Korzár logo Korzár
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky

Kedysi ich spájala električka, teraz to bude katamaran

Možno ste to niekde čítali, možno, nie, skutočnosť je však taká, že kedysi jazdili medzi Viedňou a Bratislavou (aj) električky. Na jednom spoločnom

podujatí miest Bratislava a Viedeň, ktoré sa konalo v roku 2003, pripomenul túto "starú, dobrú" električku bratislavský primátor Andrej Ďurovský. Myšlienku obnoviť toto spojenie v novej, modernej forme, si zaumienila rozvojová spoločnosť Central Danube, ktorú založili banka Raiffeisen a mesto Viedeň. Táto spoločnosť navrhla spojiť centrá oboch metropol rýchlou riečnou dopravou. Rýchla loď bude premávať od viedenskej riečnej stanice na Švédskom námestí po stanicu v Bratislave, ktorá bude umiestnená v rekonštruovanom Dome propelera, odkiaľ kedysi premával známy "propeler", teda lopatkovým kolesom poháňaná loď, prevážajúca cestujúcich z jedného brehu Dunaja na druhý.

Pretože nová loď bude sčasti plávať po Dunajskom kanáli, v ktorom je najmä počas suchých liet málo vody, rozhodla sa spoločnosť Central Danube použiť pre novú riečnu linku inovatívny rýchly katamaran. Katamaran je dvojtrupová loď, pričom oba trupy sú prepojené palubnou nadstavbou. Veľkou výhodou katamaranu je jeho veľmi nízky ponor. Katamaran vyvinula špeciálne pre dopravu medzi Viedňou a Bratislavou nórska lodiarska firma Batservice Mandal. Katamaran sa vyrába od jesene 2005 a na jar tohto roka prepláva cez úžinu Skagerrak, Severné more a európsky riečny systém do Viedne. Pri navrhovaní lode sa vykonali rôzne modelové testy v rakúskom skúšobnom ústave pre stavbu lodí. Katamaran bude mať zmluvne garantovaný ponor len 0,8 metra. Loď bude zhotovená prevažne z hliníka. Plavidlo s názvom TWIN CITY LINER bude mať dĺžku 33 m, šírku 8,5 m a výšku 6 m. Maximálna hmotnosť plne naloženej lode bude 54 ton. Všetky priestory pre cestujúcich budú klimatizované. Posádku lode bude tvoriť kapitán, dvaja námorníci a jeden palubnú sprievodca. Na palube lode bude bufet. Kapacita lode je 102 cestujúcich. Na pohon lode slúžia dva vznetové motory MTU s maximálnym výkonom 1 440 kW. Katamaran však nebude poháňaný klasickou lodnou skrutkou, ale vodnými dýzami (bude to vlastne "prúdové" plavidlo). Maximálna rýchlosť nového katamaranu je okolo 56 km/h. Plavba z Viedne do Bratislavy (teda po prúde) bude trvať Hodinu 15 minút, spiatočná plavba do Viedne potrvá hodinu a pol. Predpokladá sa, že katamaran vykoná denne tri plavby medzi obomi mestami, ktoré sú najbližšie položenými hlavnými mestami v celej Európskej únii. S pravidelnou lodnou dopravou medzi Viedňou a Bratislavou by sa malo začať 1. júna tohto roka. Celkov náklady na zavedenie pravidelnej lodnej dopravy medzi hlavnými mestami Rakúska a Slovenska budú približne 3,3 milióna eur. Financovanie sa uskutoční prostredníctvom 20-ročnej lízingovej zmluvy. Na nákladoch na vybudovanie resp. prestavbu lodných staníc v Bratislave a Viedni sa podieľa aj Európska únia.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  6. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  8. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  10. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  1. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  2. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  3. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  4. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  5. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  6. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  7. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  8. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  9. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  1. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 864
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 023
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 11 369
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 10 525
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 10 116
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 031
  7. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 8 366
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 500
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 633
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 861
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ministerka spravodlivosti SR Mária Kolíková a minister financií SR Igor Matovič počas mimoriadnej schôdze parlamentu.

Schôdza bude pokračovať do neskorého večera.

2 h
Peter Tkačenko

Bolo to prvé odvolávanie člena vlády, pri ktorom o stanovisku kabinetu neinformoval prítomný premiér.

2 h

Súdnej rade s tým pomáha exvyšetrovateľ Láska, ktorý riešil Kočnera.

6. máj
Miro Šatan je veľkým fanúšikom golfu.

Ikonický kapitán sa nechal nachytať.

7. máj

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop