Korzár logo Korzár
Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

Heslá a sľuby budeme počuť aj v deň volieb

Bratislava - Predvolebná kampaň bude pravdepodobne intenzívnejšia ako v minulosti. Nový zákon o voľbách do parlamentu síce kampaň skrátil z 28 na 21

dní, no zároveň zmäkčil predchádzajúce obmedzenia. Zrušil limit na výdavky na kampaň, ktorý aj tak väčšina strán nedodržiavala, a po prvýkrát sa do predvolebnej kampane môžu zapojiť aj súkromní vysielatelia. Nebude ani moratórium - kampaň môže byť ešte aj v deň volieb. Novinkou je aj zverejňovanie výsledkov preferencií - nemôžu sa zverejňovať už len v deň volieb.

Riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Andrej Holák hodnotí nové pravidlá pre parlamentné voľby pozitívne: "V podstate sa zlegalizoval stav, ktorý tu bol. Ustanovenie o moratóriu sa dalo pomerne ľahko obísť, napríklad pri internete to obmedzenie nebolo vôbec."

Nový zákon obsahuje aj niekoľko legislatívnych nezrovnalostí. "Podľa zákona o vysielaní a retransmisii sa za politickú reklamu považujú len volebné šoty, no vo volebnom zákone sú to aj politické diskusie," hovorí Holák.

Problém môže nastať pri monitorovaní kampane, kde zákon delí kompetencie medzi licenčnú radu, ktorá má dohliadať hlavne na dodržiavanie objektivity a vyvážeností v spravodajstve a publicistike, a medzi Ústrednú volebnú komisiu, ktorá má sledovať, či sa vo vysielaní dodržiava rovnaký časový pomer určený pre jednotlivé politické strany.

(mk)

Predvolebná kampaň v médiách

- Začína sa 21 dní pred voľbami.

- Môže sa vysielať aj v deň samotných volieb.

- Volebné prieskumy možno zverejňovať do posledného dňa pred voľbami. Pri zverejnení prieskumov musia byť zverejnené výsledky preferencií všetkých politických subjektov kandidujúcich vo voľbách, ktoré boli v prieskume zaznamenané. V deň volieb sa už výsledky prieskumov zverejňovať nesmú.

- Bilbordy: Obec vyhradí miesta, na ktorých možno 21 dní pred voľbami umiestňovať volebné plagáty a iné nosiče informácií, vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických strán alebo koalícií.

- Pre tlač platia rovnaké pravidlá volebného zákona ohľadom objektívnosti a vyváženosti, zverejňovania prieskumov verejnej mienky ako pre vysielateľov. Pri porušení zákona hrozí vydavateľom pokuta od 5-tisíc do 1 milióna.

Politická reklama

- Vo vysielaní je povolená len v čase 21 dní pred voľbami vrátane dňa volieb. Za politickú reklamu sa pri volebnej kampani považuje vysielanie určené na podporu či v prospech politickej strany, hnutia, alebo ich kandidáta. Rovnako sa za politickú reklamu považuje popularizácia názvu, značky alebo hesiel politickej strany, hnutia alebo kandidáta.

- Politická reklama musí byť na začiatku a na konci oddelená od ostatného vysielania. Nesmie byť vysielaná medzi bežnými reklamnými blokmi.

- STV a SRo majú povinnosť vyhradiť v čase kampane pre každú kandidujúcu stranu alebo koalíciu na politickú reklamu najviac po 30 minút vysielacieho času, spoločný čas však nesmie presiahnuť desať hodín. Na tento čas má každá politická strana právo, ale len v prípade, ak si ho uplatní najneskôr päť dní pred kampaňou. Ak kandidujúci subjekt prejaví záujem iba o časť z 30 minút, zvyšný čas môže vysielateľ prerozdeliť medzi kandidujúce subjekty.

- Súkromné rádiá a televízie majú právo zapojiť sa do kampane, ale na rozdiel od STV a SRo nie povinnosť. Ak sa však rozhodnú politickú reklamu vysielať, nesmú žiaden politický subjekt uprednostňovať a vysielací čas musia ponúknuť všetkým kandidujúcim subjektom. A to tak, aby určením času vysielania nebola žiadna politická strana alebo koalícia znevýhodnená.

- Náklady na politickú reklamu uhrádzajú kandidujúce politické strany, resp. koalície. Vysielatelia sú povinní všetkým kandidujúcim politickým stranám alebo koalíciám poskytnúť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky. Cenové podmienky sa musia odvíjať od reálnych nákladov v čase vysielania.

Diskusné relácie

- Slovenský rozhlas a Slovenská televízia sú povinné vyhradiť presne desať hodín na vysielanie diskusných relácií. Odvysielanie týchto relácií nie je obmedzené na obdobie od 21 dní pred konaním volieb.

- Súkromní vysielatelia smú diskusné relácie vysielať v období od 21 dní predo dňom konania (aj v deň volieb). Na projekt takejto relácie však musia minimálne 30 dní vopred získať súhlas Rady pre vysielanie a retransmisiu.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 28 335
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 914
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 833
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 712
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 6 600
  6. Po Slovensku na motorke 6 403
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 304
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 4 970
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 463
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 4 431
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľuboš Kosík po príchode do Mali (vľavo) a teraz.

Zastavenie vyšetrovania starej kauzy SIS bolo nezákonné.


15 h
Premiér Eduard Heger.

Najvyšší súd roztrhal verdikt Sabovej senátu na márne franforce.


17. jún
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 486 obetí.


a 3 ďalší 13 h
V kempoch na Slovensku privítali oveľa viac ľudí, ako boli zvyknutí.

Prišlo viac ľudí a Slováci boli prekvapení.


23 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop