Korzár logo Korzár

KOMENTÁR - Kampane a kontrasty

Kým na Slovensku sa oficiálna-úradná kampaň v sobotu len začala, v Česku vbiehajú do cieľovej rovinky. Voliť pôjdu o päť dní - v piatok. O týždeň

vieme výsledky. Ani fázové omeškanie (2.jún vs. 17.jún) ale nedáva odpoveď na otázku, prečo je česká verejnosť masírovaná neporovnateľne účinnejšie. Porovnanie dvoch kampaní začína byť zo slovenského pohľadu frustrujúce...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zverejnenie doteraz použitých prostriedkov na volebnú propagandu, ktoré slovenským stranám prikazuje zákon, určite nevysvetľuje celý rozdiel. Číslam, ktoré boli v sobotu publikované, sa nechce veľmi veriť. Napríklad, tri a pol milióna, ktoré malo HZDS doteraz v kampani minúť, pôsobí asi tak dôveryhodne, ako da Vinciho kód... Ešte aj vtedy, ak zarátame súkromný milión Viliama Vetešku... Ako šifra majstra Leonarda pripadá aj priznaných 11 miliónov Slobodného fóra.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci bude ešte jedno vyúčtovanie po voľbách, predbežne a na prvý pohľad to vyzerá tak, že buď je Slovensko ozaj veľmi lacná krajina, alebo milé strany majú čo skrývať. A to je teda dosť stresujúca predstava, keďže výdavky na volebnú agitáciu sú v tejto kampani už neobmedzené. Znamenalo by to, že sa používajú peniaze, ku ktorým sa nemôžu celkom priznať... Ale, na druhej strane: Odhady od oka, podľa subjektívneho vnemu rozšírenia bilboardov či politickej inzercie, nemusia byť kvalifikované. Atmosféra hľadania senzácií je už nastavená tak, že sa zveličuje a preháňa.

V Česku povinnosť predbežného zúčtovania neexistuje. Dve najväčšie strany - ODS a ČSSD - vopred priznali investície do kampane "až do" 100 miliónov Kč. Vzhľadom na cirkusy, čo sa tam dejú, vyzerajú aj ich odhady zásadne podstrelené. Ak nedisponujú čiernymi fondami, neexistuje prijateľné (a legálne) vysvetlenie, prečo skresľujú údaje o prostriedkoch do kampane. V Česku (ale predtým i Maďarsku a Poľsku) sa udomácnila ohľadne kampaňových nákladov pretvárka, známa z komunizmu: Vy viete, že my vieme, že vy viete, že nelegálne peniaze sú v systéme, ale najlepšie pre nás i pre vás je, ak sa ticho dohodneme, že nikto nič nevie.

SkryťVypnúť reklamu

Je evidentné, že iba vyššie financie v Česku nevysvetľujú dostatočne výrazný rozdiel v dosahu a účinnosti kampaní. Slovenskí politici sú zakriknutí, akoby sa hanbili aj za to, že chcú získať moc. Fico, favorit, sa napríklad nevie ani priznať, že chce byť premiérom. On chce len "vyhrať voľby" a potom prevziať poverenie zostaviť vládu. To sú dristy... Ak odmyslíme ostrý Dzurindov výpad proti Mečiarovi a Ficovi minulý týždeň, očividná je až akási hanblivosť vymedzovať sa voči konkurencii. Múdri politológovia súdia, že je to preto, lebo strany si nechcú zmenšovať povolebné koaličné potenciály. To sú nezmysly.

Falošná zmierlivosť, akú predvádzal v debate s Ficom napr. Hrušovský, je látka, ktorá pridáva slovenskej kampani na nezáživnosti. Politici sa konfrontujú - a ostro - len na konkrétnych kauzách (naposledny napr. Fico a údajný 7,5 miliónový tunel SDKÚ v Bystrici). S výnimkou osoby Mečiara a KSS však odmietajú zaujímať principiálne stanoviská. V očiach voliča takto celá scéna splýva. I najtvrdšie údery takto strácajú váhu; čo napr. chce Fico povedať tým, že SDKÚ v Bystrici zase kradla, keď "k povolebnej spolupráci sa vyjadrovať nebudú"??

SkryťVypnúť reklamu

KDH kedysi vypustilo nezmyselnú tému zápasu "o lídra pravice". Médiá a politológovia sa hlúposti chytili ako kliešť, ale ani Hrušovský dodnes nepovedal - a nikdy nepovie - že chce byť premiér. Prečo by mal niekto voliť KDH, keď oni nemajú iné ambície, len prispieť percentami do nejakej väčšinovej konštelácie? A trúbia, že pravicová by bola síce lepšia, ale akákoľvek bude dobrá.

Príťažlivejšia je česká kampaň aj preto, že napr. Topolánek (predseda ODS) dokáže "voličovi garantovať, že my do veľkej koalície nepôjdeme, minimálne dovtedy, kým do toho bude môcť hovoriť súčasné vedenie". Podobne hovorí Paroubek (ČSSD). Stranícke menu občanom nesplýva, dostávajú od politikov jasnú predstavu, čo majú očakávať, keď vyhrá ten, a čo, keď onen. Voľby sú voľby - teda výber. Neexistuje ani falošná pretvárka, že negatívna kampaň je čosi neslušné. Klip režiséra Renča - KSČSSD - ktorý je tromfom kampane ODS, je vynikajúci a stopercentne účinnejší, ako sto "pozitívnych" šotov. Najzaujímavejší moment slovenskej kampane bol megabórd s Martinákovou - "Zuzka, Janko, odkiaľ máte peniažky?". Len jeho zásluhou sme sa dozvedeli, že pani predsedníčka ručí 5 miliónmi.

Slovenská kampaň je slabá a neprenikavá aj z toho dôvodu, že strany sa podvedome (?) snažia udržať dekórum, že partia, ktorú ako politická trieda tvoria, je akože celá v poriadku. Oni sa síce kritizujú, ale v princípe - až na Mečiara a KSS - neodmietajú. Voliči by mali vedieť, že tí, čo sa jasne nevyfarbia, nemajú čisté svedomie alebo niečo skrývajú. Ide im iba o moc - s kýmkoľvek a za každú cenu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 135
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 735
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 137
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 843
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 296
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 572
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 395
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 237
  1. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  2. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  5. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  7. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  8. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 259
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 338
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 003
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 930
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 183
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 079
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 662
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  2. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  5. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  7. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  8. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 259
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 338
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 003
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 930
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 183
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 079
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 662
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu