Korzár logo Korzár

Heslá a sľuby budeme počuť aj v deň volieb

Bratislava - Predvolebná kampaň bude pravdepodobne intenzívnejšia ako v minulosti. Nový zákon o voľbách do parlamentu síce kampaň skrátil z 28 na 21

dní, no zároveň zmäkčil predchádzajúce obmedzenia. Zrušil limit na výdavky na kampaň, ktorý aj tak väčšina strán nedodržiavala, a po prvýkrát sa do predvolebnej kampane môžu zapojiť aj súkromní vysielatelia. Nebude ani moratórium - kampaň môže byť ešte aj v deň volieb. Novinkou je aj zverejňovanie výsledkov preferencií - nemôžu sa zverejňovať už len v deň volieb.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Andrej Holák hodnotí nové pravidlá pre parlamentné voľby pozitívne: "V podstate sa zlegalizoval stav, ktorý tu bol. Ustanovenie o moratóriu sa dalo pomerne ľahko obísť, napríklad pri internete to obmedzenie nebolo vôbec."

SkryťVypnúť reklamu

Nový zákon obsahuje aj niekoľko legislatívnych nezrovnalostí. "Podľa zákona o vysielaní a retransmisii sa za politickú reklamu považujú len volebné šoty, no vo volebnom zákone sú to aj politické diskusie," hovorí Holák.

Problém môže nastať pri monitorovaní kampane, kde zákon delí kompetencie medzi licenčnú radu, ktorá má dohliadať hlavne na dodržiavanie objektivity a vyvážeností v spravodajstve a publicistike, a medzi Ústrednú volebnú komisiu, ktorá má sledovať, či sa vo vysielaní dodržiava rovnaký časový pomer určený pre jednotlivé politické strany.

(mk)

Predvolebná kampaň v médiách

- Začína sa 21 dní pred voľbami.

- Môže sa vysielať aj v deň samotných volieb.

- Volebné prieskumy možno zverejňovať do posledného dňa pred voľbami. Pri zverejnení prieskumov musia byť zverejnené výsledky preferencií všetkých politických subjektov kandidujúcich vo voľbách, ktoré boli v prieskume zaznamenané. V deň volieb sa už výsledky prieskumov zverejňovať nesmú.

SkryťVypnúť reklamu

- Bilbordy: Obec vyhradí miesta, na ktorých možno 21 dní pred voľbami umiestňovať volebné plagáty a iné nosiče informácií, vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických strán alebo koalícií.

- Pre tlač platia rovnaké pravidlá volebného zákona ohľadom objektívnosti a vyváženosti, zverejňovania prieskumov verejnej mienky ako pre vysielateľov. Pri porušení zákona hrozí vydavateľom pokuta od 5-tisíc do 1 milióna.

Politická reklama

- Vo vysielaní je povolená len v čase 21 dní pred voľbami vrátane dňa volieb. Za politickú reklamu sa pri volebnej kampani považuje vysielanie určené na podporu či v prospech politickej strany, hnutia, alebo ich kandidáta. Rovnako sa za politickú reklamu považuje popularizácia názvu, značky alebo hesiel politickej strany, hnutia alebo kandidáta.

SkryťVypnúť reklamu

- Politická reklama musí byť na začiatku a na konci oddelená od ostatného vysielania. Nesmie byť vysielaná medzi bežnými reklamnými blokmi.

- STV a SRo majú povinnosť vyhradiť v čase kampane pre každú kandidujúcu stranu alebo koalíciu na politickú reklamu najviac po 30 minút vysielacieho času, spoločný čas však nesmie presiahnuť desať hodín. Na tento čas má každá politická strana právo, ale len v prípade, ak si ho uplatní najneskôr päť dní pred kampaňou. Ak kandidujúci subjekt prejaví záujem iba o časť z 30 minút, zvyšný čas môže vysielateľ prerozdeliť medzi kandidujúce subjekty.

- Súkromné rádiá a televízie majú právo zapojiť sa do kampane, ale na rozdiel od STV a SRo nie povinnosť. Ak sa však rozhodnú politickú reklamu vysielať, nesmú žiaden politický subjekt uprednostňovať a vysielací čas musia ponúknuť všetkým kandidujúcim subjektom. A to tak, aby určením času vysielania nebola žiadna politická strana alebo koalícia znevýhodnená.

- Náklady na politickú reklamu uhrádzajú kandidujúce politické strany, resp. koalície. Vysielatelia sú povinní všetkým kandidujúcim politickým stranám alebo koalíciám poskytnúť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky. Cenové podmienky sa musia odvíjať od reálnych nákladov v čase vysielania.

Diskusné relácie

- Slovenský rozhlas a Slovenská televízia sú povinné vyhradiť presne desať hodín na vysielanie diskusných relácií. Odvysielanie týchto relácií nie je obmedzené na obdobie od 21 dní pred konaním volieb.

- Súkromní vysielatelia smú diskusné relácie vysielať v období od 21 dní predo dňom konania (aj v deň volieb). Na projekt takejto relácie však musia minimálne 30 dní vopred získať súhlas Rady pre vysielanie a retransmisiu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 138
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 741
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 146
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 849
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 297
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 566
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 399
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 241
  1. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  2. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  5. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  7. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  8. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 260
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 340
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 015
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 931
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 161
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 057
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 007
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 664
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  2. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  5. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  7. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  8. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 260
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 340
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 015
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 931
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 161
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 057
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 007
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 664
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu