V maďarskom hlavnom meste jazdí okolo 800 električiek, z ktorých mnohé majú svoje najlepšie roky už dávno za
sebou. Preto sa budapeštiansky magistrát rozhodol do obnovy električkového vozového parku investovať približne 150 miliónov eur. V apríli 2003 uzavrel budapeštiansky dopravný podnik BKV zmluvu o dodávke 40 moderných električiek Combino, ktoré dodá konzorcium, tvorené firmami Siemens Transportation Systems a Kiepe Elektrik. Prvú z dodaných električiek nedávno v Budapešti predstavili novinárom. Električky Combino vo vyhotovení pre Budapešť sú dlhé 53 metrov a široké 2,4 metra a môže v nich cestovať až 351 ľudí (z nich 72 sediacich). Hmotnosť prázdnej električkovej súpravy je 62 ton. Nastupovanie do električky i vystupovanie z nej je uľahčené tým, že podlaha električky je uložená v malej výške nad zemou. Mimoriadne nízke umiestnenie podlahy sa podarilo dosiahnuť aj tým, že každé koleso električky je uložené samostatne (pravé a ľavé kolesá každej dvojice nie sú teda prepojené hriadeľom. Električky majú na každej strane osem dvojkrídlových dverí a môžu jazdiť obomi smermi. Maximálna rýchlosť električky je 70 km/h, maximálna povolená cestovná rýchlosť je 50 km/h. Firma Siemens je zodpovedná za výrobu skríň električiek a celého hnacieho systému, firma Kiepe je dodávateľom elektrického výstroja. Na pohon električky slúži osem trojfázových asynchrónnych elektromotorov, každý s výkonom 100 kW. Brzdovú sústavu električky tvoria tri nezávislé systémy. Hlavnou brzdou je elektrická rekuperačná brzda. Pri rekuperačnom brzdení pracujú elektromotory ako generátory elektrickej energie, pričom produkovaná elektrická energia sa dodáva späť do napájacej siete. Električka je vystrojená aj hydraulickými brzdami a koľajovou brzdou. Električky typového radu Combino sú najúspešnejšími modulárnymi nízkopodlažnými električkami na svete. Doteraz bolo objednaných 593 električiek tohto typu, ktoré jazdia resp. budú jazdiť v 16 mestách troch kontinentov. Vonkajší dizajn električiek sa prispôsobuje požiadavkám konkrétneho mesta, dizajn súprav pre Budapešť bude rovnaký ako majú električky pre Düsseldorf. Električky Combino pre Budapešť sú prvými električkami tohto typu, koncipovanými ako deväťdielne súpravy. Súpravy Combino budú jazdiť na dvoch najzaťaženejších budapeštianskych električkových linkách (sú to linky č. 4 a č. 6), ktoré denne využíva približne 220 000 cestujúcich. Po zaradení nových električiek Combino do prevádzky chce podnik BKV znížiť celkový počet električiek z 800 na 680.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.