Korzár logo Korzár

Modernej doprave predchádzali taligy, vozy, koče, koňka

Ani si neuvedomujeme, akým prevratným vynálezom bolo koleso a voz, ktoré umožňovali človeku dopravovať sa po súši. Zohrávali oveľa dôležitejšiu úlohu

ako plte a člny, ktoré boli už zdokonaleným dopravným prostriedkom po vode, oproti predchádzajúcim obyčajným kmeňom stromov. Kým ľudia nepoznali voz, slúžili im zvieratá, neskôr primitívne sane a vleky. Aká bola doprava u nás?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Archeologické nálezy dokazujú existenciu vozov na Morave v polovici druhého tisícročia pred n. l. a naším územím už v praveku a staroveku prechádzala významná medzinárodná jantárová cesta.

Rozvoj cestnej a vodnej dopravy sa predpokladá v keltskej a rímskej dobe, vnútrozemské i medzinárodné cesty začali budovať vo veľkomoravskom a ranofeudálnom období, čo uľahčilo po nich dopravu vozmi s volským a konským záprahom kupeckých karaván. Cestná rýchlosť týchto výprav sa odhaduje podľa terénu, stavu ciest a záprahu na dnes neuveriteľných 2 - 4 km za hodinu. Kupci a furmani kráčali pešo pri vozoch.

SkryťVypnúť reklamu

Typy vozov

Cesty mali rôznu kvalitu a jej sa prispôsobovali aj typy vozov. Na piesčitých a močaristých terénoch v stredoveku nestavali dostatočne tvrdé cesty a preto na nich ani nemohli prevážať tovar v ťažkých kupeckých vozoch nazývaných maža. Tam museli kupci prispôsobiť svoje vozy stavu ciest s nedostatkom vhodnej zeminy a kameňa a používať ľahšie typy vozov. V colných listinách z Drienova, ktoré spomína v publikácii Košice - Balt prof. O. R. Halaga, sa uvádza "veľký voz maža" aj "ľahší voz", ktoré tie isté listiny s odstupom 20 rokov (1373) nazývajú "spútaný voz" a "nespútaný voz". Spútaný voz bol nekrytý doskový alebo rebrinový voz, na ktorom upevňovali, spútavali tovar povrazmi k doskám a rebrám voza a keď bol naložený, prikrývali ho poňvou. Poňva bola nepremokavá plachta, ktorú tiež pevne zviazali. Nespútaný voz mal hotovú vrchnú časť, aj keď nebol úplne uzavretý, nemuseli do neho naložené baly tovaru, sudy upevňovať. Voz maža volali aj štvorkolesový. K ťažkým vozom maža patril aj "košický voz", ktorý bol okutý železom. Vo vozoch maža dopravovali vtedy cenné diaľkové tovary ako hovädzie kože, víno, med, solené ryby, látky v baloch. Dopĺňali ich sudmi a balmi s rôznym tovarom. Maže vyžadovali tvrdú cestu. Lenže nie všetky verejné cesty boli aj kupecké pre domácich aj zahraničných kupcov. Pre nich boli povinné diaľkové cesty a len tie, po ktorých sa podľa príkazu panovníka tovar vozil, viedol alebo nosil. Vozilo sa aj na dvojkolesových taligách a nosili ho aj nosiči. Taliga, ktorú ťahal aj človek, bola po celej Európe rozšíreným a obľúbeným dopravným prostriedkom. V Uhorsku ju volali voz kráľa Ladislava a zapriahali do neho dva aj tri kone.

SkryťVypnúť reklamu

Za kráľa Žigmunda sa objavujú ďalšie ľahšie vozy, a to koľa a koč. Koľa používaná na vozenie potravinárskych tovarov, aj v prevádzke baní a v 16. - 17. storočí sa na nej v miestnych podmienkach prevážal tovar a používala sa aj ako miestna doprava ľudí, bola predchodcom koča. Vyvinul sa z nej ľahký štvorkolesový voz s väčšími zadnými kolesami, ťahaný troma koňmi a pohodlné cestovanie umožňovali práve zadné kolesá. Koč podľa prof. Halagu súvisí s obcou Kocs na ceste z Budína do Viedne. Kráľovský dvor používal koče na dopravu tovaru aj ľudí. V mestách na východnom Slovensku slúžili koče v polovici 16. storočia na cestovanie radných pánov, aj na diaľkovú prepravu tovarov, ktoré súčasne sprevádzali.

Poštová a dostavníková doprava

S rozvojom miest, obchodu a baníctva rýchlejšie vzrastala aj pozemná doprava, cesty začali upravovať a udržiavať. Obchodníci si zabezpečovali dopravu vlastnými prostriedkami, rovnako banskí podnikatelia, feudálom ju obstarávali poddaní v rámci feudálnych povinností. Od roku 1528 bolo pravidelné poštové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou, od roku 1558 sa predĺžilo do Košíc. Rozmach zaznamenala rozširovaním dopravných trás. Jej najvýznamnejším centrom bola Bratislava, kde sa v 18. storočí striedalo päť tratí. V osobnej dostavníkovej doprave vznikli v prvej polovici 19. storočia trate Bratislava - Banská Bystrica (cesta trvala 33 a pol hodiny), Budapešť - Košice (rýchlosť 6,4 km za hodinu), sezónne premávali dostavníky z Bratislavy do Piešťan, čo trvalo 7 - 8 hodín. Celkove prevládala ešte v polovici 19. storočia na Slovensku osobná doprava koňmo (v sedle) nad dopravnými vozmi. Podľa parížskeho a londýnskeho vzoru sa v Prahe objavuje omnibusová doprava - v roku 1830 už premávala podľa cestovného poriadku. Na Slovensku bola v roku 1846 uvedená do prevádzky prvá konská železnica Bratislava - Trnava v dĺžke 63,2 km. Osobnú dopravu obstarávali denne dva páry poštových vlakov, ktoré tvorili dva osobné vozne s prvou, druhou a treťou triedou. Ťahal ich jeden alebo dva kone, ktoré sa v staniciach prepriahali a cesta z Bratislavy do Trnavy trvala tri hodiny. R. 1873 bola na tejto trati otvorená parná prevádzka. V Košiciach schválili konskú koľajovú dráhu v roku 1884, premávať začala v roku 1891. Konské poťahy postupne nahradzovali parným rušňom. Košická tramvaj bola elektrifikovaná od roku 1913.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 367
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 051
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 169
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 634
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 392
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 121
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 812
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 326
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  3. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  4. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  5. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  6. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  7. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  8. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 996
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 009
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 975
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 985
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 466
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 222
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 776
  8. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 669
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  3. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  4. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  5. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  6. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  7. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  8. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 996
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 009
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 975
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 985
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 466
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 222
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 776
  8. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 669
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu