premiéru v "reálnom" svete až na novembrovom autosalóne v Los Angeles.
Opticky sa model X5 druhej generácie nevyznačuje žiadnymi revolučnými zmenami v provnaní s doterajším modelom, ktorého sa od roku 1999 predalo okolo 580 000 kusov. Základné črty karosérie ostali teda zachované, kapota má však oblejšie tvary a predné i zadné svetlá sa vyznačujú väčšou šípovitosťou. Vozidlo narástlo do dĺžky o 18,7 cm (na 486cm) a do šírky o 6,1 cm, čo sa prejavlo na zväčšení priestoru pre cestujúcich i batožinového priestoru. Objem batožinového priestoru päťmiestnej verzie sa zväčšil na 620 litrov, čo je prírastok o 110 litrov v porovnaní s doterajším modelom. Po sklopení asymetricky delených zadných sedadiel vzrastie objem batožinového priestoru na 1 750 litrov. Na želanie môže byť nový X5 vystrojený aj tretím radom sedadiel, pričom obe sedadlá tohto radu možno samostatne sklopiť do podlahy. Tieto sedadlá sú však vhodné len pre osoby s telesnou výškou nepresahujúcou 170 cm. Sedemmiestna verzia má batožinový priestor zmenšený na 200 litrov. Päťmiestna verzia má v dne batožinového priestoru ďalší odkladací priestor objemu 90 litrov. Inovovaný bol aj interiér vozidla. Prístrojová doska je mierne naklonená k vodičovi, v strednej konzole je ovládací systém I-Drive, ktorý je doplnený ôsmimi tlačidlami priamej voľby, na ktoré možno naprogramovať napríklad obľúbenú rozhlasovú stanicu či často používané telefónne čísla alebo ciele navigačného systému. Nový model X5 je prvým vozidlom v segmente SAV (sport activity vehicles, čiže vozidlá pre športové aktivity), ktoré môže byť na želanie vystrojené priehľadovým indkátorom (tzv. head-up displej), ktorý na čelné okno premieta údaje o rýchlosti, navigačné pokyny alebo varovné symboly.
BMW X5 druhej generácie je vystrojené prakticky všetkými v súčasnosti existujúcimi elektronickými systémami, ktoré zvyšujú bezpečnosť i pohodlie jazdy. Ide o systémy DSC (dynamické riadenie stability), ABS (antiblokovací systém), ASC (automatické riadenie stability), HDC (riadenie zjazdu z kopca), DBC (dynamické riadenie bŕzd), CBC (riadenie brŕzd v zatáčkach) a systém stabilizácie prívesu. Všetky tieto systémy sú prepojené vysokorýchlostnou zbernicou CAN, ktorá umožňuje ich optimálnu spoluprácu. Systém prepojenia, nazvaný Flex-Ray, bol vyvinutý v spolupráci s firmami DaimlerChrysler a Audi. Nové BMW X5 je prvým vozidlom na svete, vystrojeným touto inovatívnou technológiou. Vozidlo je ako jediné v svojom segmente sériovo vystrojené pneumatikami, umožňujúcimi núdzový dojazd po defekte (tzv. run-flat penumatiky). Na želanie môže byť nový model vystrojený aj systémom aktívneho riadenia, xenónovými reflektormi a prípadne aj natáčavými reflektormi. K spríjemneniu cestovania prispeje aj DVD videosystém pre cestujúcich v druhom rade, menič CD, špičkový audiosystém s 16 reproduktormi a telematický systémo BMW Assist. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené systémom pohonu všetkých kolies X-Drive Plus, ktorý prostredníctvom elektronicky riadenej lamelovej spojky optimálne rozdeľuje hnací moment medzi prednú a zadnú nápravu. Za bežných okolností sa moment rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60. Ak sa zhoršia adhézne podmienky predných alebo zadných kolies, systém je schopný "poslať" až 100 % hnacieho momentu na nápravu s dobrou adhéziou. Krútiaci moment motora sa na kolesá prenáša prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky.
Pre X5 druhej generácie sú nateraz k dispozícii tri pohonné jednotky. Šesťvalcový trojlitrový motor má najvyšší výkon 200 kW a jeho maximálny krútiaci mment je 315 Nm. Týmto motorom vystrojený model X5 3.0si zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h. Celková normovaná spotreba je 10,9 l/100 km. Hnacou jednotkou modelu X5 3.0d je vznetový trojlitrový šesťvalec s maximálnym výkonom 170 kW. Najvyšší krútiaci moment motora je 520 Nm. Spomenutý model zrýchli na rýchlosť 100 km/h za 8,3 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 216 km/h, priemerná normovaná spotreba je 8,7 l/100 km. Srdcom najvýkonnejšieho modelu X5 4.8i je 4,8-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 261 kW a najvyšší krútiaci moment je 475 Nm. Špčková iks-päťka zrýchli na stovku za 6,5 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 240 km/h. Celková normovaná spotreba tohto modelu je 12,5 l/00 km. Na nemeckom trhu sa nový model BMW X5 začne predávať v marci budúceho roka.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.