svete. Lietadlo síce nebolo vyvíjané s úmyslom stať sa najrýchlejším civilným strojom, ale sa ním jednoducho stalo po vyradení nadzvukových dopravných lietadiel Concorde z prevádzky. Aby sme vás ďalej nenapínali tým lietadlom je prúdové obchodné či firemné lietadlo Cessna 750 Citation X (symbol X tu predstavuje rímsku číslicu desať, nie písmeno X). Bizjet Citation X má maximálnu rýchlosť M0,92, čo je 0,92-násobok rýchlosti zvuku. Symbol M znamená Machovo číslo, čo je pomer rýchlosti telesa k rýchlosti zvuku v danom prostredí. Ak má teleso (napríklad lietadlo) rýchlosť M1, pohybuje sa práve takou rýchlosťou, aká je rýchlosť zvuku v danom prostredí. Nadzvukové dopravné lietadlo Concorde lietalo rýchlosťou M2, teda dvojnásobnou rýchlosťou zvuku. Pretože rýchlosť zvuku vo vzduchu sa s výškou mení, skutočná rýchlosť lietadla sa pri rovnakom Machovom čísle s výškou tiež mení. Vo výške približne 13 kilometrov, čo je bežná cestovná výška lietadla Citation X, zodpovedá hodnote M0,92 rýchlosť okolo 945 km/h. Pre porovnanie možno uviesť, že dnešné prúdové dopravné lietadlá obvykle lietajú rýchlosťami M0,80 až M0,82.
Úmysel vyvinúť typ Citation X oznámila americká firma Cessna v októbri 1990. Prvé z troch skúšobných lietadiel vzlietlo na svoj prvý let 21. decembra 1993. Certifikačný program sa však z rôznych dôvodov predlžoval a tak "desiatka" získala americkú certifikáciu až 3. júna 1996. Už v júni 1996 bola prvá Cessna 750 Citiation X dodaná zákazníkovi, ktorým nebol nikto iný než svetoznámy hráč golfu Arnold Palmer.
Kvôli dosiahnutiu vysokej rýchlosti má Citation X krídla s mimoriadne veľkou šípovitosťou (37o, čo je po Boeingu 747 druhá najvyššia hodnota medzi civilnými lietadlami). Veľkú šípovitosť majú aj vodorovné a zvislé chvostové plochy. Pri pohľade na lietadlo si možno všimnúť mimoriadne veľké motory. Veľký priemer motorových gondol je dôsledkom použitia motorov Allison AE 3007C1 s veľkým obtokovým pomerom (dúchadlo tohto motora musí mať preto veľký priemer). Lopatky turbíny sú zhotovené z titánu. Každý z dvoch motorov má ťah 30 kN. Motory s vysokou účinnosťou a vynikajúce aerodynamické vlastnosti lietadla prispeli k nízkej spotrebe paliva. Pri rýchlosti M0,9 spotrebuje Citation X toľko paliva, ako konkurenčné lietadlá pri podstatne nižšej rýchlosti M0,8. Jedným z problémov pri vývoji lietadla bolo nájdenie dostatočného priestoru pre vedenie hydraulických potrubí vnútri tenkého krídla. Cessna 750 Citation X má rozpätie krídiel 19,39 m, dĺžku 22,04 m a výšku 5,85 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 16 375 kg. Maximálny dostup lietadla je 15 500 metrov. Na vzlet potrebuje lietadlo dĺžku 1 567 m, na pristátie 1 036 metrov. Kabína je typicky usporiadaná pre ôsmich cestujúcich, maximálny počet cestujúcich je dvanásť. Dvojčlenná posádka má k dispozícii moderné prístrojové vybavenie, ktoré dodáva firma Honeywell. Údaje o lete a činnosti všetkých systémov lietadla sú zobrazované na piatich veľkých displejoch z tekutých kryštálov. Maximálny dolet je 6 100 km, ale tento dolet sa dá dosiahnuť len s obmedzeným nákladom (dvaja cestujúci) a pri cestovnej rýchlosti M0,82. Dolet so stúpajúcou rýchlosťou klesá, takže zákazník si musí zvoliť kompromis medzi rýchlosťou a doletom. Cena lietadla v základnej verzii je približne 19 miliónov dolárov.
Do Košíc priletela Cessna 750 Citation X s nemeckou poznávacou značkou D-BLDI. Lietadlo výrobného čísla 750-0218 patrí koncernu DaimlerChrysler.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.