v dvoch živloch, teda vo vode a na súži, no a v letectve patria do kategórie obojživelníkov či amfíbií také lietadlá, ktoré môžu operovať z vodných plôch i z bežných letísk na súši.
Pristátie amfíbie na košickom letisku je pomerne zriedkavým, ale nie celkom výnimočným javom. Obojživelné lietadlo Be-200 pristálo na tomto letisku už niekoľko ráz, ale aj tak vzbudilo jeho ostatné pristátie v sobotu 1. júla pomerne veľa pozornosti. Ide totiž o unikátne lietadlo so širokými možnosťami využitia. vKošiciach pristála verzia Be-200ČS, určená na hasenie požiarov. Lietadlo Be-200 vyvinula ruská spoločnosť Beriev Aircraft Company, ktorá bola založená 1. októbra 1934 ako Berjevova konštrukčná kancelária, ktorú viedol Georgij M. Berjev (v anglickom prepise Beriev). Táto konštrukčná kancelária, sídliaca v Taganrogu pri Azovskom mori, sa už od počiatku špecializovala na vývoj hydroplánov či lietajúcich člnov pre vojenské námorníctvo. Vo vývoji hydroplánov a amfíbií, a to najmä pre vojenské účely, pokračoval Berjev aj po druhej svetovej vojne. V roku 1986 po prvý raz vzlietla amfíbia A-40 Albatros, ktorá sa stala najväčším obojživelným lietadlom na svete. Toto lietadlo, poháňané dvomi prúdovými motormi a určené na námorné hliadkovanie a boj proti ponorkám, bolo natoľko utajované, že o jeho existencii sa vtedajší "západ" dozvedel až zo snímok, ktoré urobili americké vojenské družice v roku 1988. Prvé verejné predstavenie typu A-40, ktorý mal v kóde NATO označenie Mermaid (morská panna), sa uskutočnilo až na známej leteckej prehliadke v Tušine v roku 1989. Typ A-40 má na svojom konte 148 svetových rekordov. Z vojenského typu A-40 bola odvodená trochu menšia civilná verzia Be-200. Prototyp tohto lietadla so širokými možnosťami použitia, po prvý raz vzlietol 24. septembra 1998. Ukázalo sa, že amfíbia Be-200 je mimoriadne vhodným lietadlom na hasenie lesných a iných požiarov. Verzia lietadla Be-200, určená na hasenie vodnou sprchou, má v ruštine označenie Be-200ČS, pričom skratka ČS znamená "črezvyčajnije situacije", čiže mimoriadne situácie. Anglické označenie tejto verzie je Be-200ES, kde skratka ES znamená "emergency situations", čiže čosi ako núdzové situácie. Ruské Ministerstvo pre mimoriadne situácie si objednalo sedem takýchto lietadiel, pričom prvé z nich bolo dodané 31. júla 2003.
Lietadlo Be-200 má rozpätie krídiel 32,78 m, dĺžku 32,05 m a výšku 8,9 m. Ide o hornoplošník, ktorý má motory umiestnené veľmi vysoko, a to na pylónoch za odtokovou hranou krídla. Motory sú tak dobre chránené pred nebezpečným nasatím vody pri operáciách z vodnej hladiny. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory D-436TP, každý s maximálnym ťahom 73,6 kN. V trupe lietadla je nádrž na vodu, ktorá má objem 12 000 litrov. Do tejto nádrže možno vodu načerpať z pozemných hydrantov, alebo pohybom po vodnej hladine. Plnú nádrž načerpá lietadlo (po otvorení plniacich klapiek na spodku trupu) za len 14 sekúnd, pričom sa po hladine pohybuje rýchlosťou 150 až 190 km/h. Maximálna vzletová hmotnosť po načerpaní plnej nádrže je 43 ton. Pri vypúšťaní vody letí lietadlo rýchlosťou 200 až 250 km/h, pričom minimálna výška letu je len 50 metrov. Vypustenie celej nádrže trvá približne jednu sekundu. Vodná plocha, z ktorej môže lietadlo operovať, musí mať hĺbku vody aspoň 260 cm. Lietadlo môže na vodu pristávať alebo z nej štartovať len ak výška vĺn neprekročí 130 cm. Na palube lietadla je aj nádrž objemu 1,2 m3 pre retardačné chemikálie (látky spomaľujúce proces horenia). Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 700 km/h, ekonomická cestovná rýchlosť je 560 km/h. Maximálna výška letu je 8 000 metrov, dolet s rezervou paliva na hodinu letu je okolo 3 300 kilometrov. Lietadlo je vystrojené moderným prístrojovým a navigačným zariadením ARIA2000, ktoré bolo vyvinuté v spolpráci americkej firmy Honeywell a ruského výskumného ústavu avioniky.
Výrobcom lietadla Be-200 je združenie IRKUT v Irkutsku. Výrobca pripravuje aj ďalšie verzie typu Be-200, a to nákladnú verziu, ktorá umožní prepraviť 6,5 tony nákladu na vzdialenosť 1 250 km, a dopravnú verziu pre 72 cestujúcich. Na svetových trhoch by mala zrejme vysoké šance verzia, poháňanaá motormi BMW Rolls-Royce BR715. Výrobca vraj uvažuje aj o čisto "pozemnej" verzii, ktorá by mala mať označenie Be-310.
Lietadlá na hasenie požiarov Be-20ČS už boli úspešne predstavené v Taliansku, Francúzskua Portugalsku. Práve do Portugalska smerovalo aj lietadlo Be-200ČS s poznávacou značkou RF-21512, ktoré minulú sobotu pristálo v Košiciach, a to po približne trojhodinovom lete z Taganrogu. Z Košíc letelo lietadlo do Ženevy, odtiaľ do Portugalska. Podľa informácií, dostupných na internete, ide o vôbec prvé sériové lietadlo uvedeného typu, vyrobené v roku 2002. Zaujímavé je, že toto lietadlo pôvodne lietadlo s civilnou ruskou poznávacou značkou RA-21512, zatiaľ čo k nám priletelo síce s rovnakým číselným označením, ale s prefixom RF, čo naznačuje, že lietadlo je oficiálne registrované v ruskom vojenskom letectve. Podľa vyjadrenia posádky je účelom ich letu do Portugalska predvádzanie lietadla pri praktickom hasení požiarov. Z tlačovej správy, uverejnenej na internetovej stránke spoločnosti IRKUT, sme sa však dozvedeli, že táto spoločnosť sa s Portugalskom dohodla na prenájme jedného lietadla Be-200ČS na dobu 62 dní, teda od 1. júla do 31. augusta. To súhlasí s vyjadrením posádky, že cez Košice poletia domov 1. septembra. V ten deň si na unikátnu amfíbiu môžete na letisku počkať.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.