ďalšie dva týždne sa už na opačnom konci zemegule bude súťažiť v Japonsku. Skôr však než tímy dorazia do krajiny vychádzajúceho slnka sa však ešte krátko obzrime za rely v Nemecku a vo Fínsku, ktoré uzatvorili desiatku majstrovských súťaži v roku 2006. Obe súťaže mali jeden charakterisktický znak. Stali sa totiž korisťou pretekárov, ktorí na nich dominovali v ostatných rokoch. Konkrétne rely Nemecka sa v kalendári MS objavila v roku 2002 a odvtedy sa z víťazstva radoval iba jeden pretekár Sebastien Loeb (na Citroëne). Výnimkou nebol ani tento rok. A vo Fínsku? To už je tradične baštou Severanov. Pokiaľ si spomínam, tak v tejto súťaži ich dominanciu prelomili iba Carlos Sainz (1990), Didier Auriol (1992) a Markko Martin v roku 2003. Estónsky pilot je naviac jediný, ktorý dokázal prelomiť úžasnú sériu víťazstiev domáceho Marcusa Gronholma, ktorý tu inak víťazí nepretržite od roku 2000.
Ale poďme podľa poradia. Nemecká rely sa jazdila 11. - 13. augusta. My samozrejme vieme, že je to jedna z mála asfaltových súťaží. Pochopiteľne, že v týchto podmienkach je neprekonateľný úradujúci šampión Loeb, ktorý nesklamal ani tentoraz a systémom štart cieľ zvíťazil už v 26. pretekoch MS a vyrovnal rekord Carlosa Sainza (z argentínskej rely 2004). Alsaský pilot dokázal, že túto trať má dokonale prečítanú, pretože ho nezastavilo ani premenlivé počasie a s prehánkami sa za každých okolnosti dokázal vysporiadať najlepšie, keď najlepšie vyhodnocoval poskytnuté informácie podľa ktorých následne bezchybne volil obutie svojej Xsary. Chrbát mu kryl tímový kolega Daniel Sordo, ktorý už figuroval ako tímová dvojka (z tohto postu odsunul Ponsa). Talentovaný Španiel, chránenec legendárneho Sainza, získal ďalšie pódium a vyhupol sa už na tretiu priečku v priebežnom poradí. Nuž niet pochýb o tom, že nám vzrastá nový šampión! Grönholm so svojim Focusom na mokrom asfalte na citroëny jednoducho nestačil a bol nakoniec spokojný aspoň s tretím miestom. Ex-šampión Petter Solberg pokračuje v ťažkej sezóne a po sľubnom začiatku skončil pre poruchu motora už v druhej etape. Nás (ale hlavne Čechov) potešilo pekné siedme miesto Jana Kopeckého na fábii.
V hektickej atmosfére, keď hneď po podujatí sa jazdci presúvali do dejiska ďalších pretekov konaných o týždeň neskôr, veľa času na oslavy nestávalo. Naviac sa menil aj povrch a po asfalte prišla na rad tradičná šotolina na preslávenej rely "tisícich jazier". Nuž a o tom kto je tu doma nenechal na pochybách nikoho Marcus Grönholm. Šampión z rokov 2000 a 2002 predviedol podobný výkon ako Loeb v Nemecku a tak zasa nebolo čo riešiť. Nateraz sa o zdramatizovanie situácie nepostaralo ani počasie a výsledky jasne ukázali situáciu v šampionáte. Treba však pripomenúť, že Loebovi stál v dvanástej ereske v ceste kameň, ktorý poškodil jeho zavesenie a pripravil ho približne o pol minúty. Na druhej strane však aj tak by to na lietajúceho Fína nestačilo. Pokiaľ ide o Pettera Solberga, tak zasa musíme smutne konštatovať, že preteky znova nedokončil, keď nepekne havaroval v jedenástej rýchlostnej skúške. Posádke sa nič nestalo, no Nór v zápale dohnať to, čo mu zhoršujúce sa subaru nedokáže poskytnúť, jazdí nad svoje možnosti a akosi pričasto končí so zdemolovaným autom. Verme len, že jeho zápal sa časom premení na výsledky a dovtedy sa nikomu nič nestane. Mimochodom aj vo Fínsku sa dokázal presadiť (v rámci možností svojej fábie) Kopecký, ktorý tentoraz doviezol bod za ôsme miesto. Okrem toho sme však zaznamenali aj slovenský úspech, keď náš Jozef Béreš ml. skončil v juniorke na peknom piatom mieste a pripísal si ďalšie body do MS JWRC, ktoré mu zabezpečujú v priebežnom hodnotení siedmu priečku (spoločne s Meekem a Casierom). Bodové rozdiely v tomto šampionáte nie sú však veľké a tak dúfajme, že si v zvyšnej časti Jožko ešte polepší. Budeme mu držať palce! Celkom na záver si už iba povedzme, že japonská rely je na programe prvý septembrový víkend a s trochou šťastia by nám mohla spestriť jednotvárny menoslov tohtoročných víťazov. Loebov náskok je pri súčasnej forme asi ťažko dostihnuteľný, no situácia v Pohári konštruktérov nám stále sľubuje udržanie napätia až do decembrovej rely v Cardiffe. Počkajme si teda aspoň na to, či sa značke Ford podarí dostihnúť súkromný tím Kronos Citroën Total WRT.
Výsledky 25. Rely Nemecko: 1. Loeb - Elena (Citroën Xsara) 3:28:34,1, 2. Sordo - Marti (Citroën Xsara) + 33,8, 3. Grönholm - Rautiainen (Ford Focus) + 2:19,2, 4. Gardemeister - Honkanen (Citroën Xsara) + 2:33,8, 5. Stohl Minor (Peugeot 307) + 4:25,9, 6. Aigner - Wicha (Škoda Fabia) + 5:42,6, 7. Kopecký - Schovánek (Škoda Fabia) + 5:45,8, 8. Atkinson Macneall (Subaru Impreza) + 7:25,0. (Viedli: RS 1-19 Loeb., Víťazi RS: Loeb RS 1, 3, 5, 7, 8 a 15, Gronholm RS 12 a 13, Sordo RS 2, 4, 6, 10 a 17, Gardemeister RS 16, 18 a 19, Kopecký RS 9 a 14, Hirvonen RS 11.)
Výsledky 56. Rally Fínska: 1. Grönholm - Rautiainen (Ford Focus) 2:52:50,3, Loeb - Elena (Citro 5n Xsara) + 1:06,7, 3. Hirvonen - Lahtinen (Ford Focus) + 1:34,5, 4. H. Solberg - Menkerud (Peugeot 307) + 3:57,8, 5. Galli Bernacchini (Peugeot 307) + 5:39,9, 6. Tuohino Markkula (Citroën Xsara) + 6:05,0, 7. Välimäki - Kalliolepo (Mitsubishi Lancer) + 6:55,4, 8. Kopecký Schovanek (Škoda Fabia) + 10'15,0". (Viedli: RS 1 Loeb, RS 2-21 Gronholm., Víťazi RS: Loeb RS 1, 5, 6, 8 a 11, Gronholm RS 2, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 a 17, Hirvonen RS 18, 19, 20 a 21.)
Priebežné poradie jazdcov po desiatich súťažiach: 1. Loeb 92 bodov, 2. Grönholm 61, 3. Sordo 41, 4. Hirvonen 27, 5. Stohl 24, 6. P. Solberg 20, 7. H. Solberg a Gardemeister po 16, 9. Galli 15, 10. Pons 11, 11. Bengue a Atkinson po 9, 13. Kopecký 7, 14. Sarrazin, Valimaki a Carlsson po 6, 17. Radstrom a Duval po 4, 19. Katajamäki, Sohlberg, Aigner, Tuohino a MacHale po 3, 24. M. Wilson 1. Pohár konštruktérov: 1. Kronos Citroën 122, 2. BP Ford 407, 3. Subaru 65, 4. OMV Peugeot 50, 5. Stobart Ford 24, 6. Red Bull Škoda 22 bodov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.