automobilových súťažiach, v ostatných šiestich rokoch zaznamenali mimoriadne úspechy pretekárske vozidlá Audi R8, ktoré dosiahli 61 víťazstiev pri 77 štartoch. Medzi najcennejšie víťazstvá patrí päť prvých miest v 24-hodinových pretekoch v Le Mans.
Pre tohtoročnú sériu vytrvalostných okruhových pretekov pripravila firma Audi nový športový prototyp s označením R10. Toto vozidlo by malo pokračovať v úspechoch, dosiahnutých typom R8. Prvý úspech sa už dostavil, a to hneď historický. Audi R10 zvíťazilo v nedávnych 12-hodinových pretekoch v americkom Sebringu a stalo sa tak vôbec prvým vozidlom so vznetovým motorom, ktoré si zaknihovalo prvenstvo vo vytrvalostných pretekoch. Za volantom víťazného Audi R10 sa striedali Alan McNish, Dindo Capello a Tom Kristensen. Táto posádka zvíťazila aj napriek tomu, že ich vozidlo muselo kvôli výmene výmenníka tepla štartovať z uličky boxov ako posledné auto. Športový prototyp R10 je výnimočný tým, že na jeho pohon slúži 5,5-litrový turbodieselový vidlicový dvanásťvalec. Novinkou tohto motora je aj to, že jeho bloky i hlavy valcov sú zhotovené z hliníka. Motor so štyrmi ventilmi na valec je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami, ktoré sú výrobkom americkej firmy Garrett. Za turbodúchadlami sú inštalované mohutné chladiče, ktoré znižujú teplotu stlačeného vzduchu z približne 220 stupňov na 50 až 60 stupňov. Vstrekovací systém common rail je výrobkom firmy Bosch. Motor dosahuje maximálne výkon 478 kW, pričom firma Audi neuvádza maximálne otáčky motora. Je ale otvoreným tajomstvom, že motor dosahuje temer 5 000 ot/min. Maximálny krútiaci moment motora je neuveriteľných 1 100 Nm. Celá nosná časť vozidla (monokok) je zhotovená z uhlíkových kompozitov a vyrobená firmou Dallara. Audi R10 je dlhé 4 650 mm, široké 2 000 mm a vysoké 1 030 mm. Hmotnosť prázdneho vozidla je 925 kg, palivová nádrž má objem 90 litrov. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Ventilované brzdové kotúče sú zhotovené a uhlíkových kompozitov. Vozidlo je vystrojené päťstupovou prevodovkou s elektronicko-pneumatickým systémom radenia. Viackotúčová keramická spojka je výrobkom firmy ZF Sachs. Vodič radí prevodové stupne pomocou páčok na volante.
Pred vozidlom Audi R10 je teraz ambiciózny cieľ vyhrať prestížne 24-hodinové preteky v Le Mans. Bolo by to prvé víťazstvo vozidla so vznetovým motorom v týchto náročných pretekoch. Na to ako to dopadne, si musíme počkať do 17.-18. júna, keď sa spomenuté preteky budú konať.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.