paradoxne vznikla práve u nás.
Hlavným dôvodom, prečo sa modrá kola - či už pod názvom Pepsi Blue alebo Kika-Kola - na slovenskom a českom trhu nepredáva, je súdny spor. Ten vedie autor myšlienky farebnej koly, Nitran Mikuláš Kántor s nadnárodným koncernom PepsiCo. „Pepsi začala vyvíjať modrú kolu v čase, keď som ju už mal patentovanú. Pepsi teda vyvinula vyvinuté," povedal Kántor, ktorý by mohol na uznaní jeho patentu dobre zarobiť.
Neskorší príchod Pepsi Blue nepriamo potvrdila aj samotná Pepsi: Modrá Pepsi prišla na trh v októbri 2002, čo bolo viac ako rok po tom, ako nadobudol účinnosť slovenský patent.
Zhodnosť nápojov podporila analýza štátneho zdravotného ústavu v Nových Zámkoch, ktorá tvrdí, že v Pepsi Blue sú rovnaké látky ako v Kántorovej modrej kole. „Farebné kolové nápoje možno vyrobiť len použitím tých látok, ktoré som použil ja aj PepsiCo," vysvetľuje Kántor. Tvrdenie americkej firmy zo začiatku sporu, že vyrába iný nápoj, ako eviduje slovenský úrad priemyselného vlastníctva, teda neobstálo.
Súd v súčasnosti čaká na rozhodnutie Úradu priemyselného vlastníctva. Ten totiž na žiadosť slovenského zastúpenia PepsiCo v novembri 2004 a 2005 rozhodol o vymazaní registrácie receptu na výrobu modrého nealkoholického nápoja, ktorý si patentoval Kántor v máji 2001. Podľa vyjadrenia úradu chcela Pepsi-Cola vymazať úžitkový vzor preto, „že technické riešenie nespĺňa podmienku spôsobilosti na ochranu úžitkovým vzorom, a to konkrétne podmienku priemyselnej využiteľnosti". To znamená, že pôvodca riešenia musí vedieť chránený produkt vyrábať vo veľkom a nielen vzorky. Úrad uznal dôvody v návrhu americkej firmy a rozhodol o výmaze úžitkového vzoru. Kántor však tvrdí, že výrobu „vo veľkom" vie zabezpečiť, keďže už pred štyrmi rokmi modrú kolu vyrábal v Čechách.
Autor myšlienky a receptu sa proti rozhodnutiu úradu odvolal. „Úrad, ktorý má chrániť duševné vlastníctvo slovenských občanov, vychádza v ústrety americkému nadnárodnému koncernu, hoci ten nie je v práve," povedal Kántor. Podľa neho sa Pepsi v súčasnosti snaží vymazať fakt, že ich niekto predbehol.
Naopak, rozhodnutie úradov sa páči PepsiCo. Rozhodnutie príslušných slovenských orgánov v prospech PepsiCo vo veci patentovania farebných kolových nápojov podporujeme, povedal marketingový riaditeľ Petr Mláteček. Viac však k súdu o modrú kolu povedať nechcel. „Situáciu nebudeme komentovať až dovtedy, kým sa celý prípad uzavrie," povedal Mláteček.
Pepsi-Cola má do stredy budúceho týždňa čas, aby sa k odvolaniu vyjadrila. Na základe argumentov jednej aj druhej strany a návrhu osobitnej komisie potom rozhodne predsedníčka Úradu priemyselného vlastníctva Darina Kyliánová.
Čas uteká. Každý patent alebo recept je totiž chránený štyri roky s tým, že je možné túto ochranu predĺžiť - najviac na desať rokov. Počas jedného desaťročia tak musí každá iná firma autorovi za využívanie jeho nápadu platiť. Po skončení ochrannej lehoty môžu firmy chránený postup využívať voľne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.