Korzár logo Korzár
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Humenné v priebehu štyroch storočí

Koncom 17. storočia, po smrti Žigmunda Drugeta bolo humenské domínium rozdelené medzi tri dcéry. Majiteľkou značne okliešteného humenského

hospodárstva sa stala dcéra Klára Drugetová. Jej dcéra Mária sa vydala a takto majetok prešiel na šľachticov Csákyovcov. Manželstvo Márie bolo bezdetné a po jej smrti sa Humenné prinavrátilo ďalšej Žigmundovej dcére Terézii Vandernátovej. Do tejto rodiny sa priženil Karol III. Andrássy a na 150 rokov sa Humenné dostalo pod vplyv Andrássyovcov, rodu s pôvodom v Sedmohradsku. Vo vlastníctve Andrássyovcov ostalo Humenné až do druhej svetovej vojny. Po smrti Karola III. vlastníctvo prešlo na jeho synov Júliusa a Aladára.

Významnou osobnosťou rodu bol Aladárov syn, Alexander Andrássy, ktorý dal prebudovať humenský kaštieľ do dnešnej barokovej podoby. Po roku 1848 sa stali Andrássyovci veľkostatkármi a po druhej svetovej vojne ich majetok prešiel do vlastníctva štátu. Najvýznamnejšou osobnosťou rodu bol gróf Július Andrássy, ktorý sa stal predsedom maďarskej vlády a od roku 1871 ministrom zahraničných vecí Rakúsko - Uhorskej monarchie. Do Humenného prichádzal len zriedkavo.

Koncom 16. stor. malo Humenné 600 - 700 obyvateľov, na rozhraní 19. a 20. stor. 4000 a pri poslednom sčítaní v roku 2001 37 000 obyvateľov. Do polovice 19. stor. bolo Humenné poddanským mestečkom a obyvateľstvo sa zapodievalo prevažne poľnohospodárstvom. Zaostávala v ňom remeselná výroba a obchod. Až začiatkom 20. storočia sa v ňom začal rozvíjať priemysel.

Do života obyvateľov zasiahli neúrodné roky a cholerová epidémia v roku 1831, ktorá sa preniesla z Poľska a postupne zasiahla celý Zemplín. Epidémia vyústila do cholerovej revolúcie, ktorá je v histórii zapísaná ako Sedliacke povstanie, z čoho sa mesto dlho nevedelo spamätať.

V 18. stor. v meste boli len tri ulice, a to dnešné Námestie Slobody, ulica Osloboditeľov a Mierová. Neskoršie k nim pribudla Lipová, Hrnčiarska a Kúpeľná. Domy boli prevažne jednopodlažné.

Po pripojení Haliče k Uhorsku a pod vplyvom ďalších udalostí sa do Humenného a okolia začali sťahovať Židia, ktorí si v meste v r. 1856 zriadili verejnú ľudovú školu a v r. 1895 postavili synagógu z kameňa vyhoreného katolíckeho kostola. Židia boli prínosom pre rozvoj obchodu, peňažníctva a zdravotníctva.

Po zrušení nevoľníctva Jozefom II. sa v roku 1785 z Humenného postupne stáva centrum remeselnej výroby Zemplína. K tomu prispeli aj vandrovky tovarišov, ktorí si po návrate v meste otvárali remeselné dielne. V 19. stor. v Humennom bolo 140 remeselníckych majstrov a v meste pracovali 2 pekári, 5 mäsiarov, 7 tkáčov, 10 krajčírov, 18 garbiarov, 8 obuvníkov, 32 čižmárov, 20 kožušníkov, 8 kováčov, 6 kotlárov, 2 debnári, 2 kolesári, 2 murári a po jednom bol gombikár, sedlár, klobučník, kominár, kníhviazač, hodinár, lekárnik a fajkár. V polovici 19. stor. v meste pôsobili traja lekárski praktikanti, dvaja lekárnici, dvaja advokáti a traja inžinieri geometri. To dokazuje slabé zastúpenie inteligencie.

Koncom 19. stor. v meste zaostávalo školstvo, keď existovali dve ľudové školy, z toho jedna židovská. Vyučovalo sa len tri roky a to náboženstvo, čítanie a písanie. V r. 1876 bola zriadená meštianska a o rok drevárska škola. V školskom roku 1889/90 k nim pribudla obchodná škola, ako prvá v Uhorsku. Koncom 19. a na začiatku 20. stor. v meste tvrdá maďarizácia.

Prínosom pre Humenné a okolie bola výstavba železnice, ktorá mala spájať Budapešť na severe s mestom Przemysl v Poľsku. Prvý vlak z Michalian do Humenného začal premávať v roku 1871, o rok až do paloty a v r. 1874 do Przemyslu.

V r. 1851 v meste zriadili poštu. Zásielky raz za týždeň odvážali do Michaloviec, ktoré boli napojené na krajinskú košickú poštu.

Začiatkom 20. stor. v meste vybudovali tri liehovary, pivovar, mliekáreň na spracovanie mlieka, fabrika na výrobu tehál a škridle, na výrobu kief a niektoré ďalšie. Prvýkrát sa v meste rozsvietili acetylénové lampy v roku 1901 a prvá elektráreň zásluhou A. Andrássyho bola postavená v roku 1906 a prvé osvetlenie domov a mesta bolo zaregistrované v roku 1907.

Prvá svetová vojna v r. 1914 nepriaznivo zasiahla do rozvoja mesta a ľuďom priniesla ďalšiu vlnu hladu a biedy. Po železničnej trati sa často presúvali vojská Rakúsko - Uhorskej monarchie. Humenné a okolie sa zásluhou Jaroslava Haška dostalo do literatúry a pri návšteve dnešného Humenného každého zaujme socha vojaka Švejka na hlavnej železničnej stanici.

Článok o Humennom ukončím úryvkom z knihy od Jaroslava Haška Dobrý vojak Švejk: "Za pět minut jel vlak dál na Humenné. Zde již bylo jasně a zřetelně znát stopy, když Rusové táhli do údolí Tisy. Po stráních táhly se primitivní zákopy, tu a tam bylo vidět vypálenou usedlost, kolem které narychlo zbudovaná bouda znamenala, že se majitelé opět vrátili".

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  2. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  3. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  4. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  5. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  8. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  9. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  10. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  1. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  4. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  5. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  9. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 418
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 230
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 364
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 237
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 074
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 083
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 681
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 575
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 959
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 073
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad priamo z cesty, ktorou by mala viesť trať prestížnych pretekov so svetovými tímami v obci Jasov na východe Slovenska.

Miestni chcú fandiť: To bude šialenstvo.

6 h
Starosta Pereša si k výplate prilepší.

Proti bol jediný poslanec. Niektorým pridali aj spätne, reaguje Karabin.

6 h
Výstavba druhej etapy R4 odbremení sídlisko Sekčov od tranzitnej dopravy. Podľa plánov by mal byť celý severný obchvat dokončený v roku 2026.

Petičiari žiadajú výstavbu celej R4.

6 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Upratovačky sa stali rukojemníkom sporu medzi nemocnicou a upratovacou firmou.

Firma skončila v likvidácii.

11. máj

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop