Korzár logo Korzár

Steve Fossett to (opäť) dokázal!

Ak sa vám zdá, že akýsi takýto titulok už nejaký článok v prílohe Enter mal, zdá sa vám veru dobre. Bolo to 9. marca minulého roku, keď sme v prílohe

Enter priniesli informáciu o tom, že Steve Fossett sa stal prvým človekom na svete, ktorý obletel našu zemeguľu v jednomiestnom lietadle, a to bez medzipristátia a bez doplňovania paliva za letu (článok mal názov Steve Fossett to dokázal!). Fossettov let, ktorý sa uskutočnil v dňoch 28. februára až 3. marca 2005, trval 67 hodín a 1 minútu, pričom jeho špeciálne lietadlo GlobalFlyer prekonalo vzdialenosť 36 838 kilometrov, čo je len o 31,5 kilometra viac, než je vzdialenosť, potrebná na to, aby let bol uznaný za oblet Zeme. Podľa smerníc medzinárodnej leteckej federácie možno totiž za oblet zemegule považovať len taký let, ktorého dĺžka prevyšuje (alebo sa aspoň rovná) dĺžku obratníka Raka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ani nie rok po tomto rekordnom výkone sa Steve Fossett opäť zapísal do análov letectva i do Guinnessovej knihy rekordov. Tentoraz je to skutočne "absolútny" výkon najdlhší let bez medzipristátia v celých doterajších dejinách letectva. 61-ročný Fossett odštartoval 7. februára z dráhy Kennedyho vesmírneho strediska na Floride (súhlas na použitie tejto dráhy dalo vedenie americkej kozmickej agentúry NASA) a po lete, trvajúcom 76 hodín a 45 minút, pristál na letisku v britskom meste Bournemouth. Fossett bol teda vo vzduchu nepretržite tri celé dni plus štyri a trištvrte hodiny. Rekordná vzdialenosť, ktorú Fossettovo lietadlo GlobalFlyer absolvovalo, je 42 467,5 kilometra žiaden človek neprekonal vzduchom a bez medzipristátia dlhšiu vzdialenosť. Fossett prekonal aj svoj vlastný balónový rekord, dosiahnutý balónom Breitling Orbiter 3 v roku 1999 (tento let mal dĺžku 40 812 km). Terajší rekordný let však nebol celkom bez problémov. Už pri štarte došlo k úniku časti paliva, neskôr sa lietadlo nad Indiou dostalo do silnej turbulencie a dosiahnutie rekordu bolo ohrozené aj tým, že vietor vo veľkých výškach bol slabší, než sa predpokladalo pri plánovaní trasy. Temer tragický bol záver letu. Vo chvíľach, keď sa Fossett pripravoval na klesanie na britské letisko Kent, na ktorom mal podľa plánu pristáť, došlo k vážnej elektrickej poruche. Fossett dokonca vyslal signál May Day, ktoré vysielajú lietadlá v najvyššej núdzi, a pozemnej kontrole oznámil, že musí pristáť na niektorom z najbližších letísk. Voľba padla na letisko v Bournemouthe. Pristávanie sa skomplikovalo aj tým, že už aj tak malé predné okno lietadla bolo pokryté ľadom, pričom Fossett už nemal čas, aby letom v malej výške ľad takpovediac roztopil. Pri pomerne tvrdom pristátí došlo k prasknutiu dvoch pneumatík podvozka.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo GlobalFlyer, ktoré vykonalo rekordný oblet okolo Zeme, je dielom legendárneho konštruktéra Burta Rutana a zhotovila ho firma Scaled Composites, ktorá sídli v Mojavskej púšti.. GlobalFlyer má tri trupy, takže pripomína lodný trimaran. Rozpätie krídiel je 34,74 m, dĺžka lietadla je 13,44 m, jeho výška je 4,05 m. Celková plocha krídiel je 37,1 m2. Prázdne lietadlo má hmotnosť okolo 1 600 kg. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je okolo 9 980 kg. Pri štarte tvorí palivo približne 83 % z celkovej hmotnosti lietadla. Na pohon lietadla slúži jeden prúdový motor Williams FJ44-3 ATW, ktorého ťah je 10,2 kN. Motor, ktorý normálne pracuje na palivo Jet-A, bol upravený na spaľovanie paliva JP-4, ktoré zamŕza pri nižšej teplote. Pilot lietadla sedí v kabíne, ktorá má dĺžku len okolo 2,2 metra a je umiestená v prednej časti stredného trupu. Sedadlo je sklopné, takže počas letu v ňom pilot prakticky leží. Kabína je pretlaková a udržuje sa v nej tlak, zodpovedajú výške okolo 3 000 metrov. Lietadlo dosahuje rýchlosť okolo 440 km/h a môže letieť vo výške až 15 000 metrov. Hlavným konštrukčným materiálom lietadla je kompozitný materiál, tvorený veľmi pevnými uhlíkovými vláknami, uloženými v epoxidovej matrici. Na to, aby lietadlo malo čo najväčší dolet, musel byť jeho odpor znížený na minimum. Pri navrhovaní tvaru lietadla sa preto použili najmodernejšie počítačové metódy z oblasti prúdenia tekutín. Aerodynamické vlastnosti lietadla sú také dobré, že jediným praktickým spôsobom, ako dosiahnuť prijateľné klesanie lietadla pred jeho pristátím, je vypustenie brzdiacich padákov.

SkryťVypnúť reklamu

Steve Fossett má už na svojom konte toľko leteckých rekordov a unikátnych výkonov, že len ťažko sa dá predstaviť, aký nový rekord by ešte mohol vytvoriť. Fossett a jeho partner Richard Branson nás však určite niečím prekvapia.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 625
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 174
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 268
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 423
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 171
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 066
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 239
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 092
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 405
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 864
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 845
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 490
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 978
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 684
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  4. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 405
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 864
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 62 845
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 181
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 490
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 978
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 684
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu