Korzár logo Korzár
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

České lietadlo Ae270 získalo americkú certifikáciu

Česká spoločnosť AERO Vodochody, a.s., oznámila, že 24. februára toto roku vydal americký Národný úrad pre letectvo (FAA) typový certifikát pre

jednomotorové turbovrtuľové civilné dopravné lietadlo Ae270. Už predtým, v decembri minulého roka, získalo spomenuté lietadlo typové osvedčenie Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). "Typový certifikát FAA a EASA potvrdzuje úspešný návrat spoločnosti AERO, zameranej v ostatných 50 rokoch na vojenskú lietadlovú techniku, k pôvodnému vývoju a výrobe aj civilných lietadiel. Nové certifikáty a atesty pre vývoj a výrobu civilných lietadiel sú nie len dobrým základom pre pokračovanie projektu Ae270, ale i pre prípadné ďalšie projekty v tejto oblasti," povedal predseda predstavenstva a prezident spoločnosti AERO Vodochody Ing. Per Klimeš. Spoločnosť AERO vyrábala v minulosti známe vojenské cvičné prúdové lietadlá L-29 Delfín a L-39 Albatros (tie používala aj slovenská akrobatická skupina Biele albatrosy).

História lietadla Ae270 začína projektom L-270, na ktorom sa v podniku Aero začalo pracovať na konci 80. rokov minulého storočia. Pôvodný návrh L-270 bol počiatkom 90. rokov prepracovaný, pričom koncepcia lietadla sa zmenila z hornoplošníka na dolnoplošník. V ďalších rokoch však práce na vývoji nového lietadla pokračovali len v obmedzenom rozsahu, a to najmä z kapacitných a finančných dôvodov. Hľadanie finančne silného partnera bolo v roku 1977 zakončené podpisom dohody medzi spoločnosťou Aero Vodochody a taiwanskou spoločnosťou AIDC. V rámci tejto dohody vznikol spoločný podnik IBIS Aerospace, v ktorom majú obe firmy rovnaký podiel a ktorý je vlastníkom celého projektu lietadla Ae270. Prvý letový prototyp lietadla Ae270 vykonal svoj prvý let 25. júla 2000, prvý let druhého prototypu sa uskutočnil 23. decembra 2001. Neskôr došlo k zmenám požadovaných parametrov lietadla, ktoré si vyžiadali inštaláciu výkonnejšieho motora a viedli aj k zvýšeniu hmotnosti lietadla. Prvým predstaviteľom novej verzie lietadla bol prototyp P005, zalietaný 24. februára 2003. Tento prototyp sa vyznačoval aj novým prístrojovým vybavením, meteorologickým radarom a prídavnou pozemnou klimatizačnou jednotkou. V roku 2003 bol zalietaný aj prototyp P006, ktorý bol predstavený aj na výstavách v USA. Certifikačné letové skúšky sa vykonávali najmä na prototype P007, ktorý po prvý raz vzlietol 25. februára 2004.

Lietadlo Ae270 má rozpätie krídiel 14,3 m, dĺžku 12,23 m a výšku 4,783 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 3 800 kg. Maximálna rýchlosť lietadla vo výške 6 000 metrov je 444 km/h. Dĺžka vzletu cez prekážku 15 metrov je len 725 metrov, dĺžka dojazdu po pristátí (bez reverzácie ťahu) je len 520 metrov. Lietadlo môže štartovať a pristávať na trávnatých plochách. Pilotná kabína je dvojmiestna, ale lietadlo je certifikované aj pre pilotáž len jedným pilotom. V kabíne pre cestujúcich môže byť najviac osem sedadiel. Dolet lietadla s rezervou na 30 minút letu je 1 233 kilometrov. Certifikovaný prevádzkový dostup (maximálna cestovná výška letu) je 7 925 metrov. Na pohon lietadla slúži turbovrtuľový motor Pratt&Whitney PT6A-66 výkonu 634 kW. Na tento rok je naplánovaná overovacia prevádzka prvých dvoch sériových lietadiel Ae270 v českých leteckých spoločnostiach. V súčasnosti už prebiehajú projekčné práce na novej verzii lietadla, ktorá bude mať označenie Ae270B.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  4. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  5. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  8. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  9. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  8. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  9. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  10. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 414
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 228
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 358
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 289
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 070
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 200
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 680
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 573
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 952
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 113
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad priamo z cesty, ktorou by mala viesť trať prestížnych pretekov so svetovými tímami v obci Jasov na východe Slovenska.

Miestni chcú fandiť: To bude šialenstvo.

5 h
Starosta Pereša si k výplate prilepší.

Proti bol jediný poslanec. Niektorým pridali aj spätne, reaguje Karabin.

5 h
Výstavba druhej etapy R4 odbremení sídlisko Sekčov od tranzitnej dopravy. Podľa plánov by mal byť celý severný obchvat dokončený v roku 2026.

Petičiari žiadajú výstavbu celej R4.

5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Upratovačky sa stali rukojemníkom sporu medzi nemocnicou a upratovacou firmou.

Firma skončila v likvidácii.

11. máj

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

5 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop