Korzár logo Korzár
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Po britských cestách prepravovali časť ponorky

Mnohým britským motoristom i chodcom sa nedávno naskytol úchvatný pohľad: po ceste sa šinula celá predná časť novej ponorky. Išlo o 235-tonovú

prednú časť ponorky Ambush triedy Astute (bystrý, prefíkaný), ktorú pre britské Kráľovské námorníctvo vyrába spoločnosť BAE Systems, ktorú prepravovali z montážnej haly v Barrow-in-Furness do lodenice Devonshire. Obrovská oceľová konštrukcia má výšku 4-poschodového domu a na jej prepravu bola použitá 48-kolesová súprava nemeckej firmy Scheuerle. V lodenici sa už nachádza kompletný 7 800-tonový trup prvej jadrovej ponorky triedy Astute. Predná časť konštrukcie ponorky sa bude spájať s ostatnými siedmimi dielcami trupu, na ktorých sa už pracuje, v montážnej hale lodenice Devonshire, ktorá je najväčšia svojho druhu v Európe.

Prvá jadrová ponorka triedy Astute by mala byť spustená na vodu už v roku 2007 a v auguste 2008 odovzdaná do výzbroje britského Kráľovského námorníctva (Royal Navy). Po svojom zaradení do výzbroje budú ponorky triedy Astute (HMS Astute, HMS Ambush a HMS Artful) predstavovať najväčšie a najvýkonnejšie jadrové ponorky, aké boli kedy skonštruované pre Kráľovské námorníctvo. Ponorky budú vystrojené najmodernejším echolokačným systémom na svete, torpédami Spearfish a raketami Tomahawk s plochou dráhou letu, ktoré sú schopné úderu s vysokou presnosťou do vzdialenosti 2 000 km od pobrežia. S plným nákladom bude mať Astute výtlak 7 800 ton vody. Jej dĺžka je 97 m a šírka 11,2 m. Tisíce podsystémov zabudovaných do Astute budú obsahovať 100 km kabeláže, približne 10 km rôznych potrubí a vyše 1 milióna samostatných komponentov. Počítačové systémy budú obsahovať 5 miliónov riadkov softvérového kódu. Jadrový pohon ponoriek si po nasadení do prevádzky nebude vyžadovať dopĺňanie alebo výmenu paliva počas celej 25-ročnej životnosti. Ponorka bude schopná hliadkovať nepretržite až 90 dní, tisícky míľ od domova a skrytá stovky metrov pod morskou hladinou. Ponorka je schopná oboplávať celú zemeguľu bez vynorenia.

Kapitán ponorky sa už nebude musieť skláňať nad optickým periskopom, pretože po prvýkrát bude tradičný periskop v ponorke Kráľovského námorníctva nahradený sústavou najmodernejších zariadení, ku ktorým patria infračervené kamery, videokamery pre nízku viditeľnosť a elektronické televízne snímače, ktoré umožnia ponorke Astute zaznamenať a spracovať obraz z morského povrchu. Napriek priestorovým obmedzeniam bude mať každý člen posádky svoje vlastné lôžko. Špičkový reaktor ponorky Astute, v ktorom sa na chladenie používa voda pod vysokým tlakom, je komplikovanejší ako elektráreň a zároveň musí splňovať náročnejšie bezpečnostné kritériá, pretože 100 ľudí bude bývať a pracovať v jeho bezprostrednej blízkosti a veliteľ ponorky bude spávať menej ako 6 metrov od jadra reaktora. Jadrový reaktor a 4 turbíny na palube ponorky Astute budú produkovať desiatky megawattov výkonu, avšak do mora sa vyžiari menej ako jeden watt energie. Astute si dokáže vyrábať vlastný kyslík z morskej vody a čistiť atmosféru na palube i počas plavby pod vodou. Konštrukčné riešenie a výroba ponoriek triedy Astute je asi najnáročnejším strojárenským projektom vo Veľkej Británii. Tento projekt si vyžiadal vytvorenie vyše 7 000 konštrukčných výkresov a bol označený prívlastkom "náročnejší ako raketoplán". Astute je jednou z prvých jadrových ponoriek, ktorých konštrukcia bola navrhnutá výlučne v trojrozmernom počítačovom prostredí.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  2. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  3. Legislative intention - recodification of the corporate law
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  8. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 19 506
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 495
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 465
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 903
  5. Po Slovensku na motorke 6 783
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 967
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 325
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 574
  9. Crème de la crème po slovensky 3 207
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sociológ Michal Vašečka.

Medzi voličmi Sme rodina je 62 percent žien.


19 h
Peter Schutz

Ešte jeden lockdown by znamenal krížik nad celou vládou.


18. jún
Očkovanie zamestnancov počas tlačovej konferencie k spusteniu očkovania proti Covid-19 v závodoch spoločnosti Volkswagen Slovakia.

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop