podujatia nám už doslova klope na dvere. Áno, už tento víkend sa na horúcej pôde bohatého Bahrajnu nanovo roztočí kolotoč F1. Očakáva sa pritom, že táto sezóna bude ešte vyrovnanejšia ako tá vlaňajšia a pomôcť k tomu jej majú aj niektoré zásadné zmeny predpisov. Predovšetkým ide o zmeny týkajúce sa motorov, pneumatík a kritizovaného formátu kvalifikácie. V prípade motorov zmenu vyvolali rastúce náklady a tak si ktosi vymyslel, že ak sa desaťválec zmení na osemválec a jeho objem sa zmenší z troch litrov na 2,4 litra, tak že sa dosiahne zásadná úspora. Lenže vývoj nových motorov zožral ešte väčší, a rovno si povedzme zbytočný, balík peňazí a formule jeden pomohol skôr opačným smerom. Kritici tvrdia, že rovnaký efekt (spolu so sledovaným znižovaním rýchlosti) by sa bol dal dosiahnuť aj obmedzovačmi na pôvodné V10-ky. Po bitke je však dobré byť generálom. Faktom je, že nový motor je na svete a efekt by mohol priniesť vtedy, ak by sa nemenil niekoľko rokov. Na druhej strane sa však formula jeden spomalila (vraj) až o dve sekundy a porovnateľné, ba niekedy aj rýchlejšie časy je schopný zajazdiť monopost série GP2. Ak má byť teda F1-ka kráľovskou disciplínou, tak to páni pri zelenom stole veľmi nevyriešili. Najlepšie však bude ak si ale počkáme na priamu konfrontáciu oboch sérii na trati pri aprílovej veľkej cene San Marína.
Druhou zásadnou zmenou je návrat pravidiel k výmene pneumatík. Zákaz meniť gumy počas pretekov sa vlani ukázal ako nedomyslený lapsus a mal na svedomí niekoľko vážnych havárii (nehovoriac o americkom fiasku za ktoré mohla zmena konštrukcie pneumatík vyvolaná pochybným pravidlom). Tentoraz sa pneumatiky znova meniť smú, aj keď iba z obmedzeného počtu. I to je však dobrá správa. Nuž a poslednou zásadnou zmenou je zmena kvalifikačného formátu, ktorý si za posledných desať rokov tiež prešiel poriadnou vývojovou katarziou. Nový kvalifikačný formát je však na prvý pohľad dosť komplikovaný a tak mu budeme musieť nechať možnosť predviesť sa. Až potom uvidíme, ako sa osvedčí. Zbožným želaním väčšiny priamo i nepriamo zainteresovaných však je, aby sa aj v tomto smere už prestalo experimentovať a ustálil sa divácky zaujímavý formát.
Tohtoročná sezóna mala mať pôvodne devätnásť podnikov, ale nakoniec po vypadnutí belgického Spa-Francorchamps (vraj sa vráti o rok) je ich o jeden menej. To by však nemalo byť na škodu veci a smútiť bude akurát tak bankové konto Bernie Ecclestona (myslím nad zníženým počtom pretekov, pretože Spa by sme mnohí videli v kalendári radšej ako niektoré nové závody). Podľa predsezónnych testov sa javí, že Renault má trochu navrch pred trojicou Honda, McLaren a Ferrari. Vo svete najrýchlejších kolies sa však všetko môže rýchlo otočiť a tak môžeme skutočne očakávať veľmi zaujímavú vyrovnanú sezónu, ktorá prinavráti do svojich radov aj tých divákov, ktorí časom presedlali na motoGP (neustále víťazstvá Rossiho ich však tiež nemôžu baviť donekonečna).
V nedeľu teda začíname na maličkom ostrove v perskom zálive na mladom okruhu Shakhir. Trať je dlhá 5412 metrov s najvyšším prevýšením sedemnásť metrov a jazdí sa na 57 kôl, čo je 308,238 kilometra. Rekord kola drží Micahel Schumacher z roku 2004 časom 1 minúta a tridsať sekúnd a 252 tisícin sekundy. Vlani tu vyhral Fernando Alonso pred Trullim a Raikkonenom. Michael Schumacher preteky s debutujúcim modelom F2005 nedokončil pre poruchu! Podľa predpokladov by sa teplota mala pohybovať okolo 25 stupňov celzia a šanca, že bude pršať je na úrovni piatich percent. Štart pretekov je o 14.30 miestneho času, čo pre nás znamená 12.30 CET. Rovnako tak môže byť aj nová kvalifikácia, ktorá štartuje v sobotu o hodinu skôr.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.