Korzár logo Korzár

Kúpime americké, talianske alebo španielske vojenské transportné lietadlá?

Aj pred tragickou januárovou haváriou slovenského vojenského transportného lietadla An-24bolo zrejmé, že flotila našich transportných lietadiel

Aj pred tragickou januárovou haváriou slovenského vojenského transportného lietadla An-24

bolo zrejmé, že flotila našich transportných lietadiel (tvorená ruskými typmi An-24 a An-26) je zastaraná a nastal čas modernizovať naše letecké prepravné kapacity. To je nevyhnutné aj z toho dôvodu, že po vstupe do NATO a Európskej únie sa Slovensko zaviazalo posilniť expedičný charakter ozbrojených síl. Na rýchle vyslanie našich síl tam, kam nás o to velenie NATO požiada, však bezpodmienečne potrebujeme mať moderné, spoľahlivé a aj ekonomické transportné lietadlá, kompatibilné s lietadlami, používanými v iných členských krajinách NATO. Prvým krokom, smerujúcim k pripravovanej obnove našej vojenskej transportnej flotily, bolo nedávne predstavenie troch typov moderných vojenských transportných lietadiel na letisku v Malackách. Ide o typy lietadiel, ktoré vraj najlepšie splňujú naše požiadavky na zabezpečenie transportných kapacít. Ide o lietadlá typu C-130J-30 Hercules, ktorého výrobcom je americká firma Lockheed Martin, ďalej typu C-27J Spartan talianskej firmy Alenia Aeronautica a typu C-295, ktoré vyrába španielska firma CASA, patriaca do európskeho koncernu EADS. Dávať všetky tri tieto lietadlá takpovediac do jedného súdku je však trochu problematické, pretože štvormotorový Hercules má približne dvojnásobnú prepravnú kapacitu (hmotnosť nákladu a dolet) než ostatné dva typy. Možno to vyjadriť aj tak, že ak prepravným požiadavkám, stanoveným naším ministerstvom obrany, vyhovujú dvojmotorové typy C-27J a C-295, načo sa o službu v našom vojenskom letectve uchádza oveľa mohutnejší Hercules. Oboznámme sa aspoň stručne so základnými technickými údajmi spomenutých troch typov lietadiel

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo Lockheed C-130, ktoré je na celom svete známe pod označením Hercules, je najúspešnejším vojenským transportným lietadlom od konca druhej svetovej vojny. Toto lietadlo bolo firmou Lockheed (ktorá sa neskôr stala súčasťou koncernu Lockheed Martin) skonštruované na základe požiadaviek amerického letectva (USAF) z roku 1951. USAF si v júli 1951 objednalo dva prototypy YC-130, pričom prvý z nich sa od zeme po prvý raz odpútal 23. augusta 1954, teda pred temer 52 rokmi. Prvý produkčný model C-130A po prvý raz vzlietol v apríli 1955. Hercules bol postupne modernizovaný, pričom vznikali verzie s označením C-130B. -130E a -130H. Najnovšou verziou Herculesa je verzia C-130J, ktorá po prvý raz vzlietla 5. apríla 1996. Verzia H sa od predchádzajúcej verzie J odlišuje najmä novými motormi Rolls-Royce AE 2100D3, ktoré majú výkon po 3 460 kW a ktoré poháňajú šesťlistové vrtule, zhotovené z kompozitných materiálov. Použitím nových motorov sa zvýšil dolet lietadla i jeho rýchlosť. Podstatne bol modernizovaný kokpit lietadla, v ktorom sú teraz moderné multifunkčné farebné displeje z tekutých kryštálov. Lietadlo C-130J má rozpätie krídiel 39,7 m, dĺžku 29,3 m a výšku 11,0 m. Priestor pre nálad, prístupný po sklopení nájazdovej rampy v zadnej časti trupu, má dĺžku 12,31 m, šírku 3,12 m a výšku 2,74 m. Maximálna hmotnosť prepravovaného nákladu je 19 090 kg. Maximálny náklad dokáže lietadlo prepraviť do vzdialenosti 3 300 kilometrov, pri nižšej hmotnosti náklad je dolet väčší. Cestovná rýchlosť lietadla je 670 km v cestovnej výške 6 700 metrov. Na Slovensku bola predstavená najnovšia verzia C-130J-30, ktorej doplnkové číselné označenie 30 znamená, že trup bol v porovnaní s klasickým "jéčkom" predĺžený o 30 stôp, čím dĺžka lietadla narástla na 34,69 m a dĺžka nákladového priestoru sa predĺžila na 16,9 m. Táto verzia je schopná prepraviť až 19 980 kg nákladu. Firma Lockheed Martin vyrobila doteraz vyše 2 300 lietadiel Hercules rôznych verzií, ktoré lietajú vo viac ako 60 krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

Druhým transportným lietadlom, ktoré bolo nedávno na Slovensku predstavené, bol typ C-27J Spartan. Ide o dvojmotorové lietadlo, ktoré bolo vyvinuté spoločne talianskou firmou Alenia Aeronautica a už spomínanou americkou firmou Lockheed Martin. Základom typu C-27J je typ G.222, s ktorým má rovnaké vonkajšie rozmery. Spartan má veľa spoločných dielov s vyššie spomínaným lietadlo C-130J Hercules a preto dostal prezývku "baby Herc", čiže detský Hercules.. Obe lietadlá majú rovnaké motory a rovnakú avioniku (prístrojové vybavenie). Prototyp lietadla C-27J vzlietol na svoj prvý let 24. septembra 1999. Lietadlo má rozpätie krídiel 28,7 m, dĺžku 22,7 m a výšku 9,64 m. Lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť 31 800 kg a náklad hmotnosti 10 255 kg prepraví na vzdialenosť 1 850 km. Náklad hmotnosti 6 000 kg môže toto lietadlo prepraviť až do vzdialenosti 3 850 km. V trupe možno prepravovať až 53 plne vyzbrojených vojakov. Cestovná rýchlosť lietadla pri dlhých preletoch je 500 km/h. Výhodou lietadla je to, že môže štartovať z nespevnených plôch, pričom na vzlietnutie je potrebný rozjazd len 500 metrov. Lietadlá typu C-27J Spartan už lietajú v službách talianskeho a gréckeho vojenského letectva a o ich kúpe vážne uvažuje Bulharsko.

SkryťVypnúť reklamu

Priamym konkurentom lietadla C-27J Spartan je dvojmotorové lietadlo C-295, vyrábané španielskou firmou CASA (tá je súčasťou európskeho koncernu EADS). Typ C-295 vychádza zo staršieho typu CN-235, pričom modifikácie sa dotkli trupu, krídiel i ďalších častí lietadla. Vložením segmentov pred krídlo a zaň sa celková dĺžka lietadla zvýšila o 3,1 m, na 24,45 m. Dĺžka lietadla je 25,81 m, výška lietadla je 8,6 m. V porovnaní s typom CN-235 môže lietadlo C-295 prepravovať o polovicu ťažší náklad. Na pohon lietadla slúžia výkonnejšie motory Pratt&Whitney Canada 127G, každý s výkonom 1 972 kW. Motory poháňajú šesťlistové vrtule firmy Hamilton. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 23 200 kg, náklad môže mať hmotnosť až 9 250 kg. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 480 km/h, maximálny dolet je 5 630 km. Náklad 8 000 kg môže lietadlo dopraviť do vzdialenosti až 2 200 kg. V kabíne možno prepravovať až 71 plne vyzbrojených vojakov. V moderne vybavenom kokpite sú štyri veľké farebné displeje. Prototyp lietadla C-295 odštartoval na prvý let 22. decembra 1998, dodávky odberateľom sa začali v októbri 2001. Lietadlo typu C-295 si objednali vzdušné sily Alžírska, Brazílie, Jordánska, Poľska a Španielska. Na snímke je jedno z ôsmich lietadiel C-295 poľského vojenského letectva.

Podľa ministra obrany Martina Fedora splňujú všetky tri spomenuté typy transportných lietadiel požiadavky a potreby slovenských ozbrojených síl. Môže sa však stať, že po voľbách budú tieto požiadavky a potreby spĺňať tri úplne iné typy lietadiel....

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 548
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 836
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 646
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 726
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 244
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 904
  7. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 708
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 561
  1. Milan Buno: Toto sú desivé prvé minúty po tom, ako vypukne jadrová vojna! | 7 knižných tipov
  2. Vladimír Bojničan: OD OLTÁRA K TOTALITE: Ako sa cirkev, konzervatívci a bývalí komunisti spojili pri rozvrate Západu
  3. Peter Gregor: Sýrska Rožava po páde Baššára Asada
  4. Marek Namešpetra: Siedmy deň
  5. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida.
  6. Dagmar Olajošová: Spaľovňa horúca téma
  7. Martin Fronk: Kultúra nie je súkromný majetok
  8. Jolana Čuláková: Ako ochrániť premiéra pred atentátom, nebezpečnými policajtmi, novinármi a mimovládkami
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 414
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 38 496
  3. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 663
  4. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 301
  5. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 327
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 899
  7. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 448
  8. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči. 9 529
  1. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  2. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  3. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  4. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  5. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  6. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  7. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  8. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto sú desivé prvé minúty po tom, ako vypukne jadrová vojna! | 7 knižných tipov
  2. Vladimír Bojničan: OD OLTÁRA K TOTALITE: Ako sa cirkev, konzervatívci a bývalí komunisti spojili pri rozvrate Západu
  3. Peter Gregor: Sýrska Rožava po páde Baššára Asada
  4. Marek Namešpetra: Siedmy deň
  5. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida.
  6. Dagmar Olajošová: Spaľovňa horúca téma
  7. Martin Fronk: Kultúra nie je súkromný majetok
  8. Jolana Čuláková: Ako ochrániť premiéra pred atentátom, nebezpečnými policajtmi, novinármi a mimovládkami
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 414
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 38 496
  3. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 663
  4. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 301
  5. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 327
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 899
  7. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 448
  8. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči. 9 529
  1. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  2. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  3. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  4. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  5. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  6. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  7. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  8. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu