Korzár logo Korzár

Diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami plánujú do roku 2013

Bratislava - Ciele rezortu dopravy v Programovom vyhlásení vlády (PVV) SR považujú za reálne a splniteľné minister dopravy, pôšt a telekomunikácií

Ľubomír Vážny (na snímke) aj prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Ján Majerský.

"Ak by sa nám podarilo tieto ciele naplniť, tak pohneme výstavbu a modernizáciu dopravnej infraštruktúry dopredu, čo je veľmi potrebné pre Slovensko," uviedol včera novinárom minister po spoločnom stretnutí venovanom možnostiam spolupráce pri výstavbe dopravnej infraštruktúry v krajine. Obaja predstavitelia sa zhodujú aj v tom, že program vlády, hlavne v oblasti rýchlostných komunikácií v časti úsekov na Maďarsko a Poľsko, môže byť aj ambicióznejší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pri otázke, ako ďalej v realizácii trasovania dopravných ciest, najmä v pláne prepojenia Bratislavy s Košicami cez D1 do roku 2010, upozornil minister na existujúci sklz niektorých záležitostí, ktoré nedotiahla predchádzajúca vláda. "Na dnešnom stupni poznania nemáme jasnú trasu, ani vyriešené majetkovo-právne vzťahy, ani zabezpečenú prípravu projektov na spomínanej trase," uviedol Vážny.

V PVV, potvrdil, je táto trasa zadefinovaná do roku 2010. "Chceme vybudovať

minimálne 100 kilometrov na tejto trase s tým, že našim cieľom je do roku 2013 ju kompletne dokončiť, pričom výstavba na diaľnici by mala pokračovať ďalej a rok 2018 je časový horizont na hranicu s Ukrajinou."

Dopravné spojenie Bratislava - Košice je cielené na rok 2013, hoci je to už záväzok pre budúcu vládu, povedal rezortný šéf.

SkryťVypnúť reklamu

V aktuálnom PVV sa píše, že "zabezpečíme kompletnú prípravu na výstavbu komunikácií, čo je dôležité, a ak sa to podarí aj v prípade úseku po Košice, potom je splniteľný cieľ 2013 postaviť tento úsek plnohodnotne do Košíc", konštatoval Vážny.

Majerský podotkol, že územná, inžinierska a projektová príprava má určitý deficit a bude sa môcť stavať tam, kde budú úseky pripravené. V najbližšom období sa preto inžinieri a projektanti budú venovať práve tejto príprave, aby "sme v ďalšom období mohli splniť vytýčené termíny výstavby a dokončenia stavieb rezortom dopravy", avizoval Majerský.

Balík financovania dopravy tvoria priame dotácie zo štátneho rozpočtu (ŠR), spolufinancovanie národného rozpočtu k eurofondom a v rámci EÚ ide aj o zdroje z Kohézneho fondu a štrukturálneho fondu pre dopravu. Sumár disponibilných zdrojov pre dopravné projekty predstavuje 130 miliárd Sk z eurofondov na programové obdobie 2007 až 2013 plus asi 20 miliárd na kofinancovanie zo ŠR plus 6 až 7 miliárd Sk z priamych dotácií zo ŠR. "Za 7 rokov sa má teda ročne prestavať asi 30 miliárd Sk, čo bude suma, ktorú budeme mať problém využiť."

SkryťVypnúť reklamu

Súvisí to s tým, že vzhľadom na úlohy v rezorte dopravy je zanedbaná projektová príprava a nie je zásobník projektov. Kolízie spôsobuje aj legislatíva, nevyhovuje zákon o vyvlastnení a stavebný zákon. V procese investičnej výstavby môže totiž nastať zlom v majetkovo-právnych vzťahoch, povoľovacom konaní či v tendri. "Ak sa zastaví jeden projekt, musíme mať na klinci zavesených ďalších 10, ktoré zvesíme a bez časových strát budeme môcť stavať ďalej."

Podľa ministra je nutné v stavebnom zákone zdynamizovať proces líniových stavieb, kde patria aj diaľnice.

V zákone o vyvlastnení je podľa Majerského nutné vymedziť kritériá, za ktorých je možné pristúpiť k vyvlastneniu. "Je to citlivá otázka. Podľa nás by sa mal vyvlastniť ten pozemok, ktorý nie je možné vykúpiť a ktorý je jednoznačne v záujme štátu, v záujme obrany štátu, v záujme investičných príležitostí štátu, či v záujme ochrany života osôb," zdôraznil Majerský.

Podľa ministra by sa mal upraviť aj zákon o verejnom obstarávaní.

Rozpočet rezortu dopravy na rok 2007 je 28,7 miliardy Sk. Minister potvrdil: "Viem si predstaviť úsporu v transparentnejších a lepších tendroch. Úsporu však chcem minúť v rámci rezortu na väčší objem výstavby."

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 178
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 360
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 004
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 107
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 992
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 218
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 488
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 178
  1. Milan Buno: Dejiny písali aj ženy, hoci na ne často zabúdame! | 7 knižných tipov
  2. Michael Achberger: Svadobná forma za 8 týždňov: krok za krokom k užšiemu pásu
  3. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (31.diel) - Železný pútnik
  4. Ernest Klotton: Slovensko podľa predstáv Roberta Fica
  5. Vladimír Bojničan: Prečo cirkev počas SNP kolaborovala s Tisom a podporovala fašizmus – a prečo je dodnes vážnym rizikom pre našu slobodu a demokraciu
  6. Stop alibizmu: Aj minister školstva Tomáš Drucker požehnal šikane ukrajinských žiakov
  7. Braňo Ondruš: Svedectvá izraelských vojakov ako cielene vyvražďujú Palestíncov
  8. Zora Horská: Plné vrecká slovenských dôchodcov
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 126
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 16 976
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 655
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 676
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 081
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 651
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 5 534
  8. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 253
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu