Korzár logo Korzár

Najrýchlejšia lokomotíva na svete

Elektrická lokomotíva Taurus 3, vyrábaná nemeckou spoločnosťou Siemens, sa stala najrýchlejšou lokomotívou na svete. Na úseku trate

Ingolstadt-Norimberg dosiahla lokomotíva, patriaca rakúskym železniciam (ÖBB), rýchlosť 357 km/h, čo je najvyššia rýchlosť akou kedy išla "sólo" lokomotíva. Doterajší rekord mal hodnotu 331 km/h a bol vytvorený už v roku 1955. Nedávny úspešný pokus o prekonanie tohto vyše 50-ročného rekordu zorganizovali rakúske železnice v spolupráci s nemeckými železnicami a firmou Siemens.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rekord vytvorila sériová lokomotíva, ktorá mala navyše inštalovanú len meraciu aparatúru. Lokomotíva Taurus 3 predstavuje najnovšiu generáciu viacsystémových lokomotív radu Taurus. Tieto lokomotívy môžu jazdiť na tratiach s rôznymi elektrickými napájacími systémami, používanými v rôznych európskych krajinách, a preto sa nazývajú aj Eurolok. Lokomotívy Taurus môžu byť napájané jednosmerným prúdom alebo striedavým prúdom frekvencie 16 2/3 Hz i 50 Hz. Pri prechode hraníc medzi štátmi, ktoré používajú rôzne prúdové sústavy, netreba preto lokomotívy "prepriahať", čo šetrí čas. Hmotnosť lokomotívy je 87 ton, hnacie elektromotory majú celkový výkon okolo 6 400 kW. Taurus môže ťahať vlakové súpravy hmotnosti do 3 000 ton. Na stanovišti rušňovodiča sú dva redundantné dispeje, na ktorých možno informácie zobrazovať v rôznych jazykoch. Predné reflektory lokomotívy sú tvorené sústavou svietiacich diód. Za svoj inovatívny dizajn boli lokomotívy Taurus ocenené viacerými cenami. Lokomotívy radu Taurus sú schválené na prevádzku na železničných tratiach deviatich európskych krajín, vrátane Slovenska. Rakúske železnice už majú 344 lokomotív radu Taurus, takže ich flotila lokomotív je jednou z najmodernejších v Európe. Rekordná lokomotíva so špeciálnou farebnou reklamnou úpravou vonkajšieho povrchu skrine, ktorej dominuje veľký symbol Vmax 357, absolvuje až do konca roka 2007 turné po rôznych európskych krajinách a potom bude odovzdaná rakúskym železniciam. Na tratiach týchto železníc môžu lokomotívy Taurus ťahať rýchliky maximálnou rýchlosťou 230 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ sa vám zdá, že na železnici už predsa bola dosiahnutá vyššia rýchlosť, než je oných 356 km/h, ktorými "fujazdila" rakúska lokomotíva Taurus, zdá sa vám dobre. Najvyššiu rýchlosť dopravného prostriedku, vystrojeného kolesami a jazdiaceho na koľajniciach, dosiahla v máji 1990 francúzska súprava TGV Atlantique. Súprava dosiahla rýchlosť 515,3 km/h, čo je doteraz neprekonaný rekord. Rýchlosť 357 km/h, ktorú 2. septembra dosiahla lokomotíva Taurus 3, je najvyššou rýchlosťou, akou kedy išla samostatná lokomotíva. Celá vlaková súprava má totiž podstatne lepšie aerodynamické vlastnosti ako samostatná lokomotíva, a aj celkový výkon jej motorov je vyšší (výkon všetkých motorov súpravy TGV Atlantique je až 8 800 kW). Preto je vlaková súprava schopná dosiahnuť vyššiu rýchlosť ako samostatná lokomotíva.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 14 817
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 184
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 442
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 330
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 374
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 761
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 739
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 193
  1. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  2. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  3. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  4. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  5. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  6. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  7. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  8. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 615
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 252
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 356
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 474
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 611
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 711
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 591
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  2. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  3. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  4. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  5. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  6. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  7. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  8. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 615
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 252
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 356
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 474
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 611
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 711
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 591
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu