Korzár logo Korzár

Aj druhá súťaž MS značiek v znamení Grönholma

Marcus Grönholm svojim štvrtým snehový víťazstvom vo Švédsku nielenže oslávil svoje tridsiate ôsme narodeniny, ale zároveň priviezol značke Ford

jubilejné 50-té víťazstvo v majstrovstvách sveta značiek, ktoré sa rátajú od roku 1973. "Je to fantastický výsledok," povedal Fín, ktorý práve tu v roku 2000 začal dvadsiatku svojich víťazstiev v rely šampionáte. "Po zimných testoch som si síce myslel, že nový Focus RS je auto s ktorým môžem bojovať o slušný výsledok, ale vyhrať úvodné dve súťaže je priam ako sen. Ešte cennejšie ako moje dnešné narodeniny je však tiež zistenie, že Focus dokázal byť konkurencieschopný po celý víkend. Ak by to takto pokračovalo aj na šotoline, tak by to bolo úžasné." Grönholm totiž už od šiestej rýchlostnej skúšky v Monte Carle nepustil nikoho do vedenia a švédsku rely absolvoval vo veľkom štýle štart cieľ. Vyzerá to teda, že nový Ford Focus RS je nielen vydarené auto, ale Fínovi aj padlo do ruky ako uliate. "Robili sme čo sme mohli, ale na Marcusa sme jednoducho nestačili," uznanlivo priznal aj úradujúci šampión Sebastien Loeb, ktorý túto prechodnú sezónu absolvuje v kokpite súkromného tímu Kronos Racing. Lenže ani Grönholm to nemal vo Švédsku úplne bez problémov. Počas záverečného dňa mu na šestnástom meranom úseku vypovedala hydraulika a do časovej kontroly Fín došiel s manuálnym radením. "Auto stratilo tlak v hydraulike a tiež prestal fungovať centrálny diferenciál," vysvetľoval šéf tímu, Malcolm Wilson. "Marcus musel prejsť na ručné radenie a naviac mu aj unikal olej, ktorý striekal na predné sklo." Našťastie však po tejto ereske nasledoval posledný servis a mechanici stihli vymeniť prevodovku v patričnom časovom limite. "Vyľakalo nás to a stratili sme aj nejaký čas," priznal v cieli šampión z rokov 2000 a 2002, ktorý, ako sa zdá, vykročil správnou nohou za svojim tretím majstrovským titulom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

A čo konkurencia? Jediným, kto s Markusovým Fordom ako tak držal tempo bol Sebastien Loeb na vlaňajšej Xsare. Francúz vyjazdil osem najrýchlejších eresiek (Grönholm o dve viacej), no aj keby sme mu odrátali jeho desať trestných sekúnd, ktoré dostal za to, že sa mu v úvode druhej rýchlostnej skúšky otvorila kapota motora (rozbila mu predné sklo), tak aj tak by v cieli strácal asi dvadsať sekúnd. Rozhodnutie však prišlo už v druhej etape, keď Seb v snahe dotiahnuť stratu experimentoval s pneumatikami, no ukázalo sa, že nesprávne a aj keď jazdil naplno, aj tak sa mu súper definitívne vzdialil a zvyšok súťaže mohol už bezpečne kontrolovať svoj náskok. Druhým mužom od ktorého sa čakalo, že bude o víťazstvo bojovať spoločne s Loebom a Grönholmom bol nórsky ex-šampión Petter Solberg. Víkend však obhájcovi vlaňajšieho severského prvenstva ukázal, že najlepším riešením bolo asi zostať doma, pretože vystúpenie jeho subaru bolo absolútnym fiaskom. V úvodnej rýchlostnej skúške sa mu zlomila poloos a nabral stratu, ktorá ho odsunula až do treťej desiatky. Nór sa však nevzdával a začal svoj hendikep skracovať. Lenže potom prišla porucha prevodovky na štvrtom meranom úseku a aby vôbec došiel do časovej kontroly, tak musel zastaviť a pokúsiť sa poruchu odstrániť ručne. To však znamenalo oneskorený príchod do kontroly a penalizáciu 130 sekúnd. Solberg však bojoval ďalej a postupne sa prepracoval asi o desať miest dopredu. Lenže problém s prevodovkou sa opakoval aj v poslednej etape a vyvrcholil na osemnástej rýchlostnej skúške, keď posádka subaru nedokázala odštartovať do eresky. Auto preto odtlačili a po približne ôsmych minútach naštartovali. Strata teda znova narástla, ale Solberg s Millsom chceli aspoň čestne dôjsť do cieľa. Nepodarilo sa. Komisári dodatočne posádku jednoducho diskvalifikovali za to, že do dvadsiatich sekúnd nedokázala opustiť štart osemnástej eresky, čo je porušenie športových pravidiel. Oveľa lepšie sa však nedarilo ani Solbergovému tímovému kolegovi Atkinsonovi, ktorý už v piatok vyrobil niekoľko chýb a poškodil vozidlo. To znamenalo, že zvyšok súťaže mohol Imprezu skôr testovať ako sa s ňou uchádzať o lepší výsledok. Na druhej strane si celkom slušne počínal Grönholmov kolega Hirvonen, ktorý nebyť problémom s prehrievaním motora a následnou časovou stratou mohol skončiť aj oveľa vyššie. Ešte vzornejšie si však splnil úlohu tímovej dvojky Loebov kolega Pons, ktorý nakoniec vďaka spoľahlivosti vyjazdil siedme miesto a cenné body do Pohára konštruktérov. Za zmienku ešte stojí aj súboj Galliho a Carlssona o tretie miesto. Obaja jazdili s mitsubishi a preťahovali sa o každú sekundu. Rozhodnutie padlo napokon až v poslednej meranej skúške, kde mal Galli problémy s prevodovkou a prišiel tak o bronzovú priečku.

SkryťVypnúť reklamu

Z tentoraz bohatého slovenského a českého zastúpenia si najlepšie počínal Jan Kopecký, ktorý dokázal na Škode Fabii WRC skončiť na trinástom mieste. Ešte lepší výsledok českej značke mohol dopriať Mathias Ekstrom, ktorý praktický celý čas držal krok s bodovanými priečkami. Záverečná etapa mu však nevyšla a po chybe poškodil vozidlo a musel sa so súťažou rozlúčiť. Dojem však zanechal veľmi dobrý. Nás však najviac zaujímala "juniorka", kde sa vedľa Čechov Valouška a Prokopa prvýkrát so Suzuki Ignis predstavil Jozef Béreš ml. a jeho stabilný český spolujazdec Petr Starý. Napriek malým skúsenostiam s novou ("dvojkolkovou") technikov sa však v bohatom štartovom poli nestratili a v šampionáte JWRC získali za šieste miesto prvé tri majstrovské body. My dúfame, že neboli posledné a svoje konto rozšíria už na nasledujúcom podujatí JWRC, ktoré sa bude jazdiť v závere marca v Španielsku.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledky 55. švédskej rely: 1. Grönholm/Rautiainen (Ford Focus) 3:09:01,9, 2. Loeb/Elena (Citroën Xsara) + 30,9, 3. Carlsson/Holmstrand (Mitsubishi Lancer) + 2:56,8, 4. Galli/Bernacchini (Mitsubishi Lancer) + 3:03,8, 5. Radstrom/Skallman (Subaru Impreza) + 5:53,3, 6. Katajamaki/Alanne (Ford Focus) + 7:34,8, 7. Pons/del Barrio (Citroën Xsara) + 8:35,6, 8. Henning Solberg/Menkerud (Peugeot 307) + 9:01,5. Výsledky JWRC: 1. Andersson/Andersson (Suzuki Swift) 3:29:18,7, 2. Sandell/Axesson (Renault Clio) + 53,1, 3. Aava/Sikk (Suzuki Swift) + 2:55,1, 4. Valoušek/Scalvini (Suzuki Swift) + 6:42,3, 5. Pinomaki/Markkula (Renault Clio) + 8:05,8, 6. Bereš jr./Starý (Suzuki Ignis) + 14:17,8, 7. Zachrisson/Svanstrom (Suzuki Ignis) + 21:05,9, 8. Kosciuszko/Baran (Suzuki Ignis) + 26:59,1.

Priebežné poradie MS po dvoch podujatiach: 1. Grönholm 20 bodov, 2. Loeb 16, 3. Gardemeister a carlsson po 6, 5. Stohl a Galli po 5, 7. Sarrazin a Radstrom po 4, 9. Atkinson a Katajamaki po 3, 11. Pons a Hirvonen po 2, 13. Sordo a H. Solberg po 1. Pohár konštruktérov: 1. Ford 26 b., 2. Kronos Citroën 24, 3. OMV Peugeot 10, 4. Subaru 8, 5. Stobart Ford 7, 6. Red Bull Škoda 3. Šampionát JWRC : 1. Andersson 10 bodov, 2. Sandell 8, 3. Aava 6, 4. Valoušek 5, 5. Pinomaki 4, 6. Béreš jr. 3, 7. Zachrisson 2, 8. Kosciuzko 1.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 54 324
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 021
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 258
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 995
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 046
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 839
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 052
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 97 598
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 890
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 487
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 169
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 801
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 133
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 97 598
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 890
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 487
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 169
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 801
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 133
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu