Korzár logo Korzár

Veľká kariéra nenápadnej súčiastky

Každý motorista, ktorý sa aspoň trochu zaujíma aj o technickú stránku svojho vozidla, už pravdepodobne počul o o súčiastke, ktorá sa nazýva lambda

sonda. Táto sonda je inštalovaná vo výfukovom potrubí všetkých zážihových motorov, vystrojených systémom vstrekovania benzínu. Sondu teda nemajú staršie motory, ktoré boli vystrojené karburátorom. Lambda sonda má hlavnú zásluhu na tom, že moderné zážihové motory pracujú hospodárne a produkujú minimálne množstvo škodlivých splodín. Aká je vlastne funkcia lambda sondy? Povedané jednoducho a pritom v podstate presne, sonda meria obsah kyslíka vo výfukových plynoch. Výstupné napätie sondy sa prudko mení práve pri hodnote ë=1 (ë je symbol pre grécke písmeno lambda), čo je hodnota, pri ktorej je zachovaný tzv stechiometrický (mohli by sme povedať ideálny či optimálny) pomer medzi množstvom vzduchu a množstvom paliva. Tento pomer je 14,7:1, čo znamená, že na ideálne spálenie jedného kilogramu paliva sa spotrebuje 14,7 kg vzduchu. Ak by sme to vyjadrili v objemových jednotkách, na spálenie jedného litra paliva sa "použije" približne 9 500 litrov vzduchu. Pri spomenutom stechiometrickom pomere pracuje motor najhospodárnejšie a produkuje najmenej škodlivín. Ak je hodnota lambda väčšia ako 1, znamená to, že v zmesi je prebytok vzduchu (ide o tzv. chudobnú zmes). Pri bohatej zmesi je to naopak, teda vzduchu je málo a lambda má hodnotu nižšiu ako 1. Pri nadbytku paliva v zmesi sa zvyšuje koncentrácia uhľovodíkov a oxidu uhoľnatého vo výfukových plynoch, zatiaľ čo nedostatok paliva vedie k zvýšenej tvorbe oxidov dusíka. Signál z lambda sondy sa privádza na riadiacu jednotku motora, ktorá zabezpečuje, aby sa do motora vstrekovalo také množstvo paliva, ktoré zodpovedá hodnote ë=1. To je doležité aj preto, lebo len pri tejto hodnote spoľahlivo pracuje katalyzátor, v ktorom dochádza k premene škodlivých látok na látky menej škodlivé resp. neškodné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok uplynulo 30 rokov od prvého použitia lambda sondy, vyvinutej nemeckou spoločnosťou Bosch, ktorá je jedným z najväčších svetových výrobcov týchto sond. V roku 1976 boli tieto sondy po prvý raz použité vo vozidlách Volvo 240/260, určených pre USA. Už v roku 1968 však firma Bosch použila sondu lambda na meranie obsahu kyslíka pri výrobe akumulátorov. Jedným z problémov prvej generácie lambda sondy bolo to, že začala spoľahlivo pracovať až po určitej dobe od naštartovania motora. Sonda totiž potrebuje mať pre svoju správnu činnosť optimálnu teplotu. Preto v roku 1982 uviedla firma Bosch na trh novú verziu lambda sondy, a to vyhrievanú sondu. Takáto sonda začne pracovať do jednej minúty po naštartovaní studeného motora. Ďalšou vlastnosťou sond novej generácie je ich dvojnásobná životnosť v porovnaní so staršími sondami. Sonda, ktorá sa rýchlo ohreje na teplotu 400 stupňov Celzia, má životnosť približne 160 000 najazdených kilometrov. V roku 1994 sa spoločnosť Bosch stala prvým výrobcom lambda sond s keramickou planárnou technológiou. Sonda, zhotovená novou technológiou, je plne funkčná už 10 sekúnd po naštartovaní motora. Od roku 2002 sa lambda sondy používajú aj v naftových motoroch, pričom ich signál sa využíva na optimalizáciu vstrekovaného množstva paliva, čo vedie k zníženiu škodlivých emisií.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  2. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  7. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 572
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 058
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 935
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 151
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 721
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 670
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 4 381
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 495
  1. Dušan Piršel: Nespolupráca negatívne vplýva na reformu školstva
  2. Jozef Javurek: Jacqueline a Lucia
  3. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  4. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  5. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  6. Ľuboslava Šusteková: Slivkové gule
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Ján Šeďo: V Gaderskej doline je pod Čertovou bránou improvizovaná toaleta.
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 555
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 202
  3. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 8 270
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 722
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 425
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 6 339
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 555
  8. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília? 3 625
  1. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  2. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  3. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  4. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  5. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  6. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  7. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  8. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu