Audi Q7 s najvýkonnejším vznetovým motorom na svete
Nemecká automobilka Audi oznámila, že na nadchádzajúcom parížskom autosalóne predstaví novú verziu svojho športovo-úžitkového modelu Q7, ktorý sa vyrába v Bratislave. Na pohon novej verzie bude slúžiť vznetový motor, ktorý je podľa vyjadrenia firmy Audi najvýkonnejším sériovo vyrábaným dieselovým motorom, aký sa montuje do osobných vozidiel. Ide o vidlicový dvanásťvalec, ktorý je odvodený od motora, poháňajúceho športové Audi, ktoré zvíťazilo (ako prvé vozidlo so vznetovým motorom) v tohtoročných 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Medzi obomi motormi sú však podstatné rozdiely. Pretekársky motor mal zdvihový objem 5,5 litra a bol celý zhotovený z hliníka. Do Audi Q7 sa bude montovať motor so zdvihovým objemom šesť litrov, ktorého blok je zhotovený zo špeciálne vysokopevnej sivej liatiny. Hlavy valcov sú zhotovené z hliníka. Uhol rozovretia dvoch radov valcov je 60o, čo je ideálna hodnota pre zaručenie pokojného chodu motora (pretekársky motor má uhol rozovretia 90o, aby bol čo najnižší). Motor je vystrojený novými piezoelektrickými vstrekovačmi firmy Bosch, ktoré vstrekujú naftu do valcov pod tlakom 2 000 bar, a dvomi turbodúchadlami. Celková dĺžka motora je len 68,4 cm a jeho hmotnosť je 330 kg. A teraz to najpodstatnejšie: maximálny výkon nového motora je 368 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je rovných tisíc newtonmetrov. Na tejto maximálnej hodnote sa krútiaci moment udržuje v rozsahu od 1 750 do 3 000 ot/min. Konštruktéri motora dbali aj o to, aby ich nový dvanásťvalec produkoval čo najmenšie množstvo škodlivín, takže motor by mal spĺňať kritériá pripravovanej emisnej normy Euro 5, ktorá by mala začať platiť od roku 2010. Motor poháňa všetky kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky Tiptronic. Nový supervýkonný dvanásťvalcový motor dokáže urýchliť 2,4-tonový kolos Q7 z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. Testovacie vozidlá dosiahli maximálnu rýchlsoť 273 km/h, maximálna rýchlosť sériovej verzie modelu Q7 V12 TDI bude obmedzená na konvenčnú hodnotu 250 km/h. Napriek vysokému výkonu motora by celková normovaná priemerná spotreba mala byť na prijateľnej (pre tento druh vozidiel) hodnote 11,9 l/100 km. Vyššiemu výkonu motora bol prispôsobený aj podvozok a brzdový systém, ktorého kotúče majú priemer 19 palcov. Kotúče budú pravdepodobne zhotovené z keramického materiálu. Navonok sa nový najvýkonnejší model radu Q7 odlišuje od ostatných verzií tohto radu novým predným spojlerom, chrómovanou mriežkou chladiča a tzv. denným svetlom, ktoré je tvorené dvanástimi svietiacimi diódami (LED), umiestnenými pod horným rámom predných bočných nasávacích otvorov. Koncovky výfuku sú integrované do zadného nárazníka. Na trh by sa však nová verzia typu Q7 mala dostať až v roku 2008. Zatiaľ nie je známa ani cena nového modelu.
Štúdiu C-Métisse predstavia v Paríži
Francúzske automobilky si nenechávajú ujsť príležitosť predstaviť svoje novinky práve na domácom, každé dva roky konanom (striedavo s Frankfurtom) autosalóne v Paríži. Automobilka Citroën už zverejnila snímky a základné údaje o svojom novom koncepčnom vozidle C-Métisse, ktoré bude jednou z dominánt na jej parížskom stánku. Názov Métisse by sme mohli preložiť ako kríženec, čo má naznačovať, že nová štúdia kombinuje luxus limuzíny vyššej triedy s jazdnými vlastnosťami športového kupé. Štúdia C-Métisse je štvormiestnym štvordverovým kupé, ktorého dizajn sa vyznačuje mimoriadne dlhou kapotou a krátkym zadným previsom. Predné dvere sa otvárajú nahor, zadné sa pootáčajú nahor a dozadu. Pretože vozidlo nemá stredný stĺpik, prístup do interiéru je veľmi pohodlný. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom tri metre, jeho dĺžka je 474 cm a šírka 2 m. Výška vozidla je len 124 cm. V inteiéri vozidla sú štyri samostatné, kožou potiahnuté sedadlá, pričom pri každom z nich sú ovládacie prvky klimatizačnej sústavy. Vodič si môže volant a pedále elektricky nastaviť do najvhodnejšej polohy. Niektoré ovládacie prvky sú umiestnené v strednom nepohyblivom náboji volantu. Zaujímavosťou sú predné opierky hlavy, ktoré sú ukotvené v streche. Predné reflektory sú tvorené radom svietiacich diód, ktoré sa zapínajú postupne, v závislosti na rýchlosti jazdy a uhle natočenia volantu.
Nové koncepčné vozidlo firmy Citroën je vystrojené hybridnou hnacou sústavou. Jej základným článkom je vznetový vidlicový šesťvalec, ktorého výkon je 155 kW. Tento motor poháňa predné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky. Ak vodič vyžaduje razantnú akceleráciu, uvedú sa do činnost aj dva elektromotory, poháňajúce zadné kolesá. Každý z týchto motorov má výkon 15 kW a dokáže vyvinúť krútiaci moment až 400 Nm. Štúdia C-Métisse dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 250 km/h. Vďaka hybridnému pohonu je kombinovaná priemerná spotreba len 6,5 l/100 km.
Z miniautomobilu vytvorili monštrum
Spoločnosť Mercedes-Benz Hellas, ktorá do Grécka dováža mercedesy, sa rozhodla zhotoviť unikátne reklamné vozidlo-monštrum, ktorého základom by bol malý automobil smart fortwo. Nápadu sa ujal Stefan Attart, grécky majster v automobilových súťažiach vozidiel 4x4, ktorý sa rozhodol posadiť karosériu vozidielka smart fortwo na podvozok vhodného terénneho vozidla. Podvozok musel, samozrejme, tiež pochádzať zo sortimentu firmy Mercedes-Benz. Za najvhodnejší považoval Attart podvozok osvedčeného terénneho vozidla Unimog 406. Podvozok bol upravený tak, aby sa naň mohli namontovať ráfiky priemeru 26 palcov, na ktorých sú obuté pneumatiky priemeru 140 cm. Šesťvalcový vznetový motor so zdvihovým objemom 5 675 cm3 je uložený na prednej náprave. Motor má maximálny výkon 63 kW, zatiaľ čo v sériovom smarte pracuje vznetový motor približne polovičného výkonu. Svetlá výška podvozka je 65 cm. Vozidlo je vystrojené špeciálnymi tlmičmi a vzduchovými pružinami, ktoré vodič môže individuálne nastavovať. To napríklad umožní lepšie zdolávať prudké klesania. Celková výška tohto monstra je neuveriteľných 370 cm. Nový kríženec miniautomobilu s terénnym vozidlom dostal názov smart forfun2, čiže smart pre zábavu na druhú.
Nový superšportový motocykel Honda
Aj keď sa motocyklistická sezóna pomaly končí, japonská firma Honda už teraz robí motocyklistom chute na budúcu sezónu, a to svojím nový superšportovým motocyklom kategórie 600 cm3. Honda nedávno zverejnila prvé snímky a technické údaje tohto nového motocykla, ktorý má označenie CBR600RR. Nový motocykel má o 8 kg nižšiu hmotnosť ako doterajší model, rázvor kolies je kratší o 22 mm. Na pohon motocykla slúži nový radový štvorvalcový motor, ktorý je najmenším a najľahším motorom zdvihového objemu 600 cm3 na svete. Vodou chladený motor má štyri ventily na valec a je vystrojený dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave (rozvod DOHC). Motor vyvíja maximálny výkon 88,1 kW pri 13 500 ot/min a svoj najvyšší krútiaci moment (66 Nm) dosahuje pri 11 250 ot/min. Motor je vystrojený elektronickým systémom vstrekovania palivaa poháňa zadné koleso prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky. Rám motocykla je zhotovený z liateho hliníka. Podvozok má rázvor 1 375 mm, celková dĺžka motocykla je 2 010 mm, jeho šírka je 685 mm a výška 1 105 mm. Sedlo je vo výške 820 mm nad vozovkou. "Suchý" motocykel má hmotnosť 155 kg, na jazdu pripravený motocykel váži 184 kg a jeho nosnosť je 180 kg. Motocykel jazdí na trojramených 17-palcových ráfikoch a do predaja sa dostane začiatkom budúceho roka, a to pri príležitosti 20. výročia uvedenia pôvodného typu CBR600 na trh.
Autor: Keď dvaja robia to isté
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.