Korzár logo Korzár

Rýchlovlak Thalys premáva už desať rokov

Pred desiatimi rokmi, presne 2. júna 1996, sa na svoju prvú cestu z Paríža do Bruselu a Amsterdamu vydal prvý rýchlovlak Thalys. O zriadení

medzinárodnej vlakovej prepravy modernými rýchlovlakmi sa francúzske a belgické železničné spoločnosti SNCF a SNCB dohodli v roku 1995, pričom partnerskými spoločnosťami sa stali nemecké železnice DB a holandské železnice NL. V roku 1997 začali súpravy Thalys premávať aj do Kolína, neskôr aj do Ženevy. Sezónne premávajú súpravy Thalys aj do iných miest, napríklad do Marseille. Za desať rokov od začatia premávky prepravili súpravy Thalys vyše 52 miliónov cestujúcich, pričom ročný obrat dosiahol vlani 335 miliónov eur. O úspechu zavedenia rýchlovlakov Thalys svedčí napríklad aj to, že v apríli 2001 zastavila spoločnosť Air France lety medzi Parížom a Bruselom, pretože denne túto linku využívalo len 450 cestujúcich, zatiaľ čo vlaky Thalys prepravili denne medzi spomenutými mestami až 13 700 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z problémov, ktorý bolo potrebné prekonať pri zavádzaní medzinárodnej dopravy rýchlovlakmi, je to, že v každej zo štyroch krajín, v ktorých vlaky Thalys premávajú (teda vo Francúzsku, Nemecku, Holandsku a Belgicku), je iná prúdová napájacia sústava i iná signalizačná sústava. V súčasnosti sa používajú dva rôzne typy súprav Thalys. Desať súprav Thalys PBA je určených, ako to už naznačuje symbol PBA, na dopravu na trati Paríž-Brusel-Amsterdam. Tieto súpravy sú v podstate identické so súpravami TGV druhej generácie a môžu byť napájané tromi rôznymi napäťovými sústavami (25 kV 50 Hz a jednosmerné napätia 1,5 kV a 3 kV). Vlastníkom všetkých týchto súprav sú francúzske železnice SNCF. Ďalších 17 súprav je typu Thalys PBKA, čo znamená, že sú určené na premávku na trati Paríž-Brusel-Kolín-Amsterdam. Ide o nové súpravy, ktoré využívajú technológiu súprav TGV Duplex a ktoré sú prispôsobené na napájanie štyrmi napäťovými sústavami (okrem už spomenutých troch je to striedavá sústava 15 kV, 16,7 Hz). Všetky súpravy Thalys majú po jednom hnacom vozidle na každom konci súpravy, medzi nimi je vložených osem vozňov. Súprava je dlhá 200 metrov a jej hmotnosť je 385 ton. V každej súprave je 120 miest prvej triedy a 257 miest druhej triedy. Každú súpravu poháňa osem synchrónnych elektromotorov, ktorých celkový výkon je 8 800 kW. Maximálna rýchlosť súprav Thalys je 300 km/h. Mimochodom, názov Thalys je "umelý", neznamená nič a vymyslela ho bruselská firma Total Design, ktorá bola poverená vypracovať návrh celého firemného imidžu novej polosúkromnej železničnej spoločnosti. V súčasnosti trvá jazda expresom Thalys z Paríža do Kolína nad Rýnom 3 hodiny a 50 minút, od roku 2008 to bude o hodinu menej. O hodinu sa skráti aj cestovanie z Paríža do Amsterdamu, ktoré dnes trvá 4 hodiny a 11 minút. Aj vďaka tomuto zrýchleniu cestovania predpokladá spoločnosť Thalys, že počet cestujúcich, ktorí využívajú jej služby, vzrastie do roku 2010 o 40 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 135
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 733
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 137
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 842
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 296
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 572
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 395
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 236
  1. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  2. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  5. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  7. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  8. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 337
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 003
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 930
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 188
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 099
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 662
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Smernica č. 666/2025 Z.z.
  2. Martin Fronk: Keď metla prednáša o gramotnosti
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 2.
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 1.
  5. Milan Srnka: Ficov parlamentný rybník
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť
  7. Ľudmila Križanovská: Charakter človeka sa spozná v náročných životných situáciách. Je to naozaj tak?
  8. Tomas Hlavaty: Ateizmus a viera: Dve pasáže z Levovej homílie, ktoré vyvolávajú pochybnosti
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 337
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 003
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 930
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 188
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 099
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 662
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu