do ktorých sa môžeme chytiť. Na čo by sme si mali dávať pozornosť a nenechať sa dobehnúť obchodom i vlastnou dôverčivosťou?
Pri nákupoch potravín rozhoduje ich cena. Ak porovnávame v regáli rôzne balenia syrov alebo oleja, automaticky siahneme po najlacnejšom. Láka nás aj strúhaný syr vo vrecúšku, do ktorého ani nevidíme, ale vidíme jeho preškrtnutú a novú cenu. Doma sa prekvapíme, keď sa mazľavá postrúhaná hmota na zapekaných cestovinách so zeleninou premení na tuk a vôbec nechutí po syre. A čo ak je zlacnený olej iba v sedemdecovej fľaške a nie v litrovej a my zaplatíme za rovnaké množstvo viac. Preto si vždy najprv zistíme, či napr. balená saláma je naozaj po 100 g alebo len po 80 a porovnáme ceny. Niekde už je na cenovkách pri tovare uvedená aj cena za liter alebo kilo, ale mikroskopickým písmom. Dávame si pozor aj na výrobky, ktoré sú balené po viacerých kusoch. Nie je žiadna hanba nosiť do obchodu kalkulačku a prepočítať si cenu za jeden kus. Všímame si aj cenu sladkostí, označených, že ich časť je zadarmo. Dôkladne si prezrime vzhľad údenín, najmä s kratšou trvanlivosťou. Januárové kontroly v niektorých supermarketoch zistili, že predávali salámy so spotrebou do Vianoc, že na konzervách bola prelepená lehota spotreby, chýbali údaje o výrobcovi a zložení výrobku, o prídavných látkach. A tie, s výnimkou vína, musia byť uvedené na obaloch potravín.
Už dávno neplatí, že všetko chutné musí byť zdravé, a to sa osobitne týka používania prídavných látok, zlepšujúcich vzhľad alebo vôňu potravín a predlžujúcich ich trvanlivosť. V Európskej únii ich je povolených 296 a patria k nim farbivá, konzervačné látky, kyseliny i antioxidanty, emulgátory a stabilizátory, príchute a sladidlá, zahusťovacie a želírovacie prostriedky a pod. Všetky okrem modifikovaného škrobu sa označujú E číslami. Chýbajúci E-kód na našich výrobkoch ešte neznačí, že v potravine nie sú. Neseriózni výrobcovia ich neuvádzajú, buďme preto pri nákupe opatrní. Najmä alergici, deti, tehotné ženy, dojčiace matky, starší ľudia by mali jesť prírodnú stravu bez týchto prísad. Tak isto sa netreba báť reklamácie, obchod je povinný postarať sa o nápravu aj u potravín hneď alebo do 3 dní.
Ak platíte platobnou kartou, v malých obchodoch vám môžu započítať prirážku, na čo vás musia upozorniť. Vo väčších ju zvyčajne neúčtujú.
Autor: som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.