vojenského plavidla HMS Daring na vodu. Ide o prvú loď novej triedy Typ 45, ktorá je určená najmä na boj proti vzdušným cieľom (lietadlám a raketám). Slávnostný krst lode vykonala podľa dávnej tradície členka britskej kráľovskej rodiny grófka z Wessexu (inak Sofia, manželka princa Eduarda, syna britskej kráľovnej). Osem bojových lodí typu 45, určených predovšetkým na protivzdušný boj, bude v prvej polovici 21. storočia predstavovať takpovediac chrbtovú kosť flotily Royal Navy, teda britského kráľovského námorníctva. Keď budú tieto plavidlá počnúc rokom 2009 zavádzané do výzbroje, budú patriť medzi najmodernejšie bojové lode na svete. Program stavby nových vojenských lodí má hodnotu niekoľko miliárd libier a je jedným z najväčších programov v oblasti obranného priemyslu v Spojenom kráľovstve. Hlavným dodávateľom celého programu je spoločnosť BAE Systems, ktorá zodpovedá za konštrukčné návrhy a systémovú integráciu, za dohľad nad montážou plavidiel vo vlastných lodeniciach i v lodeniciach spoločnosti VT Shipbuilding v Portsmouthe i za zavedenie nových plavidiel do operačnej služby.
Loď typu 45 je navrhnutá tak, aby bola schopná čeliť útokom všetkých známych protilodných striel a lietadiel. Nové bojové lode budú schopné bojovať proti viacerým cieľom naraz a budú schopné chrániť lietadlové lode a skupiny iných lodí, napríklad výsadkové lode, aj pred najsilnejšími útokmi zo vzduchu. Lode typu 45 majú dĺžku 152,4 m, najväčšiu šírku 21,2 m a ich výtlak je približne 7 350 ton. Nové britské vojnové lode sú prvými plavidlami prvej línie, vystrojené výhradne elektrickým pohonom. Elektrickú energiu na pohon lode i na napájanie všetkých jej systémov vyrábajú generátory, poháňané dvomi plynovými turbínami Rolls-Royce WR-21, ktoré majú výkon 25 MW. Tieto plynové turbíny boli vyvinuté v spolupráci s firmou Northrop Grumman, pričom ich základom sú prúdové motory RB211 a Trent, slúžiace na pohon dopravných lietadiel rôznych typov. Ide o veľmi úspešné a spoľahlivé motory, ktoré už majú za sebou vyše 100 miliónov letových hodín. Použitím plynových turbín sa podstatne zvyšuje účinnosť celého hnacieho systému i spoľahlivosť, pretože nový spôsob pohonu sa zaobíde bez prevodovky, ktorá môže byť zdrojom mechanických porúch. Loď je schopná preplávať vzdialenosť až 13 000 kilometrov rýchlosťou 33 km/h. Maximálna rýchlosť plavby je okolo 50 km/h. Na lodi sú zásoby na plavbu, trvajúcu až 45 dní. Pri konštrukcii nových plavidiel sa dbalo na to, aby sa znížila pravdepodobnosť ich odhalenia nepriateľom. K určitému stupňu "zneviditeľnenia" lodí prispieva napríklad chladenie výfukových plynov, čím sa zníži emisia infračerveného (tepelného) žiarenia. Jednotlivé plochy plavidla netvoria prvé uhly, čo pomáha znížiť efektívnu odrazovú plochu pre rádiolokátory. Lode typu 45 sú vystrojené výkonným rádiolokátorom, ktorý má dosah niekoľko sto kilometrov a ktorý je schopný odhaliť aj strely s plochou dráhou letu, letiace nízko nad hladinou. Radar je umiestnený na vrchole stožiara, ktorý je vysoký 35 metrov. Hlavný protiraketový systém PAAMS je schopný poradiť si naraz s viacerými cieľmi a predstavuje najpokročilejší systém svojho druhu na svete. Tento systém si dokáže poradiť s väčším počtom cieľov ako ktorýkoľvek iný systém a bude schopný úspešne odraziť útoky všetkými v súčasnosti používanými i budúcimi vzdušnými prostriedkami, teda raketami a lietadlami. Systém vedenia a riadenia boja CMS (Combat Management System) pozostáva z vyše sto počítačov, prepojených do siete. Na ničenie vzdušných cieľov budú slúžiť moderné riadené strely typu Aster 15 a Aster 30. Na zadnej palube lode je veľká pristávacia plocha pre vrtuľníky. Posádku lode bude tvoriť približne 190 námorníkov, pričom na lodi možno ubytovať až 235 ľudí. To umožní prepravovať špeciálne tímy, určené pre rôzne misie (napríklad aj humanitárne, na pomoc pri živelných katastrofách). Námorníci budú mať na nových lodiach oveľa lepšie pracovné a životné podmienky než na doterajších lodiach jej veličenstva (skratka HMS znamená Her Majesty´s Ship, čiže loď jej veličenstva, prípadne His Majesty's Ship, teda loď jeho veličenstva keď je panovníkom kráľ)). Každý člen posádky bude mať k dispozícii v priemere o 37 % viac priestoru než na terajších plavidlách. Námorníci nižších hodností budú ubytovaní v kabínach po šiestich, vyššie hodnosti po dvoch a všetci dôstojníci budú mať samostatné kabíny. Lode sú konštruované tak, aby pobyt v nich bol prijateľný pri vonkajších teplotách siahajúcich od polárnych mrazov po tropické horúčavy. Pri vonkajšej teplote 35 oC sa bude vnútri lode udržiavať teplota 27 oC, pri teplote 40 oC neprekročí teplota v interiéri lode hodnotu 29 oC. Mimochodom, nové lode typu 45 sú prvými britskými bojovými plavidlami, ktoré budú mať fitnes centrum. Ak toto centrum bude plné, námorníci si stále ešte môžu zabehať po obvode pristávacej plochy pre vrtuľníky zabehnutím šiestich kôl absolvujú jednu míľu.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.