Schumacher je späť, Alonso mal nateraz viacej šťastia
Tak sme sa konečne dočkali. Na bahrajnskom okruhu Shakhir sa v nedeľu naplno roztočil nový ročník majstrovstiev sveta formuly jeden. A začal sa nad
Ľuboš Kašický
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
očakávania dobre. Počas celý pretekov nás zabával súboj Alonsa s Michaelom Schumacherom a nádherné vložky pridali aj debutujúci Nico Rosberg a neúnavný Kimi Räikkonen. Z víťazstva sa nakoniec síce radoval úradujúci majster sveta Fernando Alonso, no sám si je vedomý toho, že mu k nemu tentoraz výrazne pomohla aj poriadna dávka šťastia.
Rozhodujúci moment pretekov prišiel na prelome 39. a 40. kola, keď mladý Španiel absolvoval druhú zastávku o niečo rýchlejšie ako predtým Schumacher a na trať sa vrátil tesne vedľa Nemca. V prvej zákrute štyridsiateho kola mal potom výhodu vnútornej strany a o pol metra strčil nos skôr ako Schumacher, ktorý džentlmensky ustúpil. "Videl som, že som tesne vpredu a bolo mi jasné, že toto je môj okamih a preteky sú moje," radoval sa v cieli spokojný Fernando Alonso. Základ pre túto spokojnosť však pilotovi tímu Renault pripravili svojou bezchybnou prácou jeho mechanici a tiež mu pomohlo šťastie, ktoré sa zasa naopak obrátilo chrbtom k pilotovi tímu Ferrari, keď v rozhodujúcom kole stratil cenné desatiny sekundy v hustejšej premávke, do ktorej sa dostal po svojej zastávke v depe v 36. kole. Sám Schumacher však videl ešte jeden dôležitý faktor, ktorý zahral proti nemu. V sobotňajšej kvalifikácii mu totiž neuznali jedno kolo, ktoré bolo nad povolený limit 110 percent a o toľko paliva mohol v nedeľu ráno dotankovať do svojho monopostu menej. Nuž a práve toto palivo mu potom chýbalo a na PIT musel ísť o čosi skôr ako pilot Renaultu a vrátil sa do hustejšej premávky. Schumacher však z výsledku nerobil tragédiu. "Mám skutočne veľkú radosť aj z druhého miesta, pretože dnešok ukázal, že máme výborné auto s obrovským potenciálom, ktorý v priebehu sezóny môžeme ďalej rozvíjať. Tento rok sa v súboji o titul stretne hneď niekoľko dobrých tímov a ja som rád, že my budeme jedným z nich," povedal po pretekoch Michael Schumacher.
Ale vráťme sa k Alonsovi. Ak sme vraveli o jeho šťastí, tak sme mali na mysli predovšetkým moment zo začiatku ôsmeho kola v ktorom Španiela v prvej zákrute iba tesne minulo neovládateľné vozidlo Felipe Massu. Brazílčanovi sa totiž zablokovali kolesá a monopost uletel do šmyku, pričom skrížil cestu tesne pred ním jazdiacemu Alonsovi. "Mal som ozaj obrovské šťastie, že ma netrafil. Stalo sa to v takej rýchlosti, že som vôbec nemal šancu zareagovať," priznal po pretekoch Fernando Alonso. No zatiaľ, čo šťastný Alonso pokračoval iba s miernym šokom ďalej, Massa už takéto šťastie nemal. S prebrzdenými pneumatikami musel na výmenu a naviac sa mu zasekla matica na zadnom pravom kolese. Brazílčan tak strávil v depe takmer nekonečnú minútu a prepadol sa úplne na chvost odkiaľ sa neskôr dokázal prepracovať iba na nebodované deviate miesto. Škoda. Ukázalo sa totiž, že debutujúci pilot Ferrari má na bodované miesta, čo potvrdil aj druhým najlepším časom v kvalifikácii.
Kvalifikácia sa mimochodom prvýkrát jazdila podľa nového kľúča, ktorý ju delí na tri časti. V prvých dvoch pätnásťminútovkách vypadne vždy po šesť najpomalších pilotov a do záverečnej dvadsaťminútovky zostane iba desať najlepších. Malou satisfakciou za nepostúpenie do top ten je pre odpadlíkov možnosť doplnenia ľubovoľného množstva paliva a výmeny pneumatík. To naopak prvá desiatka už nesmie a do záverečnej časti kvalifikácia musí nastúpiť s takým množstvom paliva, ako do pretekov. To sa po jej skončení (presnejšie v nedeľu dopoludnia) doplní podľa kľúča, ktorý určí spotrebu na kolo, pričom priemerná rýchlosť na kola nesmie klesnúť pod 110 percent osobného najlepšieho času. Za takéto kolo potom pilot palivo dotankovať nesmie (čo sa tentoraz stalo Schumacherovi). Oproti minulým dvom rokom, keď sa jazdili sterilné čisté kolá, sa tentoraz jazdí na trati spoločne. Je to divácky oveľa zaujímavejšie a pripomína to malá preteky (akýsi šprint, ako ho poznáme z A1-ky) iba s tým rozdielom, že sa nejazdí na výsledok, ale na najrýchlejšie kolo. Nuž a zatiaľ, čo nový formát dokonale zvládol (aj na prekvapenie ich samotných) tím Ferrari. Absolútne sa nevydaril tímu Toyota a Kimimu Räikkonenovi, ktorý zasa štartoval z posledného miesta. Príčinou bol tentoraz zlomený záves zadného kolesa hneď v jeho prvom ostrom kole a následná havária. Ale aj napriek tomuto hendikepu však Kimi v pretekoch zasa dokázal, že jednak on, ale aj jeho tím McLaren patria k absolútnej špičke, pretože sa dokázal prepracovať až na pódium! "Našli sme správne nastavenie a auto bolo výborné počas celého víkendu. Jednoducho som vedel, že aj napriek nevydarenej kvalifikácii mám šancu na body," povedal v cieli fínsky hrdina dňa. Avšak zatiaľ čo Fín svoju nádhernú jazdu jazdil akosi mimo dosah kamier. Oveľa výstrednejšie upútal na seba pozornosť verejnosti úradujúci šampión série GP2 a čerstvý debutant v kráľovskej triede, Nico Rosberg. Áno, syn Kekeho Rosberga, ktorý sa stal majstrom sveta s jediným víťazstvom v ťažkej sezóne 1982, keď nás opustil Gilles Villeneuve a dokaličil sa Didier Pironi. Nico, ktorý debutoval v tíme Franka Williamsa, dokázal hneď v prvom závode nielen zabodovať, ale vyjazdiť aj narýchlejšie kolo. To sa teda rozhodne často nestáva a ako tak narýchlo listujem v pamäti, tak mi prichádza na um iba Jacques Villeneuve, ktorému sa to ako poslednému podarilo v roku 1996 v Melbourne. Nuž a fanúšikovia vedia ako to potom pokračovalo (titulom v sezóne 1997). Jacquesov otec, Gilles sa žiaľ triumfu svojho syna nedožil, no starý Rosberg bude v tomto ohľade na tom asi lepšie a už teraz môže byť na svojho syna nesmierne hrdý (vlastne aj je).
Okrem vyššie menovaných stojí za zmienku tentoraz aj výkon Kliena, ktorý dokázal, so svojim nie najlepším redbullom, udržať bodované miesto. Pozície obhájila i Honda, ktorá vďaka Buttonovi (aj napriek jeho nevydarenému štartu) ukázala, že má rýchlosť aj potenciál na ďalší rast. Trochu sklamaním je výsledok jej nového pilota, Rubensa Barrichella, ktorý však poznačili problémy s prevodovkou. Absolútne fiasko zažil tím Toyoty, ktorý síce dopravil do cieľa obe vozidlá, ale ich rýchlosť neuveriteľne zaostáva za konkurenciou. Najbohatší tím čaká teda obrovské množstvo práce, aby sa mohol vrátiť na pozície, na ktoré si zvykol vlani. Problémy má tiež BMW, ktoré si vlani myslelo, že za všetkým stojí zlá práca tímu Williams. Dnes sa ukazuje, že príčinou bol asi motor, ktorý na konkurenciu stále nestačí a ktorý Villeneuvovi dokonca na trati doslova vybuchol. Do cieľa nedošiel okrem Kanaďana aj smutný Fisichella, ktorého rovnako zradil motor.
Úvodné preteky v Bahrajne nám teda v priamej konfrontácii ukázali relatívny potenciál jednotlivých tímov. Odhad, že o titul sa popasujú Renault, Honda, McLaren a Ferrari sa ukázal správny. Nečakane milým prekvapením je naviac výkon mladého Rosberga. Či toto všetko však nebola iba jedna veľká náhoda by nám už túto nedeľu mala potvrdiť v poradí druhá tohtoročná veľká cena, jazdiaca sa v Malajzii na okruhu Sepang. To ako dopadla si povieme znova o týždeň.
Výsledky 3. GP Bahrajnu: 1. Alonso (ITA) renault 1:29:46,205 h, 2. M. Schumacher (GER) ferrari + 1,246, 3. Räikkonen (FIN) mclaren + 19,360, 4. Button (GBR) honda + 19,992, 5. Montoya (COL) mclaren + 37,048, 6. Webber (AUS) williams + 41,932, 7. Rosberg (GER) Williams + 1:03,043, 8. Klien (AUT) redbull + 1:06,771, 9. Massa (BRA) Ferrari + 1:09,907, 10. Coulthard (GBR) redbull + 1:15,541, 11. Liuzzi (ITA) toto rosso + 1:25,997, 12. Speed (USA) toro rosso, 14. R. Schumacher (GER) toyota, 15. Barrichello (BRA) honda, 16. Trulli (ITA) toyota, všetci 1 kolo, 17. Monteiro (POR) midland 2 kolá, 18. Sato (JAP) super aguri 4 kolá.
(PP: MiSchumacher Ferrari 1:31,431, NK: Rosberg Williams Cosworth 1:32,408 (210,836) v 42 kole, Viedli: 1. - 15. kolo M. Schumacher, 16. - 19. k. Alonso, 20. - 23. k. Montoya, 24. - 35. k. M. Schumacher, 36. - 39. k. Alonso, 40. k. Button, 41. - 57.k. Alonso.)
Priebežné poradie jazdcov: 1. Alonso 10 bodov, 2. M. Schumacher 8, 3. Räikkonen 6, 4. Button 5, 6. Webber 4, 7. Rosberg 2, 8. Klien 1. Pohár konštruktérov: 1. Renault 10 bodov, 2. McLaren 10, 3. Ferrari 8, 4. Honda 5, 6. Williams 5, 7. RedBull 1.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.