zvyšuje tržby o 20 až 25 percent," povedal prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak. V januári sa maloobchodné reťazce vždy spoliehajú na profit z rôznych povianočných výpredajov, ferbuár je tzv. hluchým obdobím, obchodníkom opäť rastú tržby v marci alebo v apríli.
Kým v decembri okrem jedla rastie približne o 40 percent predaj napríklad bielej alebo čiernej elektroniky, Veľkú noc, keď nákupná horúčka trvá tri až štyri dni, ohlasujú výhradne len väčšie nákupy potravín. Vrátane suvenírov so symbolikou návratu jari tvorilo jedlo takmer 90 percent všetkých tovarov, ktoré si ľudia pred Veľkou nocou kúpili v reťazci Hypernova. "Zaznamenali sme o 30 percent vyššie tržby ako počas bežného týždňa," povedala hovorkyňa Diana Stanková. Len predaj alkoholu, malinoviek a minerálok tvoril v Hypernove až 17 percent všetkých tržieb. Na druhom mieste sa prekvapivo umiestnili pochutiny, ako je horčica, kečup či chren, nasledovali cukrovinky a až potom tradičné údeniny. Približne o štvrtinu vyššie tržby priznáva aj predseda siete COOP Jednota Adrian Ďurček.
So zlepšujúcou sa kúpyschopnosťou utrácajú ľudia čoraz viac peňazí aj počas Veľkej noci. "Ak porovnáme vlaňajšiu Veľkú noc s tohtoročnou, tržby predbehli naše očakávania a boli vyššie až o 15 percent," tvrdí Stanková.
Zákazníci začali výraznejšie ako vlani kupovať aj luxusnejší tovar. Práve pred sviatkami ako Veľká noc či Vianoce sa ľudia podľa Ďurčeka snažia viac experimentovať a obzerajú sa po novinkách. "Zákazníci majú sklony dopriať si v čase sviatkov napríklad čerstvé bylinky, údené delikatesy, špeciálne druhy syrov, prémiový alkohol alebo chladené dary mora." Podľa Stankovej luxusnejší tovar kupujú najmä Bratislavčania.
Štatistický úrad vo februári evidoval tržby v maloobchode s potravinami, nápojmi a tabakom 5,8 miliardy korún. "Je pravidlom, že v marci alebo v apríli vždy stúpnu o niekoľko stoviek miliónov," povedal prognostik SAV Viliam Páleník. Národná banka sa dokonca pripravuje na nápor na bankomaty, pretože dni utrácania vyžadujú viac bankoviek v obehu.
Ďalší nadpriemerný nárast tržieb obchodníci očakávajú v júni, keď sa ľudia začnú predzásobovať na dovolenky. Predaj potom v auguste výraznejšie zoslabne a zvýši sa až vtedy, keď rodičia začnú investovať do svojich školopovinných detí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.