Korzár logo Korzár

Kedysi ich spájala električka, teraz to bude katamaran

Možno ste to niekde čítali, možno, nie, skutočnosť je však taká, že kedysi jazdili medzi Viedňou a Bratislavou (aj) električky. Na jednom spoločnom

podujatí miest Bratislava a Viedeň, ktoré sa konalo v roku 2003, pripomenul túto "starú, dobrú" električku bratislavský primátor Andrej Ďurovský. Myšlienku obnoviť toto spojenie v novej, modernej forme, si zaumienila rozvojová spoločnosť Central Danube, ktorú založili banka Raiffeisen a mesto Viedeň. Táto spoločnosť navrhla spojiť centrá oboch metropol rýchlou riečnou dopravou. Rýchla loď bude premávať od viedenskej riečnej stanice na Švédskom námestí po stanicu v Bratislave, ktorá bude umiestnená v rekonštruovanom Dome propelera, odkiaľ kedysi premával známy "propeler", teda lopatkovým kolesom poháňaná loď, prevážajúca cestujúcich z jedného brehu Dunaja na druhý.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pretože nová loď bude sčasti plávať po Dunajskom kanáli, v ktorom je najmä počas suchých liet málo vody, rozhodla sa spoločnosť Central Danube použiť pre novú riečnu linku inovatívny rýchly katamaran. Katamaran je dvojtrupová loď, pričom oba trupy sú prepojené palubnou nadstavbou. Veľkou výhodou katamaranu je jeho veľmi nízky ponor. Katamaran vyvinula špeciálne pre dopravu medzi Viedňou a Bratislavou nórska lodiarska firma Batservice Mandal. Katamaran sa vyrába od jesene 2005 a na jar tohto roka prepláva cez úžinu Skagerrak, Severné more a európsky riečny systém do Viedne. Pri navrhovaní lode sa vykonali rôzne modelové testy v rakúskom skúšobnom ústave pre stavbu lodí. Katamaran bude mať zmluvne garantovaný ponor len 0,8 metra. Loď bude zhotovená prevažne z hliníka. Plavidlo s názvom TWIN CITY LINER bude mať dĺžku 33 m, šírku 8,5 m a výšku 6 m. Maximálna hmotnosť plne naloženej lode bude 54 ton. Všetky priestory pre cestujúcich budú klimatizované. Posádku lode bude tvoriť kapitán, dvaja námorníci a jeden palubnú sprievodca. Na palube lode bude bufet. Kapacita lode je 102 cestujúcich. Na pohon lode slúžia dva vznetové motory MTU s maximálnym výkonom 1 440 kW. Katamaran však nebude poháňaný klasickou lodnou skrutkou, ale vodnými dýzami (bude to vlastne "prúdové" plavidlo). Maximálna rýchlosť nového katamaranu je okolo 56 km/h. Plavba z Viedne do Bratislavy (teda po prúde) bude trvať Hodinu 15 minút, spiatočná plavba do Viedne potrvá hodinu a pol. Predpokladá sa, že katamaran vykoná denne tri plavby medzi obomi mestami, ktoré sú najbližšie položenými hlavnými mestami v celej Európskej únii. S pravidelnou lodnou dopravou medzi Viedňou a Bratislavou by sa malo začať 1. júna tohto roka. Celkov náklady na zavedenie pravidelnej lodnej dopravy medzi hlavnými mestami Rakúska a Slovenska budú približne 3,3 milióna eur. Financovanie sa uskutoční prostredníctvom 20-ročnej lízingovej zmluvy. Na nákladoch na vybudovanie resp. prestavbu lodných staníc v Bratislave a Viedni sa podieľa aj Európska únia.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 094
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 118
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 842
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 160
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 945
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 047
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 080
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 236
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 869
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 047
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 080
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 236
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 869
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu