sonda. Táto sonda je inštalovaná vo výfukovom potrubí všetkých zážihových motorov, vystrojených systémom vstrekovania benzínu. Sondu teda nemajú staršie motory, ktoré boli vystrojené karburátorom. Lambda sonda má hlavnú zásluhu na tom, že moderné zážihové motory pracujú hospodárne a produkujú minimálne množstvo škodlivých splodín. Aká je vlastne funkcia lambda sondy? Povedané jednoducho a pritom v podstate presne, sonda meria obsah kyslíka vo výfukových plynoch. Výstupné napätie sondy sa prudko mení práve pri hodnote ë=1 (ë je symbol pre grécke písmeno lambda), čo je hodnota, pri ktorej je zachovaný tzv stechiometrický (mohli by sme povedať ideálny či optimálny) pomer medzi množstvom vzduchu a množstvom paliva. Tento pomer je 14,7:1, čo znamená, že na ideálne spálenie jedného kilogramu paliva sa spotrebuje 14,7 kg vzduchu. Ak by sme to vyjadrili v objemových jednotkách, na spálenie jedného litra paliva sa "použije" približne 9 500 litrov vzduchu. Pri spomenutom stechiometrickom pomere pracuje motor najhospodárnejšie a produkuje najmenej škodlivín. Ak je hodnota lambda väčšia ako 1, znamená to, že v zmesi je prebytok vzduchu (ide o tzv. chudobnú zmes). Pri bohatej zmesi je to naopak, teda vzduchu je málo a lambda má hodnotu nižšiu ako 1. Pri nadbytku paliva v zmesi sa zvyšuje koncentrácia uhľovodíkov a oxidu uhoľnatého vo výfukových plynoch, zatiaľ čo nedostatok paliva vedie k zvýšenej tvorbe oxidov dusíka. Signál z lambda sondy sa privádza na riadiacu jednotku motora, ktorá zabezpečuje, aby sa do motora vstrekovalo také množstvo paliva, ktoré zodpovedá hodnote ë=1. To je doležité aj preto, lebo len pri tejto hodnote spoľahlivo pracuje katalyzátor, v ktorom dochádza k premene škodlivých látok na látky menej škodlivé resp. neškodné.
Tento rok uplynulo 30 rokov od prvého použitia lambda sondy, vyvinutej nemeckou spoločnosťou Bosch, ktorá je jedným z najväčších svetových výrobcov týchto sond. V roku 1976 boli tieto sondy po prvý raz použité vo vozidlách Volvo 240/260, určených pre USA. Už v roku 1968 však firma Bosch použila sondu lambda na meranie obsahu kyslíka pri výrobe akumulátorov. Jedným z problémov prvej generácie lambda sondy bolo to, že začala spoľahlivo pracovať až po určitej dobe od naštartovania motora. Sonda totiž potrebuje mať pre svoju správnu činnosť optimálnu teplotu. Preto v roku 1982 uviedla firma Bosch na trh novú verziu lambda sondy, a to vyhrievanú sondu. Takáto sonda začne pracovať do jednej minúty po naštartovaní studeného motora. Ďalšou vlastnosťou sond novej generácie je ich dvojnásobná životnosť v porovnaní so staršími sondami. Sonda, ktorá sa rýchlo ohreje na teplotu 400 stupňov Celzia, má životnosť približne 160 000 najazdených kilometrov. V roku 1994 sa spoločnosť Bosch stala prvým výrobcom lambda sond s keramickou planárnou technológiou. Sonda, zhotovená novou technológiou, je plne funkčná už 10 sekúnd po naštartovaní motora. Od roku 2002 sa lambda sondy používajú aj v naftových motoroch, pričom ich signál sa využíva na optimalizáciu vstrekovaného množstva paliva, čo vedie k zníženiu škodlivých emisií.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.