podľa dnešných encyklopédií ozbrojení sprievodcovia veľmožov, neskôr obecní strážnici v bývalom Uhorsku a Chorvátsku (obdobou pandúrov v Čechách boli drábi). V habsburskej armáde 18. storočia sa za pandúrov označovali aj príslušníci nepravidelnej pechoty, ktorí boli verbovaní v pohraničných oblastiach uhorského kráľovstva. Tieto ľahké pechotné jednotky, ktorým velil aj známy generál E. G. Laudon, sa osvedčili v bojoch s Turkmi i v prusko-rakúskych vojnách. Nevedno, čo viedlo rakúsku firmu Steyr-Daimler-Puch k tomu, aby svoje obrnené transportéry označila názvom Pandur, faktom však je, že tieto moderné vojenské vozidlá sa čoskoro objavia vo výzbroji českej armády.
Firma Steyr-Daimler-Puch zvíťazila svojím transportérom vo súťaži na dodanie moderných obrnených transportérov českej armáde, ktorú vypísala česká vláda. Nové transportéry Pandur nahradia už zastarané transportéry OT-64. Na základe predbežného kontraktu (definitívny kontrakt by sa mal podpísať v apríli) nakúpi Česká republika 199 obrnených vozidiel Pandur II 8x8, ktoré sú považované za najmodernejšie obrnené transportéry na svete. Kontrakt možno rozšíriť o dodanie ďalších 35 transportérov. Hodnota celého kontraktu je približne 1 miliarda eur (23,6 miliardy českých korún). Transportéry Pandur by mali byť českej armáde dodané v období od roku 2007 do roku 2012.
Firma Steyr-Daimler-Puch vyrába niekoľko verzií transportérov Pandur. Ako vyplýva z doplnkového označenia 8x8, Pandury pre českú armádu budú mať osem kolies (štyri nápravy), pričom všetky kolesá budú poháňané. Transportér Pandur 8x8 má dĺžku 7,54 m, šírku 2,68 m a výšku 2,08 m. Pandur má dvojčlennú posádku a môže prevážať až 12 vyzbrojených vojakov. Hmotnosť prevážaného nákladu môže byť až 8 500 kg. Maximálna hmotnosť plne naloženého vozidla je 22 000 kg. Transportér je schopný brodiť sa vodnými tokmi hlbokými až 150 cm. Stúpavosť vozidla je 70 %, maximálny bočný náklon je 40 %. Transportér je schopný prejsť cez prekážku výšky 60 cm a cez zákop, široký 220 cm. Na pohon transportéra Pandur 8x8 slúži prepĺňaný radový šesťvalec firmy Cummins, ktorý má maximálny výkon 335 kW. Motor poháňa všetky kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky ZF ECOMAT. Vozidlo je vystrojené aj redukčnou prevodovkou, ktorá umožňuje pomalú jazdu v teréne. Všetky kolesá sú nezávisle zavesené, pričom kolesá prvej a druhej nápravy sú odpružené vinutými pružinami a dutými gumenými pružinami, kolesá oboch zadných náprav sú odpružené skrutnými tyčami a gumenými pružinami. Na kolesách sú namontované pneumatiky Michelin 365/80 R20 XZL s možnosťou núdzového dojazdu po defekte. Dvojokruhová hydraulická brzdová sústava pôsobí na kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Palivová nádrž má objem 350 litrov, dojazd vozidla je približne 700 km. Maximálna rýchlosť transportéra je 105 km/h, vo vode je to 10 km/h. Kabína vozidla poskytuje prepravovaným vojakom dobrú ochranu proti paľbe pechotnými zbraňami a črepinami mín. Hnacia sústava je umiestnená vnútri vozidla a je preto dobre chránená pred poškodením. Kompletnú hnaciu sústavu možno vymeniť za 30 minút. Vozidlo je vystrojené interaktívnym počítačovým diagnostickým systémom. Transportéry Pandur možno prevážať vojenskými dopravnými lietadlami Hercules. V súčasnosti majú obrnené transportéry Pandur vo svojej výzbroji armády Rakúska, Belgicka, Gabonu, Kuvajtu, Slovinska, USA a Portugalska. Spoločnosť Stery-Daimler-Puch patrí pod európsku pobočku amerického koncernu General Dynamics, ktorý na celom svete zamestnáva okolo 72 000 pracovníkov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.