raz na popoludňajšiu linku z Bratislavy do Košíc svoje najnovšie lietadlo Boeing 737-700, poznávacej značky OM-NGA. Tento Boeing je prvým zo 16 záväzne objednaných lietadiel spomenutého typu, pričom SkyEurope má opciu na ďalších 16 lietadiel. Let do Košíc bol druhým obchodným letom nového lietadla OM-NGA, pričom prvý ranný let smeroval do Sofie. Lietadlo do Košíc "priviezla" zmiešaná slovensko-holandská posádka, ktorej velil kapitán Ing. Peter Pelec, druhým pilotom bol Remy A. John.
Lietadlo typu B737-700 patrí do novej rodiny sedemstotridsaťsedmičiek, ktorú firma Boeing nazýva "next generation", čo znamená "ďalšia generácia" (aj keď za vhodnejšie možno považovať označenie "nová generácia"). Do tejto generácie patria typy 737-600, -700, -800 a -900, ktoré predstavujú náhradu za staršie typy 737-300/400/500. Typ 737-600 je určený pre dopravu 110 až 132 cestujúcich, v kabíne typu 737-700 môže byť 126 až 149 sedadiel a verzia 737-800 môže prepravovať 162 až 189 cestujúcich. Verzia 737-900ER s najdlhším trupom (42,1 m) môže mať v kabíne inštalovaných až 215 sedadiel. Program vývoja a výroby typu 737-700 bol začatý v novembri 1993, keď spoločnosť Southwest Airlines objednala 63 týchto lietadiel. Prvý let verzie 737-700 sa uskutočnil 9. februára 1997, prvé lietadlo tohto typu bolo spoločnosti Southwet dodané 17. decembra 1997. Boeingy 737 novej generácie sa od spomenutých starších verzií (tie Boeing teraz označuje prívlastkom Classic) najmä úplne novým krídlom, ktorého rozpätie bolo zväčšené o približne 5 metrov, pričom plocha krídla vzrástla až o 25 %. To umožnilo zväčšiť objem palivových nádrží, a to na približne 26 000 litrov. Použitím nových krídiel s vysokou aerodynamickou účinnosťou sa znížila spotreba, čo spolu so zväčšením palivových nádrží prispelo k podstatnému zvýšeniu doletu lietadla i k zvýšeniu cestovnej rýchlosti. Ekonomická cestovná rýchlosť je teraz 0,78M (0,78-násobok rýchlosti zvuku), zatiaľ čo doterajšie verzie typu 737 mali cestovnú rýchlosť 0,74M. Boeingy novej generácie môžu lietať vo výške až 12 500 metrov, zatiaľ čo doteraz to bolo len 11 300 metrov. Na koncoch krídiel môžu byť inštalované tzv. winglety (sú to temer zvislé nástavce dĺžky 2,4 m), ktoré ďalej zvyšujú efektívnosť krídla. Nové sú aj motory lietadla, ktoré majú približne o 10 % vyšší ťah ako motory predchádzajúcich verzií typu B737, pričom vykazujú nižšiu spotrebu a majú nižšie nároky na údržbu. Motory, ktorých ťah je od 91,5 do 107,5 kN, sú výrobkom firmy CFMI, čo je spoločný podnik americkej firmy General Electric a francúzskej firmy Snecma. Boeingy novej generácie majú aj zväčšené chvostové plochy. Nový je aj kokpit lietadla, v ktorom sú klasické prístroje nahradené multifunkčnými plochými farebnými displejmi. Lietadlo B737-700 má rozpätie krídiel (s wingletmi) 35,8 m, dĺžku 33,6 m a výšku 12,5 m. Šírka kabíny pre cestujúcich je 353 cm. Zmenou konštrukcie stropných panelov sa zvýšila výška kabíny asi o 7,5 cm. Usporiadanie sedadiel v kabíne možno veľmi jednoducho meniť, pričom rad šiestich sedadiel (turistická trieda) možno za rad piatich sedadiel (obchodná trieda) vymeniť za necelú minútu. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 62 999 kg, maximálny dolet je 6 100 kilometrov. Cestovná rýchlosť lietadla je 850 km/h.
Pre zaujímavosť možno uviesť, že lietadlo typu B737 je zapísané v Guinnessovej knihe rekordov ako najvyrábanejšie veľké civilné dopravné lietadlo v celej doterajšej histórii letectva. 13. januára tohto roku bol spoločnosti Southwest Airlines odovzdaný jubilejný, päťtisíci vyrobený Boeing 737. V súčasnosti lieta na celom svete vyše 4 100 lietadiel tohto typu.
Najnovší boeing spoločnosti SkyEurope, ktorého presné typové označenie je 737-76N(WL), má výrobné číslo 32684, číslo na výrobnej linke 1889. Do vzduchu sa tento boeing po prvý raz vzniesol 23. februára 2006, a to s americkou testovacou poznávacou značkou N1795B. V kabíne lietadla je 149 kožou potiahnutých sedadiel.
Mimochodom, nový boeing SkyEurope má celkom "vtipnú" registráciu označenie NGA môžeme "dešifrovať" tak, že písmená NG znamenajú Nová Generácia a písmeno A naznačuje, že ide o prvé lietadlo tohto typu. Nové "sedemstovky" však nebudú bežne nasadzované na linky do Košíc.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.