Korzár logo Korzár

Firma Audi zaznamenala historické víťazstvo

Nemecká firma Audi si na nedostatok úspechov v motoristickom športe naozaj nemôže sťažovať. Pre niekoľkými desaťročiami žali vozidlá Audi úspechy

automobilových súťažiach, v ostatných šiestich rokoch zaznamenali mimoriadne úspechy pretekárske vozidlá Audi R8, ktoré dosiahli 61 víťazstiev pri 77 štartoch. Medzi najcennejšie víťazstvá patrí päť prvých miest v 24-hodinových pretekoch v Le Mans.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre tohtoročnú sériu vytrvalostných okruhových pretekov pripravila firma Audi nový športový prototyp s označením R10. Toto vozidlo by malo pokračovať v úspechoch, dosiahnutých typom R8. Prvý úspech sa už dostavil, a to hneď historický. Audi R10 zvíťazilo v nedávnych 12-hodinových pretekoch v americkom Sebringu a stalo sa tak vôbec prvým vozidlom so vznetovým motorom, ktoré si zaknihovalo prvenstvo vo vytrvalostných pretekoch. Za volantom víťazného Audi R10 sa striedali Alan McNish, Dindo Capello a Tom Kristensen. Táto posádka zvíťazila aj napriek tomu, že ich vozidlo muselo kvôli výmene výmenníka tepla štartovať z uličky boxov ako posledné auto. Športový prototyp R10 je výnimočný tým, že na jeho pohon slúži 5,5-litrový turbodieselový vidlicový dvanásťvalec. Novinkou tohto motora je aj to, že jeho bloky i hlavy valcov sú zhotovené z hliníka. Motor so štyrmi ventilmi na valec je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami, ktoré sú výrobkom americkej firmy Garrett. Za turbodúchadlami sú inštalované mohutné chladiče, ktoré znižujú teplotu stlačeného vzduchu z približne 220 stupňov na 50 až 60 stupňov. Vstrekovací systém common rail je výrobkom firmy Bosch. Motor dosahuje maximálne výkon 478 kW, pričom firma Audi neuvádza maximálne otáčky motora. Je ale otvoreným tajomstvom, že motor dosahuje temer 5 000 ot/min. Maximálny krútiaci moment motora je neuveriteľných 1 100 Nm. Celá nosná časť vozidla (monokok) je zhotovená z uhlíkových kompozitov a vyrobená firmou Dallara. Audi R10 je dlhé 4 650 mm, široké 2 000 mm a vysoké 1 030 mm. Hmotnosť prázdneho vozidla je 925 kg, palivová nádrž má objem 90 litrov. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Ventilované brzdové kotúče sú zhotovené a uhlíkových kompozitov. Vozidlo je vystrojené päťstupovou prevodovkou s elektronicko-pneumatickým systémom radenia. Viackotúčová keramická spojka je výrobkom firmy ZF Sachs. Vodič radí prevodové stupne pomocou páčok na volante.

SkryťVypnúť reklamu

Pred vozidlom Audi R10 je teraz ambiciózny cieľ vyhrať prestížne 24-hodinové preteky v Le Mans. Bolo by to prvé víťazstvo vozidla so vznetovým motorom v týchto náročných pretekoch. Na to ako to dopadne, si musíme počkať do 17.-18. júna, keď sa spomenuté preteky budú konať.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 807
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 116
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 846
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 159
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 939
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu