Korzár logo Korzár
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Ruské námorníctvo kupuje záchranné podmorské plavidlá

Ruské (predtým sovietske) vojenské námorníctvo má na svojom (smutnom) konte niekoľko havárií ponoriek, pri ktorých prišli o život desiatky

námorníkov. Jednou z najznámejších a najtragickejších je havária jadrovej ponorky Kursk, ktorá sa potopila 12. augusta 2000 v Barentsovom mori, pričom zahynulo 118 námorníkov. Príčinou tohto tragického nešťastia bolo niekoľko explózií v priestore pre torpéda.Podrobnosti o niektorých ďalších haváriách ruských ponoriek sa však zrejme nikdy nedostanú na verejnosť. V auguste minulého roka sledovala svetová verejnosť s napätím práce na záchranu miniponorky Pritz AS-2S, ktorá sa na ruskom Ďalekom východe zamotala do lán a nedokázala sa sama vyslobodiť. K záchrane ponorky a siedmich členov jej posádky prispelo najmä diaľkovo ovládané podmorské plavidlo, ktoré na miesto havárie letecky dopravilo britské vojenské námorníctvo. Vedenie ruského námorníctva si zrejme dobre uvedomilo užitočnosť takýchto plavidiel pre záchranné práce pri haváriách ponoriek a preto zriaďuje jednotku rýchleho nasadenia s letecky prepravovateľným záchranným systémom. Hlavnou časťou tohto systému bude moderné diaľkovo ovládané podmorské plavidlo Panther Plus, ktoré je výrobkom britskej firmy Seaeye Marine Ltd.

Plavidlo Panther Plus má elektrický pohon a jeho hmotnosť je okolo 500 kg. Plavidlo bude vystrojené sonarom a akustickým vyhľadávacím systémom, ktorý pomôže pri lokalizácii polohy havarovanej ponorky. Do výstroja ponorky budú patriť aj farebné videokamery a špeciálna kamera, ktorá poskytuje kvalitné čiernobiele zábery aj pri slabom osvetlení. Dôležitým prvkom výstroja budú manipulátory, ktoré pomôžu pri uvoľňovaní ponorky. Pôjde o rotačný rezač priemeru 10 cm a o hydraulické nožnice, ktoré sú schopné prestrihnúť laná priemeru až 38 mm. Plavidlo je schopné aj vložiť nevyhnutné zásoby do útrob ponorky v núdzi a pripojiť hadice a elektrické prípojky na záchranné konektory na vonkajšom plášti ponorky. Tieto opatrenia pomôžu posádke prežiť počas čakania na vyslobodenie. Plavidlo je poháňané bezkefkovými jednosmernými elektromotormi. Súčasťou dodávky bude akási podmorská "garáž", z ktorej plavidlo vypláva po dosiahnutí operačnej hĺbky, ktorá môže byť až 1 000 metrov. Celý systém je uložený v ráme, ktorý umožňuje jednoduché nakladanie do transportného lietadla.

Záchranné plavidlo Panther Plus pre ruské námorníctvo bude už 21. takýmto plavidlom, ktoré firma Seaeye Marine vyrobí. V súčasnosti sa vyrábajú plavidlá Panther Plus pre škótsku firmu Rovtech a pre čínsku firmu RUETC. Spoločnosť Seaeye Marine je najväčším výrobcom elektricky poháňaných podhladinových plavidiel na svete.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 962
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 224
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 864
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 041
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 638
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 842
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 331
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 021
  9. Po Slovensku na motorke 5 397
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 907
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osudným sa mu stalo zrejme to, že zadriemal v tráve.


1 h
Jakabov palác je roky zatvorený. Plán je, aby slúžil na reprezentatívne účely.

Sídlil tam Beneš, plánujú sieň slávy.


a 1 ďalší 22 h
Blokáda cesty v Prešove na Levočskej ulici v marci 2017.

Prvá barikáda má byť v najväčšej špičke.


22 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


2 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


6 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 8 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop