Smer-SNS-HZDS si už svojím zložením pýtala nemlčanie od prvého dňa.
Už vtedy bolo na tomto mieste povedané, že mimo politickej skladby je čudná aj skladba personálna, keďže väčšinu rezortov obsadili ľudia, ktorí politiky vládnych strán v daných oblastiach nikdy nereprezentovali. Počiatek, Izák, Jahnátek, Janušek a tutti quanti akoby z neba spadli, čím všetky tri strany naznačili, ako to bolo a je s ich odborným zázemím. Do funkcií prišli ľudia, ktorí sledovali svoje oblasti buď z rýchlika, alebo vôbec, čo samo osebe predurčilo beh nielen týchto sto dní, ale aj zvyšný čas, ktorý im zostáva. Napr. Ján Počiatek je človek nie hlúpy, ale s problematikou sa zoznamoval takpovediac "od piky" a preto sa odvážil do priameho prenosu až v 95. deň vo funkcii. Ďalší budú potrebovať omnoho viac času. Ak v bývalej vláde sedel jeden Zajac, v tejto je "zajacov" možno desať.
Anomálna politická štruktúra je kľúčovým hendikepom, ktorý sa premietol jednak do vysokej nedôveryhodnosti vlády v odbornej verejnosti, ale predovšetkým v medzinárodnom prijatí. Cirkusy okolo Maďarov a údajného etnického napätia si nezavinili skutkami, len existenciou a rečami Slotu, čo nič nemení na fakte, že tým zásadne zhoršili obraz a prestiž celého štátu. Bez ohľadu na to, čo urobili a ešte urobia, stigma zostane, kým oni zostanú v úrade. Dnešný kongres PES (eurosocialisti) rozhoduje práve o tom, či Smer a s ním celá vláda bude v hlbokej izolácii, alebo len "tri kroky od tela". Diametrálne odlišné prístupy a omnoho nižšia dôvera, ako mala vláda bývalá, pocíti skôr-neskôr aj slovenská koruna. Aj slovenské vrecká.
Na kľúčovú dilemu, ktorá bola nastolená, že či reformy zrušia veľmi, trošku alebo vôbec nie, sa po sto dňoch odpovedať nedá. Zatiaľ to vyzerá, že Smer sa zľakol vlastných plánov, čo však znamená len toľko, že na moc si siahol len povrchne a oťukáva sa. Základná zodpovednosť ku krajine je viditeľná. K postrehu však patrí dôležitá poznámka, že majú do činenia so štátnou kasou, ktorá sa nikdy nenapĺňala tak výdatne ako v momente, keď sa k nej dostali. Deficit na rok 2006 môže byť ak sa nezbláznia aj o 10 miliárd nižší, než nalinkoval Mikloš v rozpočte. Takže k sľubom, hoci zďaleka-zďaleka nie všetkým, ktoré dali, vedia priradiť nejaké peniaze, čo ich nenúti hneď do zboja. To je situácia dnes sto dní po nástupe. Zmeniť sa však môže veľmi rýchlo, keďže tlak na ďalšie výdavky bude iba narastať. Pričom si treba uvedomiť zásadnú vec, že priamo úmerne s časom a približovaním sa ku koncu volebného obdobia bude upadať disciplína, pretože všetkým, ale najmä SNS a HZDS, pôjde o holé životy. Otázka je, dokedy bude fungovať brzda, ktorou je bizarná skutočnosť, že najvyššou prioritou vlády je priorita nie z programu Smeru, ale SDKÚ: Prijatie eura v januári 2009, čo znamená deficit pod 3 percentami HDP.
Je isteže dobre, že Smer neplní sľuby, ktoré dal v kampani, a miesto toho rozdáva iba lacné darčeky. Rovná daň de facto zostáva, ale znížená sadzba DPH na lieky je už otvorom, cez ktorý, skôr-neskôr, vtrhnú do systému aj ďalšie výnimky. Pritom sa vytratilo zo zreteľa, že rovná daň (celkove z príjmov i DPH) by mala, vzhľadom na rozpočtové príjmy, nie zostávať, ale sa znižovať. Kedy, ak nie teraz, pri šesťpercentnom raste HDP? O odvodovej reforme, čo je najväčší dlh Dzurindovej vlády, ani nechyrovať. Otvorená je otázka, či rozbabrú druhý dôchodkový pilier, čo by bola pohroma, pričom prvý pilier, ktorý bude praskať, ďalej nafukujú. Vianočný príspevok sa bude vyplácať z rozpočtu, ktorý to v roku 2006 vydrží. Ale čo neskôr? Všetko, čo doteraz ukázali, je séria nesystémových, zbytočných či škodlivých opatrení, bez hlavy a päty, ktoré drží v medziach jediná kotva bariéra deficitu, postavená nie na presvedčení, ale túžbe vyzerať "proeurópsky".
Do neekonomických oblastí vtlačila vláda pečať svojho charakteru azda výraznejšie. Harabinov ťah po zrušení Špeciálneho súdu, výmeny šéfov krajských súdov, zmeny v polícii, pripravovaná anexia Ústavného súdu, ovládnutie SIS a NBÚ, či masové čistky všade, kam ich ruka dosiahne, to všetko nie sú javy, ktoré by boli úplne neznáme aj z dvoch Dzurindových periód. Evidentný rozdiel je v plošnosti a štýle. Veľakrát sa ešte k týmto veciam vrátime, ale na základnom poznatku po 100 dňoch sa už meniť sotvačo bude: Ficova vláda zmení krajinu významne. Nepochybne k horšiemu. Miera vzniknutej škody záleží na čase, ktorý má vymeraný. Štyri roky by to byť nemali.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.