Ingolstadt-Norimberg dosiahla lokomotíva, patriaca rakúskym železniciam (ÖBB), rýchlosť 357 km/h, čo je najvyššia rýchlosť akou kedy išla "sólo" lokomotíva. Doterajší rekord mal hodnotu 331 km/h a bol vytvorený už v roku 1955. Nedávny úspešný pokus o prekonanie tohto vyše 50-ročného rekordu zorganizovali rakúske železnice v spolupráci s nemeckými železnicami a firmou Siemens.
Rekord vytvorila sériová lokomotíva, ktorá mala navyše inštalovanú len meraciu aparatúru. Lokomotíva Taurus 3 predstavuje najnovšiu generáciu viacsystémových lokomotív radu Taurus. Tieto lokomotívy môžu jazdiť na tratiach s rôznymi elektrickými napájacími systémami, používanými v rôznych európskych krajinách, a preto sa nazývajú aj Eurolok. Lokomotívy Taurus môžu byť napájané jednosmerným prúdom alebo striedavým prúdom frekvencie 16 2/3 Hz i 50 Hz. Pri prechode hraníc medzi štátmi, ktoré používajú rôzne prúdové sústavy, netreba preto lokomotívy "prepriahať", čo šetrí čas. Hmotnosť lokomotívy je 87 ton, hnacie elektromotory majú celkový výkon okolo 6 400 kW. Taurus môže ťahať vlakové súpravy hmotnosti do 3 000 ton. Na stanovišti rušňovodiča sú dva redundantné dispeje, na ktorých možno informácie zobrazovať v rôznych jazykoch. Predné reflektory lokomotívy sú tvorené sústavou svietiacich diód. Za svoj inovatívny dizajn boli lokomotívy Taurus ocenené viacerými cenami. Lokomotívy radu Taurus sú schválené na prevádzku na železničných tratiach deviatich európskych krajín, vrátane Slovenska. Rakúske železnice už majú 344 lokomotív radu Taurus, takže ich flotila lokomotív je jednou z najmodernejších v Európe. Rekordná lokomotíva so špeciálnou farebnou reklamnou úpravou vonkajšieho povrchu skrine, ktorej dominuje veľký symbol Vmax 357, absolvuje až do konca roka 2007 turné po rôznych európskych krajinách a potom bude odovzdaná rakúskym železniciam. Na tratiach týchto železníc môžu lokomotívy Taurus ťahať rýchliky maximálnou rýchlosťou 230 km/h.
Pokiaľ sa vám zdá, že na železnici už predsa bola dosiahnutá vyššia rýchlosť, než je oných 356 km/h, ktorými "fujazdila" rakúska lokomotíva Taurus, zdá sa vám dobre. Najvyššiu rýchlosť dopravného prostriedku, vystrojeného kolesami a jazdiaceho na koľajniciach, dosiahla v máji 1990 francúzska súprava TGV Atlantique. Súprava dosiahla rýchlosť 515,3 km/h, čo je doteraz neprekonaný rekord. Rýchlosť 357 km/h, ktorú 2. septembra dosiahla lokomotíva Taurus 3, je najvyššou rýchlosťou, akou kedy išla samostatná lokomotíva. Celá vlaková súprava má totiž podstatne lepšie aerodynamické vlastnosti ako samostatná lokomotíva, a aj celkový výkon jej motorov je vyšší (výkon všetkých motorov súpravy TGV Atlantique je až 8 800 kW). Preto je vlaková súprava schopná dosiahnuť vyššiu rýchlosť ako samostatná lokomotíva.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.