podujatí miest Bratislava a Viedeň, ktoré sa konalo v roku 2003, pripomenul túto "starú, dobrú" električku bratislavský primátor Andrej Ďurovský. Myšlienku obnoviť toto spojenie v novej, modernej forme, si zaumienila rozvojová spoločnosť Central Danube, ktorú založili banka Raiffeisen a mesto Viedeň. Táto spoločnosť navrhla spojiť centrá oboch metropol rýchlou riečnou dopravou. Rýchla loď bude premávať od viedenskej riečnej stanice na Švédskom námestí po stanicu v Bratislave, ktorá bude umiestnená v rekonštruovanom Dome propelera, odkiaľ kedysi premával známy "propeler", teda lopatkovým kolesom poháňaná loď, prevážajúca cestujúcich z jedného brehu Dunaja na druhý.
Pretože nová loď bude sčasti plávať po Dunajskom kanáli, v ktorom je najmä počas suchých liet málo vody, rozhodla sa spoločnosť Central Danube použiť pre novú riečnu linku inovatívny rýchly katamaran. Katamaran je dvojtrupová loď, pričom oba trupy sú prepojené palubnou nadstavbou. Veľkou výhodou katamaranu je jeho veľmi nízky ponor. Katamaran vyvinula špeciálne pre dopravu medzi Viedňou a Bratislavou nórska lodiarska firma Batservice Mandal. Katamaran sa vyrába od jesene 2005 a na jar tohto roka prepláva cez úžinu Skagerrak, Severné more a európsky riečny systém do Viedne. Pri navrhovaní lode sa vykonali rôzne modelové testy v rakúskom skúšobnom ústave pre stavbu lodí. Katamaran bude mať zmluvne garantovaný ponor len 0,8 metra. Loď bude zhotovená prevažne z hliníka. Plavidlo s názvom TWIN CITY LINER bude mať dĺžku 33 m, šírku 8,5 m a výšku 6 m. Maximálna hmotnosť plne naloženej lode bude 54 ton. Všetky priestory pre cestujúcich budú klimatizované. Posádku lode bude tvoriť kapitán, dvaja námorníci a jeden palubnú sprievodca. Na palube lode bude bufet. Kapacita lode je 102 cestujúcich. Na pohon lode slúžia dva vznetové motory MTU s maximálnym výkonom 1 440 kW. Katamaran však nebude poháňaný klasickou lodnou skrutkou, ale vodnými dýzami (bude to vlastne "prúdové" plavidlo). Maximálna rýchlosť nového katamaranu je okolo 56 km/h. Plavba z Viedne do Bratislavy (teda po prúde) bude trvať Hodinu 15 minút, spiatočná plavba do Viedne potrvá hodinu a pol. Predpokladá sa, že katamaran vykoná denne tri plavby medzi obomi mestami, ktoré sú najbližšie položenými hlavnými mestami v celej Európskej únii. S pravidelnou lodnou dopravou medzi Viedňou a Bratislavou by sa malo začať 1. júna tohto roka. Celkov náklady na zavedenie pravidelnej lodnej dopravy medzi hlavnými mestami Rakúska a Slovenska budú približne 3,3 milióna eur. Financovanie sa uskutoční prostredníctvom 20-ročnej lízingovej zmluvy. Na nákladoch na vybudovanie resp. prestavbu lodných staníc v Bratislave a Viedni sa podieľa aj Európska únia.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.