Talianska firma Alfa Romeo, ktorá od novembra roka 1986 patrí do koncernu Fiat, sa tradične orientuje na výrobu výkonných a pohodlných vozidiel
Redakcia SME
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
športového charakteru. Športovými jazdnými vlastnosťami sa pritom nevyznačujú len tie alfy, u ktorých sa to považuje za samozrejmosť (teda modely s karosériou kupé či spider), ale aj štvordverové limuzíny či vozidlá s karosériou kombi.
Medzi takéto modely patrí aj model Alfa 159, ktorý sme si mali možnosť nedávno vyskúšať.
Nová stopäťdesiatdeviatka, ktorá mala svetovú premiéru už vlani, bola vyvinutá z prototypu Brera, ktorý navrhol renomovaný dizajnér G. Giugiaro. Model 159 bol skonštruovaný ako z gruntu nové vozidlo, ktoré je postavené na novej podvozkovej plošine, má nové zavesenie kolies, nové motory i nové prevodovky. Dynamicky pôsobiaca a emócie vyžarujúca karoséria bola navrhnutá G. Giugiarom v spolupráci s podnikovým dizajnérskym centrom. Prednej časti dominuje typická maska, kapota tvaru V a v horizontálnych "štrbinách" umiestnené reflektory, ktorým "kontrujú" takisto vodorovne usporiadané zadné svetlá. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom náprav 2 700 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, zadné na viacprvkových závesoch. Alfa 159 je dlhá 4 660 mm, široká 1 828 mm a vysoká 1 417 mm. Batožinový priestor má objem 405 litrov. Spomienkou na klasické typy Alfa Romeo je trojramenný volant a kruhové prístroje na prístrojovej doske i v strednom paneli. Nová Alfa je štandardne vystrojená aj stabilizačným systémom VDC (vehicle dynamic control), protipreklzovým systémom ASR, systémom podpory núdzového brzdenia i systémom Hill-Holder, ktorý uľahčuje rozjazd do kopca. Alfa 159 môže byť vystrojená aj systémom pohonu všetkých kolies Q4, ktorý zahrnuje tri diferenciály, pričom stredný samozáverný diferenciál typu Torsen automaticky rozdeľuje hnací moment medzi prednú a zadnú nápravu. Vozidlo môže byť vystrojené až ôsmimi nafukovacími vankúšmi, z toho dva chránia pri náraze kolená vodiča a spolujazdca. Pre Alfu 159 je k dispozícii šesť motorov, z toho tri vznetové. Všetky tri zážihové motory sú vystrojené systémom priameho vstrekovania paliva a rozvodom 2xOHC (dva vačkové hriadele v hlave valca). Štvorvalec zdvihového objemu 1,9 litra má maximálny výkon 118 kW pri 6 500 ot/min a jeho najväčší krútiaci moment je 190 Nm. Štvorvalcový 2,2-litrový motor má najväčší výkon 136 kW a krútiaci moment 230 Nm. Najvýkonnejším zážihovým motorom je 3,2-litrový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 191 kW pri 6 200 ot/min a krútiaci moment je 322 Nm. Týmto motorom poháňaná Alfa 159 zrýchli z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 240 km/h. Všetky tri vznetové motory sú prepĺňané turbodúchadlom a vystrojené časticovým filtrom. Štvorvalcový motor zdvihového objemu 1,9 litra sa dodáva v dvoch výkonových verziách. Verzia s dvomi ventilmi na valec má najväčší výkon 88 kW a jej najvyšší krútiaci moment je 280 Nm. Štvorventilová verzia spomenutého motora má najvyšší výkon 110 kW pri 4 000 ot/min. Týmto motorom poháňané vozidlo dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h, pričom spotreba mimo mesta je len 4,8 /100 km, v kombinovanej prevádzke 6 litrov na 100 km. Päťvalcový 2,4-litrový vznetový motor so štyrmi ventilmi na valec má najväčší výkon 147 kW pri 4 000 ot/min a jeho krútiaci moment vrcholí hodnotou 400 Nm pri 2 000 ot/min. Tento motor spája dynamiku s úspornosťou, pretože poskytuje vozidlu zrýchlenie na 100 km/h a maximálnu rýchlosť 228 km/h, pričom jeho celková priemerná spotreba je 6,8 l/100 km. Priemerná spotreba pri jazde mimo mesta je dokonca len 5,4 l/100 km. Všetky motory sú kombinované s novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, pre niektoré verzie ponúka výrobca automatickú prevodovku, prípadne automatizovanú prevodovku Selespeed.
Nový športový sedan Alfa 159 môže byť vystrojený aj tempomatom, snímačom dažďa, snímačom vonkajšieho svetla, dvojzónovou alebo až trojzónovou klimatizačnou sústavou, rádiom s prehrávačom CD, telefónom s hlasovým ovládaním a sklopnými zadnými sedadlami (delenými v pomere 60/40). Model Alfa 159 sa dodáva aj vo verzii kombi, ktorá je nazvaná Sportwagon, a ktorá je technicky zhodná s limuzínou (obe verzie majú dokonca rovnakú dĺžku). Sportwagon sa vyznačuje variabilným vnútorným priestorom, pričom pri nesklopených zadných sedadlách má batožinový priestor objem 445 litrov.
Mali sme možnosť vyskúšať si Alfu 159, poháňanú 1,9-litrovým motorom výkonu 118 kW. Vozidlo má veľmi elegantný a pohodlný interiér, aj keď spolujazdec je doslova "obklopený" mohutnou strenou konzolou a predným panelom. Motor v spojení s veľmi dobre odstupňovanou šesťstupňovou prevodovkou nemá "hluché" miesta, je veľmi pružný (čo umožňuje "preskakovať" prevodové stupne) a poskytuje vozidlu výborné dynamické vlastnosti. Športovo vyladený podvozok dobre filtruje nerovnosti cesty a poskytuje vozidlu bezproblémové jazdné vlastnosti vo všetkých situáciách. Alfa 159 má aj vnikajúci brzdový systém a precízne riadenie. Športovú limuzínu Alfa 159 určite ocenia nie len verní "alfisti" (tak si hovoria prívrženci značky Alfa Romeo), ale aj motoristi, ktorí doteraz inklinovali k iným značkám.