uponáhľať. „Slovensko totiž nie je taká ekonomika, aby si mohla dovoliť experimenty a riešiť zavádzanie elektronického mýta ako pilotný projekt v rámci krajín v strednej Európe," povedal denníku SME Vážny. Ešte pred voľbami pritom ministerstvo pod vedením Pavlla Prokopoviča hľadalo cesty, ako vyhlásiť výberové konanie na zhotoviteľa a prevádzkovateľa mýtneho systému čo najskôr. Neúspešne.
Slovensko by nemalo výber mýta odsúvať príliš dlho. Mohlo by to totiž viesť k tomu, že by autodopravcovia využívali slovenské cesty namiesto spoplatnených napríklad v Česku či Maďarsku.
Riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák považuje za najskorší možný termín začiatok roka 2008. „Je to však na hranici možností," dodal.
Stále chýba zákon
Hlavným dôvodom oddialenia zavádzania mýtneho systému je, že zatiaľ nie je schválený zákon, ktorý by elektronický výber mýta umožňoval. „Momentálne je zákon o elektronickom mýte pripravený, ale treba ešte do neho zapracovať viaceré korekcie," povedal Vážny. Minister odhaduje, že to potrvá asi šesť týždňov.
Riaditeľ sekcie dopravnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Peter Barek hovorí, že „by bolo ideálne, ak by sa Národná rada zaoberala zákonom o mýte v septembri alebo októbri". Je to preto, že ministerstvo pred niekoľkými mesiacmi poslalo Európskej únii predpoklad, že zákon by mal byť schválený začiatkom jesene.
Vyhlásenie tendra bez schválenej legislatívy prináša riziká. „Súťaž by sa mala konať v známom legislatívnom prostredí," povedal Palčák. Slovensko by sa tak vyhlo problémom, ktoré boli okolo súťaže v Česku. Navyše, od znenia zákona sa budú odvíjať aj ponuky jednotlivých uchádzačov.
Pripravované zmeny
Minister Vážny už priblížil niekoľko zmien, ktoré chce do zákona zapracovať. Jednou zo zásadných úprav bude podľa neho aj to, kam vybrané peniaze poputujú. „Chceme, aby vybrané peniaze nešli do štátneho rozpočtu, ale aby slúžili len na výstavbu diaľnic, rýchlostných ciest a na ich údržbu," povedal Vážny.
Elektronický výber mýta by mohol podľa odhadov priniesť od roku 2009 asi 3 až 3,5 miliardy korún ročne. Odhady počítajú so spoplatnením len nákladných áut nad 3,5 tony. Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že tento rok predá diaľničné nálepky pre všetky typy vozidiel v hodnote asi 1,9 miliardy korún.
Podľa Palčáka by sa ešte mal v návrhu zákona prehodnotiť rozsah spoplatnenia ciest. Ten je totiž dôležitý pre uchádzačov v tom, akú ponuku predložia a ktoré technické riešenie uprednostnia. Minister Vážny sa zatiaľ prikláňa k hybridnému systému, ktorý kombinuje satelitné a mikrovlnné riešenie. „Slovenský výber mýta by mal byť pripravený na to, aby sme vedeli bezproblémovo prejsť na satelitný systém Galileo," povedal minister. Galileo je projekt Európskej únie, ktorý má byť alternatívou pre americký pozičný systém GPS. Únia predpokladá, že začne fungovať už v roku 2012.
Spoplatné budú okrem diaľnic aj rýchlostné cesty a zrejme aj cesty prvej a druhej triedy s nimi paralelné. Odborníci z firiem uchádzajúcich sa o postavenie mýta na Slovensku sa zhodujú v názore, že ak by to tak nebolo, kamionisti a vodiči nákladných áut by spoplatnené úseky obchádzali. V súčasnosti je spoplatnených spolu asi 820 kilometrov ciest.
Predpokladaný harmonogram
koniec roka 2006NR SR schváli zákon o elektronickom výbere mýta,
1. januára 2007zákon vstúpi do platnosti,
jún 2007vyhlásenie výberového konania na zhotoviteľa mýtneho systému,
koniec roka 2007vyhodnotenie súťaže a začiatok výstavby mýtneho systému,
druhý polrok 2008začiatok fungovania mýtneho systému na Slovensku.
Zdroj: MDPT
Koľko sa bude platiť
Typ cestysumadĺžka úsekov
Diaľnice4 až 6 korún320,8 km
Rýchlostné cesty 4 až 6 korún122,6 km
cesty 1. triedy*1,80 až 2 koruny377,1 km
* - niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes. Dĺžka úsekov hovorí len o spoplatnených cestách 1. triedy.
Zdroj: SME, Národná diaľničná spoločnosť
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.