a neskôr budú použité aj pre pilotované lety k planéte Mars i k ďalším kozmickým destináciám. Nedávno NASA oznámila aj názvy týchto nosičov. Obidva nové nosiče budú mať základný názov Ares, a to podľa Boha vojny v starogréckom bájosloví (Ares býva stotožňovaný s rímskym Bohom vojny, teda s Marsom). Jedenz nosičov bude označený Ares I, druhý Ares V, pričom rímske číslice I a V majú pripomínať rakety Saturn I a Saturn V, používané v programe Apollo. Rakety Saturn I a V boli prvými americkými veľkými nosičmi, vyvinutými špeciálne pre pilotované kozmické lety.
Primárnou úlohou nosiča Ares I bude vynášanie kozmických lodí so štyrmi až šiestimi astronautmi na obežnú dráhu okolo Zeme. Okrem toho sa tento nosič bude dať využívať na vynášanie nákladov hmotnosti až 25 ton do vesmíru. Nosič Ares I bude dvojstupňový, pričom prvý stupeň bude tvorený päťsegmentovým raketovým motorom na tuhé palivo. Tento motor bude odvodený od štartovacích motorov terajšieho raketoplánu. Druhý stupeň bude tvoriť motor J-2X, ktorý bude spaľovať kvapalný vodík, pričom okysličovadlom bude kvapalný kyslík. Motor J-2X bude odvodený od výkonného motora J-2, ktorý poháňal horné stupne rakiet Saturn 1B a Saturn V. Prvý stupeň bude pracovať dve a pol minúty, pričom vynesie nosič do výšky približne 60 000 metrov a udelí mu rýchlosť M6,1 (6,1-násobok rýchlosti zvuku). Po vyhorení paliva sa raketové motory prvého stupňa oddelia, pričom po vylovení z mora ich možno opäť naplniť palivom a použiť. Druhý stupeň J-2X vynesie kozmickú loď s atronautmi a servisným modelom do výšky približne 100 km. V tejto výške sa druhý stupeň oddelí a motor servisného stupňa vynesie loď na kruhovú dráhu vo výške okolo 300 kilometrov nad zemským povrchom. Prvé lety astronautov k medzinárodnej vesmírnej stanici s využitím nového nosiča Ares I by sa mali uskutočniť najneskôr v roku 2014. Prvý "výlet" na povrch Mesiaca by sa mal uskutočniť okolo roku 2020.
Nosič Ares V bude novým nosičom NASA na vynášanie ťažkých nákladov do vesmíru. Tento nosič bude schopný vyniesť na nízku obežnú dráhu okolo Zeme náklad hmotnosti až 131 ton a na Mesiac bude shcopný dopraviť náklad hmotnosti 65 ton. Podobne ako nosič Ares I bude aj nosič Ares V dvojstupňový. Prvý stupeň bude pomerne zložitý, pretože ho bude tvoriť kombinácia raketových motorov na tekuté a pevné palivo. Pod veľkou centrálnou nádržou, v ktorej bude kvapalný vodík a kvapalný kyslík a ktorá bude väčšou verziou externej nádrže terajších raketoplánov, bude umiestnených päť raketových motorov RS-68. Pôjde o zlepšenú verziu motorov, ktoré sa v súčasnosti používajú v rakete Delta IV, ktorá je najväčšou raketou radu Delta, vyvinutého v 90. rokoch minulého storočia americkým vojenským letectvom. Na bokoch tejto zostavy budú dva päťsegmentové a viacnásobne využiteľné raketové motory, odvodené od raketových štartovacích motorov terajšieho raketoplánu a podobné motoru, tvoriacemu prvý stupeň nosiča Ares I. Druhý stupeň nosiča Ares V bude tvoriť už spomenutý motor J-2X na kvapalný vodík a kyslík, ktorý využíva aj nosič Ares I.
Spomenuté nosiče Ares I a Ares V sú základnými prvkami nového programu NASA, ktorý má názov Constellation (súhvezdie) a ktorého hlavnými cieľmi sú opätovné pilotované lety na mesiac i lety k Marsu a prípadne aj k iným vesmírnym cieľom.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.