Korzár logo Korzár
Štvrtok, 13. máj, 2021 | Meniny má ServácKrížovkyKrížovky

Rýchlovlak Thalys premáva už desať rokov

Pred desiatimi rokmi, presne 2. júna 1996, sa na svoju prvú cestu z Paríža do Bruselu a Amsterdamu vydal prvý rýchlovlak Thalys. O zriadení

medzinárodnej vlakovej prepravy modernými rýchlovlakmi sa francúzske a belgické železničné spoločnosti SNCF a SNCB dohodli v roku 1995, pričom partnerskými spoločnosťami sa stali nemecké železnice DB a holandské železnice NL. V roku 1997 začali súpravy Thalys premávať aj do Kolína, neskôr aj do Ženevy. Sezónne premávajú súpravy Thalys aj do iných miest, napríklad do Marseille. Za desať rokov od začatia premávky prepravili súpravy Thalys vyše 52 miliónov cestujúcich, pričom ročný obrat dosiahol vlani 335 miliónov eur. O úspechu zavedenia rýchlovlakov Thalys svedčí napríklad aj to, že v apríli 2001 zastavila spoločnosť Air France lety medzi Parížom a Bruselom, pretože denne túto linku využívalo len 450 cestujúcich, zatiaľ čo vlaky Thalys prepravili denne medzi spomenutými mestami až 13 700 cestujúcich.

Jedným z problémov, ktorý bolo potrebné prekonať pri zavádzaní medzinárodnej dopravy rýchlovlakmi, je to, že v každej zo štyroch krajín, v ktorých vlaky Thalys premávajú (teda vo Francúzsku, Nemecku, Holandsku a Belgicku), je iná prúdová napájacia sústava i iná signalizačná sústava. V súčasnosti sa používajú dva rôzne typy súprav Thalys. Desať súprav Thalys PBA je určených, ako to už naznačuje symbol PBA, na dopravu na trati Paríž-Brusel-Amsterdam. Tieto súpravy sú v podstate identické so súpravami TGV druhej generácie a môžu byť napájané tromi rôznymi napäťovými sústavami (25 kV 50 Hz a jednosmerné napätia 1,5 kV a 3 kV). Vlastníkom všetkých týchto súprav sú francúzske železnice SNCF. Ďalších 17 súprav je typu Thalys PBKA, čo znamená, že sú určené na premávku na trati Paríž-Brusel-Kolín-Amsterdam. Ide o nové súpravy, ktoré využívajú technológiu súprav TGV Duplex a ktoré sú prispôsobené na napájanie štyrmi napäťovými sústavami (okrem už spomenutých troch je to striedavá sústava 15 kV, 16,7 Hz). Všetky súpravy Thalys majú po jednom hnacom vozidle na každom konci súpravy, medzi nimi je vložených osem vozňov. Súprava je dlhá 200 metrov a jej hmotnosť je 385 ton. V každej súprave je 120 miest prvej triedy a 257 miest druhej triedy. Každú súpravu poháňa osem synchrónnych elektromotorov, ktorých celkový výkon je 8 800 kW. Maximálna rýchlosť súprav Thalys je 300 km/h. Mimochodom, názov Thalys je "umelý", neznamená nič a vymyslela ho bruselská firma Total Design, ktorá bola poverená vypracovať návrh celého firemného imidžu novej polosúkromnej železničnej spoločnosti. V súčasnosti trvá jazda expresom Thalys z Paríža do Kolína nad Rýnom 3 hodiny a 50 minút, od roku 2008 to bude o hodinu menej. O hodinu sa skráti aj cestovanie z Paríža do Amsterdamu, ktoré dnes trvá 4 hodiny a 11 minút. Aj vďaka tomuto zrýchleniu cestovania predpokladá spoločnosť Thalys, že počet cestujúcich, ktorí využívajú jej služby, vzrastie do roku 2010 o 40 percent.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  4. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  6. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  8. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  2. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  3. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  4. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  5. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  6. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  10. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 352
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 168
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 217
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 434
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 005
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 344
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 657
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 504
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 918
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 234
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vo fitness centrách budú platiť v okresoch v I., II. a III. stupni varovania prísnejšie pravidlá, preukazovať sa bude treba antigénovým testom nie starším ako 24 hodín alebo PCR testom nie starším ako 72 hodín.

Celonárodné opatrenia sa končia.

5 h
Peter Tkačenko

Letný slnovrat oslávime už prakticky bez obmedzení.

1 h
Ampulka s ruskou vakcínou Sputnik V.

Rusi sa výhradam bránia.

9 h
Predseda Smeru Robert Fico.

Pri tomto referende ide len o kampaň.

8 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop