dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, pozrie sa však aj na na marketingové aktivity ďalších poisťovní.
Dôvera v televíznych spotoch núka novým poistencom 500-korunové poukážky na nákup liekov. Pôvodným 750-tisícom poistencov rozposlala 100-korunové poukážky, čo ju stálo 75 miliónov korún.
Príjmy zdravotných poisťovní tvoria z 90 percent verejné zdroje - odvedené poistné, ktoré musí poisťovňa použiť v prvom rade na zdravotnú starostlivosť. Z verejných peňazí môže finacovať aj reklamu. Nedostatkom zákona podľa hovorkyne úradu pre dohľad Radky Miklášovej je, že nedefinuje rozsah a štruktúru reklamných aktivít.
Názor úradu je však taký, že zdravotná poisťovňa by mohla do propagácie a reklamy investovať iba vtedy, ak by dosiahla zisk. Dôvera však minulý rok skončila so stratou asi 1,6 milióna korún. Hovorca poisťovne Radoslav Bielka tvrdí, že zákon neporušili a peniaze na reklamu išli z väčšej časti zo súkromných zdrojov akcionárov, nie z verejných peňazí. Koľko je to väčšia časť, Bielka nekomentoval.
Prezident Slovenskej lekárskej komory Milan Dragula hovorí, že poisťovňa na takúto reklamu nemôže použiť peniaze od poistencov. "Ak nepreukáže, že to bolo financované zo súkromných zdrojov, tak je to svinstvo," povedal.
Podľa niektorých ekonómov by poisťovne vo výdavkoch na správu, kam patrí aj reklama, nemali byť obmedzované, ak sú ich klienti spokojní. Dragula to považuje za pomýlený názor. Hovorí, že Dôvera, tak isto ako ostatné poisťovne, v zmluvách limituje špecialistov, jej poistenci čakajú na niektoré plánované vyšetrenia alebo operácie a netrúfa si povedať, že všetci sú spokojní.
V správe úradu pre dohľad sa píše, že v roku 2005 minula Dôvera na správu 6 percent z celkových výdavkov, čo bolo najviac spomedzi všetkých poisťovní. Poisťovňa sa obhajuje tým, že úrad mal nesprávne údaje. Výdavky na správu sa podľa nej pohybovali okolo 4 percent, tak isto ako u ostatných poisťovní.
Strany súčasnej vládnej koalície pred voľbami sľubovali, že výdavky na réžiu poisťovní obmedzia zákonom. Ukáže sa, či sa to objaví aj v programovom vyhlásení vlády.
Ekonóm Matúš Pošvanec z Nadácie F. A. Hayeka hovorí, že lepšie služby a vyššia kvalita sa dajú zabezpečiť len na základe silnej konkurencie v celom sektore, kde fungujú princípy trhovej cenotvorby a zisku. V súčasnosti sa však poisťovne v konkurencii od seba výrazne neodlišujú. Poistencov lákajú na rôzne typy zliav v kúpeľoch, optikách. Súťažiť medzi sebou budú až v individuálnom zdravotnom poistení, to však má zatiaľ len poisťovňa Union. Poisťovne tvrdia, že dnes nie je veľký priestor na individuálne zdravotné poistenie, pretože drvivá väčšina chorôb je hradená z verejného poistenia.
Autor: dro
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.