatočne posádku jednoducho diskvalifikovali za to, že do dvadsiatich sekúnd nedokázala opustiť štart osemnástej eresky, čo je porušenie športových pravidiel. Oveľa lepšie sa však nedarilo ani Solbergovému tímovému kolegovi Atkinsonovi, ktorý už v piatok vyrobil niekoľko chýb a poškodil vozidlo. To znamenalo, že zvyšok súťaže mohol Imprezu skôr testovať ako sa s ňou uchádzať o lepší výsledok. Na druhej strane si celkom slušne počínal Grönholmov kolega Hirvonen, ktorý nebyť problémom s prehrievaním motora a následnou časovou stratou mohol skončiť aj oveľa vyššie. Ešte vzornejšie si však splnil úlohu tímovej dvojky Loebov kolega Pons, ktorý nakoniec vďaka spoľahlivosti vyjazdil siedme miesto a cenné body do Pohára konštruktérov. Za zmienku ešte stojí aj súboj Galliho a Carlssona o tretie miesto. Obaja jazdili s mitsubishi a preťahovali sa o každú sekundu. Rozhodnutie padlo napokon až v poslednej meranej skúške, kde mal Galli problémy s prevodovkou a prišiel tak o bronzovú priečku.
Z tentoraz bohatého slovenského a českého zastúpenia si najlepšie počínal Jan Kopecký, ktorý dokázal na Škode Fabii WRC skončiť na trinástom mieste. Ešte lepší výsledok českej značke mohol dopriať Mathias Ekstrom, ktorý praktický celý čas držal krok s bodovanými priečkami. Záverečná etapa mu však nevyšla a po chybe poškodil vozidlo a musel sa so súťažou rozlúčiť. Dojem však zanechal veľmi dobrý. Nás však najviac zaujímala "juniorka", kde sa vedľa Čechov Valouška a Prokopa prvýkrát so Suzuki Ignis predstavil Jozef Béreš ml. a jeho stabilný český spolujazdec Petr Starý. Napriek malým skúsenostiam s novou ("dvojkolkovou") technikov sa však v bohatom štartovom poli nestratili a v šampionáte JWRC získali za šieste miesto prvé tri majstrovské body. My dúfame, že neboli posledné a svoje konto rozšíria už na nasledujúcom podujatí JWRC, ktoré sa bude jazdiť v závere marca v Španielsku.
Výsledky 55. švédskej rely: 1. Grönholm/Rautiainen (Ford Focus) 3:09:01,9, 2. Loeb/Elena (Citroën Xsara) + 30,9, 3. Carlsson/Holmstrand (Mitsubishi Lancer) + 2:56,8, 4. Galli/Bernacchini (Mitsubishi Lancer) + 3:03,8, 5. Radstrom/Skallman (Subaru Impreza) + 5:53,3, 6. Katajamaki/Alanne (Ford Focus) + 7:34,8, 7. Pons/del Barrio (Citroën Xsara) + 8:35,6, 8. Henning Solberg/Menkerud (Peugeot 307) + 9:01,5. Výsledky JWRC: 1. Andersson/Andersson (Suzuki Swift) 3:29:18,7, 2. Sandell/Axesson (Renault Clio) + 53,1, 3. Aava/Sikk (Suzuki Swift) + 2:55,1, 4. Valoušek/Scalvini (Suzuki Swift) + 6:42,3, 5. Pinomaki/Markkula (Renault Clio) + 8:05,8, 6. Bereš jr./Starý (Suzuki Ignis) + 14:17,8, 7. Zachrisson/Svanstrom (Suzuki Ignis) + 21:05,9, 8. Kosciuszko/Baran (Suzuki Ignis) + 26:59,1.
Priebežné poradie MS po dvoch podujatiach: 1. Grönholm 20 bodov, 2. Loeb 16, 3. Gardemeister a carlsson po 6, 5. Stohl a Galli po 5, 7. Sarrazin a Radstrom po 4, 9. Atkinson a Katajamaki po 3, 11. Pons a Hirvonen po 2, 13. Sordo a H. Solberg po 1. Pohár konštruktérov: 1. Ford 26 b., 2. Kronos Citroën 24, 3. OMV Peugeot 10, 4. Subaru 8, 5. Stobart Ford 7, 6. Red Bull Škoda 3. Šampionát JWRC : 1. Andersson 10 bodov, 2. Sandell 8, 3. Aava 6, 4. Valoušek 5, 5. Pinomaki 4, 6. Béreš jr. 3, 7. Zachrisson 2, 8. Kosciuzko 1.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.