Korzár logo Korzár

Kedysi ich spájala električka, teraz to bude katamaran

Možno ste to niekde čítali, možno, nie, skutočnosť je však taká, že kedysi jazdili medzi Viedňou a Bratislavou (aj) električky. Na jednom spoločnom

podujatí miest Bratislava a Viedeň, ktoré sa konalo v roku 2003, pripomenul túto "starú, dobrú" električku bratislavský primátor Andrej Ďurovský. Myšlienku obnoviť toto spojenie v novej, modernej forme, si zaumienila rozvojová spoločnosť Central Danube, ktorú založili banka Raiffeisen a mesto Viedeň. Táto spoločnosť navrhla spojiť centrá oboch metropol rýchlou riečnou dopravou. Rýchla loď bude premávať od viedenskej riečnej stanice na Švédskom námestí po stanicu v Bratislave, ktorá bude umiestnená v rekonštruovanom Dome propelera, odkiaľ kedysi premával známy "propeler", teda lopatkovým kolesom poháňaná loď, prevážajúca cestujúcich z jedného brehu Dunaja na druhý.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pretože nová loď bude sčasti plávať po Dunajskom kanáli, v ktorom je najmä počas suchých liet málo vody, rozhodla sa spoločnosť Central Danube použiť pre novú riečnu linku inovatívny rýchly katamaran. Katamaran je dvojtrupová loď, pričom oba trupy sú prepojené palubnou nadstavbou. Veľkou výhodou katamaranu je jeho veľmi nízky ponor. Katamaran vyvinula špeciálne pre dopravu medzi Viedňou a Bratislavou nórska lodiarska firma Batservice Mandal. Katamaran sa vyrába od jesene 2005 a na jar tohto roka prepláva cez úžinu Skagerrak, Severné more a európsky riečny systém do Viedne. Pri navrhovaní lode sa vykonali rôzne modelové testy v rakúskom skúšobnom ústave pre stavbu lodí. Katamaran bude mať zmluvne garantovaný ponor len 0,8 metra. Loď bude zhotovená prevažne z hliníka. Plavidlo s názvom TWIN CITY LINER bude mať dĺžku 33 m, šírku 8,5 m a výšku 6 m. Maximálna hmotnosť plne naloženej lode bude 54 ton. Všetky priestory pre cestujúcich budú klimatizované. Posádku lode bude tvoriť kapitán, dvaja námorníci a jeden palubnú sprievodca. Na palube lode bude bufet. Kapacita lode je 102 cestujúcich. Na pohon lode slúžia dva vznetové motory MTU s maximálnym výkonom 1 440 kW. Katamaran však nebude poháňaný klasickou lodnou skrutkou, ale vodnými dýzami (bude to vlastne "prúdové" plavidlo). Maximálna rýchlosť nového katamaranu je okolo 56 km/h. Plavba z Viedne do Bratislavy (teda po prúde) bude trvať Hodinu 15 minút, spiatočná plavba do Viedne potrvá hodinu a pol. Predpokladá sa, že katamaran vykoná denne tri plavby medzi obomi mestami, ktoré sú najbližšie položenými hlavnými mestami v celej Európskej únii. S pravidelnou lodnou dopravou medzi Viedňou a Bratislavou by sa malo začať 1. júna tohto roka. Celkov náklady na zavedenie pravidelnej lodnej dopravy medzi hlavnými mestami Rakúska a Slovenska budú približne 3,3 milióna eur. Financovanie sa uskutoční prostredníctvom 20-ročnej lízingovej zmluvy. Na nákladoch na vybudovanie resp. prestavbu lodných staníc v Bratislave a Viedni sa podieľa aj Európska únia.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 151
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 750
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 180
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 869
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 302
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 537
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 407
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 251
  1. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  2. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  5. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  7. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  8. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 269
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 344
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 035
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 936
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 106
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 059
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 698
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 672
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  2. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  5. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  7. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  8. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 269
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 344
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 035
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 936
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 106
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 059
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 698
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 672
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu