stručným opisom a obrázkom niekoľko ďalších noviniek, ktoré mali premiéru na spomenutom autosalóne.
V Ženeve mal premiéru aj nový Hyundai Accent
Juhokórejská firma Hyundai predstavila v Ženeve okrem nového športovo-úžitkového modelu Santa Fe a koncepčného vozidla Genius aj kompaktný model Accent najnovšej generácie. Prvú generáciu modelu Accent začala firma Hyundai vyrábať v roku 1975 a mal s ním veľký úspech na domácom trhu. Neskôr sa Accent začal vyvážať do rôznych krajín, a to spočiatku pod názvom Pony. Na ženevskom autosalóne bol predstavený Accent už šiestej generácie. Nový Accent sa vyznačuje športovejšími líniami a väčšími vonkajšími rozmermi než doterajší model. Vozidlo je postavené na novej podvozkovej plošine, ktorá poskytuje zlepšené jazdné vlastnosti. Accent narástol do dĺžky o 20 mm, do šírky o 15 mm a do výšky o 75 mm. Rázvor je teraz 2 500 mm, čo je o 60 mm viac ako bol rázvor doterajšieho modelu. Trojdverová verzia nového Accentu má dĺžku 4 045 mm, päťdverová je dlhá 4 280 mm. Šírka oboch verzií je 1 695 mm, výška je 1 470 mm. Predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson, vzadu je klasická kľuková náprava s deformovateľnou priečkou. Charakteristickým prvkom karosérie vozidla je decentná predná maska a trojrozmerné predné i zadné svetlá, zasahujúce do bokov karosérie. Vonkajšie zrkadlá sú elektricky ovládané a vyhrievané. Vozidlo jazdí na 14-palcových ráfikoch, na želanie môže byť vystrojené šesťramennými 16-palcovými ráfikmi. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40, batožinový priestor má objem 390 litrov. Prístrojová doska má klasické usporiadanie s dvomi kruhovými prístrojmi a centrálnym panelom na ovládanie rádia a ventilačnej sústavy. Na pohon najnovšej verzie modelu Accent sú k dispozícii tri pohonné jednotky. Základný 1,4-litrový štvorvalec má dva vačkové hriadele v hlave, štyri ventily na valec a jeho najvyšší výkon je 71,3 kW pri 6 000 ot/min. Najvyšší krútiaci moment tohto motora je 125,4 Nm. Štvorvalec zdvihového objemu 1,6 litra má tiež dva vačkové hriadele v hlave a štyri ventily na valec, navyše je vystrojený systémom variabilného časovania ventilov. Maximálny výkon tohto motora je 82,4 kW pri 6 000 ot/min, jeho najvyšší krútiaci moment je 146 Nm pri4 500 ot/min. Do Accentu sa montuje aj nový vznetový 1,5-litrový motor, vyvinutý v spolupráci s vývojovým centrom firmy Hyundai v nemeckom Rüsselsheime. Tento motor je vystrojený turbodúchadlom s variabilnou geometriou turbíny a jeho najvyšší výkon je 81 kW pri 4 000 ot/min. Motory sú štandardne kombinované s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, zážihové motory možno kombinovať aj so štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Údaje o dynamických vlastnostiach a o spotrebe nového modelu Accent nie sú zatiaľ známe.
Lotus prekvapil koncepčným vozidlom APX
Britská firma Lotus Engineering, ktorá je známa ako výrobca klasických športových automobilov, prekvapila v Ženeve svojím koncepčným vozidlom APX. Vozidlo APX má demonštrovať schopnosť firmy Lotus vytvárať inovatívne a výkonné automobily s unikátnou technickou koncepciou. Skratka APX znamená Aluminium Performance Crossover, čo by sme mohli preložiť ako výkonné vozidlo kategórie crossover (teda akýsi "kríženec" rôznych tried), zhotovené z hliníka. Vozidlo APX je prvým vozidlom, postaveným na modulárnej podvozkovej plošine VVA (Versatile Vehicle Architecture), ktorú firma Lotus predstavila na minuloročnom ženevskom autosalóne. Inovatívna technológia VVA je vhodná pre vozidlá s rôznymi typmi karosérie, ktoré sa vyrábajú v relatívne malých počtoch. Vozidlo APX je podľa vyjadrenia firmy Lotus prototypom, ktorý je blízky sériovej verzii. Všetky hlavné konštrukčné a nosné prvky vozidla APX sú zhotovené z hliníka, čo viedlo k pomerne nízkej hmotnosti auta (1 570 kg). Jednotlivé hliníkové časti vozidla sú spájané najmä lepením. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 700 mm a jeho dĺžka je 4 697 mm a šírka 1 852 mm. Vo vozidle je sedem sedadiel, aj keď dve zadné sedadlá možno považovať len za núdzové. Na pohon vozidla slúži vidlicový šesťvalcový motor, vyvinutý motorárskou divíziou firmy Lotus. Trojlitrový motor je zhotovený z hliníkových zliatin a jeho hmotnosť je len 171 kg. Maximálny výkon motora je 224 kW pri 6 250 ot/min, najvyšší krútiaci moment je 360 Nm pri 4 500 ot/min. Motor má mimoriadne vysoký merný výkon, a to 74,6 kW na jeden liter zdvihového objemu. Činnosť motora je riadená 32-bitovým procesorom, schopným vykonávať 200 miliónov operácií za sekundu.. Vpredu uložený motor poháňa všetky štyri kolesá. Interiér vozidla vyžaruje športovú atmosféru, podčiarknutú luxusnými prvkami. Vďaka vysokému výkonu motora má štúdia APX športové vlastnosti. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá tomuto vozidlu len 5,4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 245 km/h.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.