Korzár logo Korzár
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

KOMENTÁR - Kampane a kontrasty

Kým na Slovensku sa oficiálna-úradná kampaň v sobotu len začala, v Česku vbiehajú do cieľovej rovinky. Voliť pôjdu o päť dní - v piatok. O týždeň

vieme výsledky. Ani fázové omeškanie (2.jún vs. 17.jún) ale nedáva odpoveď na otázku, prečo je česká verejnosť masírovaná neporovnateľne účinnejšie. Porovnanie dvoch kampaní začína byť zo slovenského pohľadu frustrujúce...

Zverejnenie doteraz použitých prostriedkov na volebnú propagandu, ktoré slovenským stranám prikazuje zákon, určite nevysvetľuje celý rozdiel. Číslam, ktoré boli v sobotu publikované, sa nechce veľmi veriť. Napríklad, tri a pol milióna, ktoré malo HZDS doteraz v kampani minúť, pôsobí asi tak dôveryhodne, ako da Vinciho kód... Ešte aj vtedy, ak zarátame súkromný milión Viliama Vetešku... Ako šifra majstra Leonarda pripadá aj priznaných 11 miliónov Slobodného fóra.

Hoci bude ešte jedno vyúčtovanie po voľbách, predbežne a na prvý pohľad to vyzerá tak, že buď je Slovensko ozaj veľmi lacná krajina, alebo milé strany majú čo skrývať. A to je teda dosť stresujúca predstava, keďže výdavky na volebnú agitáciu sú v tejto kampani už neobmedzené. Znamenalo by to, že sa používajú peniaze, ku ktorým sa nemôžu celkom priznať... Ale, na druhej strane: Odhady od oka, podľa subjektívneho vnemu rozšírenia bilboardov či politickej inzercie, nemusia byť kvalifikované. Atmosféra hľadania senzácií je už nastavená tak, že sa zveličuje a preháňa.

V Česku povinnosť predbežného zúčtovania neexistuje. Dve najväčšie strany - ODS a ČSSD - vopred priznali investície do kampane "až do" 100 miliónov Kč. Vzhľadom na cirkusy, čo sa tam dejú, vyzerajú aj ich odhady zásadne podstrelené. Ak nedisponujú čiernymi fondami, neexistuje prijateľné (a legálne) vysvetlenie, prečo skresľujú údaje o prostriedkoch do kampane. V Česku (ale predtým i Maďarsku a Poľsku) sa udomácnila ohľadne kampaňových nákladov pretvárka, známa z komunizmu: Vy viete, že my vieme, že vy viete, že nelegálne peniaze sú v systéme, ale najlepšie pre nás i pre vás je, ak sa ticho dohodneme, že nikto nič nevie.

Je evidentné, že iba vyššie financie v Česku nevysvetľujú dostatočne výrazný rozdiel v dosahu a účinnosti kampaní. Slovenskí politici sú zakriknutí, akoby sa hanbili aj za to, že chcú získať moc. Fico, favorit, sa napríklad nevie ani priznať, že chce byť premiérom. On chce len "vyhrať voľby" a potom prevziať poverenie zostaviť vládu. To sú dristy... Ak odmyslíme ostrý Dzurindov výpad proti Mečiarovi a Ficovi minulý týždeň, očividná je až akási hanblivosť vymedzovať sa voči konkurencii. Múdri politológovia súdia, že je to preto, lebo strany si nechcú zmenšovať povolebné koaličné potenciály. To sú nezmysly.

Falošná zmierlivosť, akú predvádzal v debate s Ficom napr. Hrušovský, je látka, ktorá pridáva slovenskej kampani na nezáživnosti. Politici sa konfrontujú - a ostro - len na konkrétnych kauzách (naposledny napr. Fico a údajný 7,5 miliónový tunel SDKÚ v Bystrici). S výnimkou osoby Mečiara a KSS však odmietajú zaujímať principiálne stanoviská. V očiach voliča takto celá scéna splýva. I najtvrdšie údery takto strácajú váhu; čo napr. chce Fico povedať tým, že SDKÚ v Bystrici zase kradla, keď "k povolebnej spolupráci sa vyjadrovať nebudú"??

KDH kedysi vypustilo nezmyselnú tému zápasu "o lídra pravice". Médiá a politológovia sa hlúposti chytili ako kliešť, ale ani Hrušovský dodnes nepovedal - a nikdy nepovie - že chce byť premiér. Prečo by mal niekto voliť KDH, keď oni nemajú iné ambície, len prispieť percentami do nejakej väčšinovej konštelácie? A trúbia, že pravicová by bola síce lepšia, ale akákoľvek bude dobrá.

Príťažlivejšia je česká kampaň aj preto, že napr. Topolánek (predseda ODS) dokáže "voličovi garantovať, že my do veľkej koalície nepôjdeme, minimálne dovtedy, kým do toho bude môcť hovoriť súčasné vedenie". Podobne hovorí Paroubek (ČSSD). Stranícke menu občanom nesplýva, dostávajú od politikov jasnú predstavu, čo majú očakávať, keď vyhrá ten, a čo, keď onen. Voľby sú voľby - teda výber. Neexistuje ani falošná pretvárka, že negatívna kampaň je čosi neslušné. Klip režiséra Renča - KSČSSD - ktorý je tromfom kampane ODS, je vynikajúci a stopercentne účinnejší, ako sto "pozitívnych" šotov. Najzaujímavejší moment slovenskej kampane bol megabórd s Martinákovou - "Zuzka, Janko, odkiaľ máte peniažky?". Len jeho zásluhou sme sa dozvedeli, že pani predsedníčka ručí 5 miliónmi.

Slovenská kampaň je slabá a neprenikavá aj z toho dôvodu, že strany sa podvedome (?) snažia udržať dekórum, že partia, ktorú ako politická trieda tvoria, je akože celá v poriadku. Oni sa síce kritizujú, ale v princípe - až na Mečiara a KSS - neodmietajú. Voliči by mali vedieť, že tí, čo sa jasne nevyfarbia, nemajú čisté svedomie alebo niečo skrývajú. Ide im iba o moc - s kýmkoľvek a za každú cenu.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 55 714
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 091
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 498
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 947
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 711
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 840
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 606
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 370
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 314
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 976
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prázdne triedy na stredných školách by mali byť od pondelka postupne minulosťou.

Internáty otvoria len v ružových okresoch.

7 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj
Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

7 h
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

S nápadom na odvolávanie Kolíkovej prišiel Fico.

11 h

Projekt Vystrihaj sa Slovensko funguje piaty rok.

7. máj

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop