pilierom stavby vyučovania je rozvrh hodín. Vyhlášky ministerstva dávajú základné mantinely, ktoré školy pri tvorbe rozvrhu hodín musia dodržiavať.
"Tvorba rozvrhu hodín je inak plne v kompetencii tej ktorej školy. Do značnej miery tvorba rozvrhu závisí od jej organizačných a personálnych podmienok. Pritom je však dôležité vychádzať z dodržiavania určitých psycho-hygienických zásad. Predmety náročnejšie na pamäťové zručnosti, logiku a pozornosť (matematika, fyzika, slovenský jazyk, chémia, cudzie jazyky) sú zastúpené skôr v ranných hodinách. Ostatné predmety, predovšetkým výchovy sa vyskytujú v rámci posledných vyučovacích hodín. Ak žiaci nie sú spokojní z rozvrhom, môžu svoje výhrady adresovať prostredníctvom svojho samosprávneho orgánu žiackeho parlamentu vedeniu školy," povedala nám Lucia Dobrodenková, tlačová tajomníčka MŠ SR.
Na základných školách, podľa vyhlášky o základných školách, vyučovanie začína o 8:00 hod. Riaditeľ školy, podľa miestnych pomerov, môže posúvať začiatok vyučovania od 7:30 do 8:30 a v triedach s rozšíreným vyučovaním telesnej a športovej výchovy môže určiť začiatok vyučovania na 7:00. Vyučovacia hodina trvá štyridsaťpäť minút, ktorú nemožno predlžovať. Spravidla po druhej vyučovacej hodine nasleduje hlavná prestávka, ktorá by mala trvať od pätnásť do tridsať minút. Jej presnú dĺžku určuje riaditeľ školy. Ostatné prestávky trvajú desať minút. Ak na základnej škole existuje smenové vyučovanie, každú vyučovaciu hodinu v popoludňajšej smene možno skrátiť na štyridsať minút. Vyučovanie a výchovná činnosť sa skončí najneskôr o 18:00.
Na stredných školách, podľa vyhlášky o stredných školách, spravidla vyučovanie začína o 8:00, no môže začať aj o 7:00. Vyučovacia hodina teoretických predmetov, cvičení a praxe trvá štyridsaťpäť minút. Ak sa dané cvičenie alebo prax uskutočňuje v iných ako školských zariadeniach, trvá šesťdesiat minút. To neplatí pri cvičeniach v zdravotníckych zariadeniach. Spravidla po tretej vyučovacej hodine je dvadsaťminútová prestávka. Medzi ostatnými vyučovacími hodinami je prestávka desaťminútová. Počas laboratórnych prác, ktoré trvajú dve alebo tri hodiny, prestávka byť nemusí. Popoludňajšie vyučovanie žiakov mladších ako osemnásť rokov sa končí spravidla do 18:00 hod., najneskôr však do 20:00 hod. Počas jedného dňa žiak, okrem športovej prípravy, by nemal mať viac ako osem vyučovacích hodín. Bez poludňajšej prestávky, ktorej dĺžka je minimálne štyridsaťpäť minút, môže byť šesť, najviac sedem
vyučovacích hodín.
"Rozvrh hodín máme celkom dobrý až na to, že do týždňa máme štyri nulté hodiny. Keď sme sa na to pýtali, triedna profesorka nám povedala, že sa s tým nič nedá robiť. Tiež sa mi veľmi nepáči, že máme veľmi málo hodín z predmetov náuka o spoločnosti a dejepisu. To znamená, že nestíhame prebrať predpísané učivo", povedal nám Tomáš, študent jedného z košických gymnázií.
Ako hovorí zástupca riaditeľa Gymnázia na Opatovskej ceste Pavel Morháč "rozvrh hodín robíme podľa vyhlášky. Psycho-hygienické zásady tvorby rozvrhu hodín sa snažíme dodržiavať tak ako sa len dá. Snažíme sa, aby vyučovacie hodiny neboli v popoludňajších hodinách a predmety, ktoré sú náročnejšie na pamäť boli zastúpené skôr v raňajších hodinách. Len telesná výchova chlapcov je popoludní. Doteraz sme zo strany žiakov nemali negatívne ohlasy na náš rozvrh".
Organizácia vyučovania na vysokých školách a tvorba rozvrhu je podľa Lucie Dobrodenkovej "v plnej autonómii tej ktorej vysokej školy, kde MŠ SR ani žiadna iná organizácia nezasahuje."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.