leteckej dopravy v Európe. Podľa tejto predpovede narastie počet letov dopravných nad územím Európy za nasledujúcich sedem rokov, teda do roku 2012, na vyše 11,4 milióna letov za rok. V porovnaní s rokom 2005 to predstavuje nárast o približne 26 %. Povedané inak, každý rok bude intenzita leteckej dopravy narastať o približne 3,3 %. Tento nárast však nebude rozložený rovnomerne nad celým územím Európy, ale bude vykazovať značné regionálne rozdiely. Niektoré štáty, napríklad Rumunsko, Ukrajina a Arménsko, zaznamenajú nárast o vyše 50 % (za sedem rokov), predpovedaný nárast pre Nórsko a Švajčiarsko je okolo 20 %. Mimoriadne veľký nárast leteckej dopravy predpovedá Eurocontrol aj pre Slovensko, Česko a Maďarsko v každej z týchto krajín by mal počet letov každoročne rásť o približne 5,6 %. Do počtu letov pre konkrétnu krajinu sú zahrnuté lety v rámci tejto krajiny, lety z tejto krajiny alebo do tejto krajiny z iných krajín i prelety cez túto krajinu.
Nárast počtu letov sa, pochopiteľne, prejaví na raste počtu štartov a pristátí na letiskách. Aj tu pôjde o nerovnomerný nárast, pričom na niektorých letiskách sa už dosiahne ich maximálna kapacita a tieto letiská už nebudú môcť prijímať viac lietadiel. S veľkým nárastom letov sa počíta napríklad na madridskom letisku Bajaras, ktoré sa pravdepodobne koncom roka 2012 stane tretím najfrekventovanejším európskym letiskom, pričom "predbehne" londýnske letisko Heathrow a amsterdamské letisko Schiphol. Európskou jednotkou bude v tej dobe parížske letisko Charlesa de Gaullea, dvojkou zostane frankfurtské letisko. S veľkým nárastom letov sa počíta v Turecku, takže pravdepodobne už v roku 2010 "narazí" letisko v Istanbule na strop svojej kapacity a nebude môcť prijímať viac lietadiel. Kapacita frankfurtského letiska sa zvýši po uvedení novej dráhy do prevádzky (v roku 2009 alebo 2010). Limit svojej kapacity dosiahnu v najbližších rokoch aj londýnske letiská Heathrow a Gatwick.
V štúdii organizácie Eurocontrol o strednodobej perspektíve leteckej dopravy je aj zaujímavá stať o vplyve rozvoja siete vysokorýchlostných vlakov na nárast počtu letov. Podľa spomenutej štúdie sa rozvojom vlakovej dopravy zníži nárast leteckej dopravy o približne 80 000 letov za dobu sedem rokov. K najväčšej redukcii počtu letov v dôsledku zavádzania nových vysokorýchlostných vlakových spojov dôjde v Španielsku (o 4 %) a v Taliansku (o 2 %). Vo Francúzsku by mal prestup cestujúcich z leteckej na vlakovú dopravu viesť k zníženiu rastu leteckej dopravy o jedno percento (ide teda o pokles rastu o 1 % v porovnaní s rastom, ktorý by sa dosiahol bez rozvoja vlakovej dopravy). V Španielsku dôjde k redukcii nárastu leteckej dopravy najmä na trase Madrid- Barcelona. Dvojica Madrid-Barcelona predstavuje v súčasnosti dvojicu miest s najvyššou frekvenciou letov v Európe. V priemere sa každý deň uskutoční medzi týmito dvomi španielskymi mestami 127 letov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.