košickým starožitníkom Karolom Linhartom dalo neuveriteľný glanc randez-vous historických vozidiel. V areáli parkovalo viac ako 30 nablýskaných veteránov a pri pohľade na ne automobiloví fajnšmekri doslova lapali po dychu. Medzi Felíciami, Volgami, Spartakmi, staručkými Fiatkami, najviac priťahovali pozornosť dve vozidlá.
"Prvým je dvojsedadlový dvojválec Jawa Minor s predným náhonom, vzadu má ešte tretie sedadlo pre spolujazdca," uviedol nás do obrazu Bartolomej Perháč z Veterán klubu Myslava. "Kolega z košického klubu Miroslav Kollár auto generálkoval štyri roky. Druhým unikátom je Taraplán, ktorý nás všetkých doslova šokoval. Obe autá sú nádherné a na verejnosti sa objavili po prvý raz."
Majiteľ Tatraplánu vyrobeného v roku 1949, Košičan Peter Holenia si nevydýchol ani na sekundu. Takmer nepretržite musel odpovedať na zvedavé otázky návštevníkov podujatia.
"Priviezol som ho z Lučenca a dával dokopy asi rok a pol," povedal nám hrdý motorista. "Nejde o auto úplne vykopané zo zeme, ale roboty na ňom bolo dosť. Má hmotnosť okolo 1600 kilogramov, ide o štvorválec s dvojlitrovým motorom. Koľko žerie zatiaľ neviem, má nabehaných šesť kilometrov. Ale malo by to byť asi 10-12 litrov. Nezvyčajná modrá farba je metalíza bez zrna. Autá vyrábali aj v striebornom prevedení, väčšinou išli na vývoz."
Obe rarity uvidia Košičania na Cassovia retro 2006, ktorá sa uskutoční v Košiciach 30. apríla, respektíve 1. mája. Okrem veteránov sa ľudia zaujímali aj o výstavu zachytávajúcu históriu mestskej hromadnej dopravy v Košiciach.
"Sme pyšní na to, že na území dnešného Slovenska začala prvá mestská hromadná doprava 14. novembra 1891 na trase vedúcej z košickej železničnej stanice cez dnešné Námestie osloboditeľov, po Hlavnej ulici a končila pri terjšej reštaurácii Šport," uviedol na margo "Tramway story" K. Linhart. "Neskôr trasu predĺžili až po štadión Lokomotívy. Zaujímavosťou bolo, že presne mesiac po štarte tejto koňky, došlo k prvej smrteľnej nehode. Stala sa 14. decembra 1891, keď voz zacúval do robotníka Mikuláša Weissera a usmrtil ho. Táto doprava bola zaujímavá najmä cez víkendy. Košičania sa tak dostávali veľmi jednoducho napríklad k údoliu v Čermeli. Neskôr spoločnosť zanikla a k jej znovuobnoveniu pod hlavičkou elektrickej železnice došlo asi v roku 1913 až 1914."
Organizátori Tramway story prezentovali aj viacero unikátnych dobových fotografií. Napríklad z prvej jazdy električky číslo 6 dňa 7. 6. 1942. Premávala od železničnej stanice cez Štúrovu do tehelne. Príbeh tejto trasy má aj smutnú stránku. Dva roky po premiérovej jazde električky po tej istej trase bolo odvezených okolo 14 000 židov z Košickej župy na stanicu a odtiaľ odtransportovaných do koncentračných táborov. Domov sa ich vrátilo len málo. Trať mala asi 25 kilometrov a 17 odbočiek, každá viedla k nejakej fabrike. Tovar neprevážali zo stanice autami, ale električkami. Či už do Tabačky, pivovaru, cukrovaru, alebo do kásarní vojakom. V roku 1969 zrušili v Košiciach pôvodné električky, prišli nové. Neboli však ani zďaleka také elegantné ako staré, do ktorých sa dalo naskakovať i vyskakovať za jazdy.
V Budimíre mohli návštevníci vidieť aj niekoľko unikátnych snímok košického fotografa Róberta Berenhauta. Zachytil na nich tragické nešťastie v roku 1978, kedy pri havárii električky zahynulo deväť ľudí a desať bolo ťažko zranených.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.